هر پست باید چند کلمه باشد و هر چند وقت یکبار باید پست گذاشت؟

نوشته شده توسط طراح سایت مهندس زنگی

در واقع هیچ مقدار استانداردی برای اینها وجود نداره. نمیشه یه مقداری مشخص کنیم و بگیم اینها بهترین مقادیرند. اینکه محتوایی که تولید میکنید چقدر بتونه موفق باشه بستگی به یه سری عوامل شخصی داره. منظورم از شخصی اینه که فرد به فرد و مورد به مورد اینها متفاوتند. اما نگران نباشید، تو این پست یادتون میدیم چطور با توجه به شرایط خاص خودتون بهترین تعداد کلمه و زمان پست رو بشناسید.

1- تعداد کلمات

اگه همین دو تا موضوع – بهترین تعداد کلمه و بهترین فاصله بین پست ها – رو گوگل کنید، ممکنه اطلاعاتی در مورد میانگین تعداد کلمات و فواصل ارسال 10 نتیجه اول صفحه نتایج کلیدواژه های مختلف بهتون بده و اگه کنجکاوید، براتون بگم که میانگین تعداد کلمات بین 2350 تا 2425 تاست.

چرا توجه به میانگین رتبه های برتر گوگل اشتباه است؟

اما اگه میخواهید شما هم فقط بخاطر اینکه میانگین صفحاتی که رتبه خوبی گرفتند این تعداد بوده، همین مقدار مطلب بنویسید باید بگم اشتباه بزرگی میکنید. اصلا استفاده از این اطلاعات به این نحو، اشتباهه محضه.
اگه کسی خواست با استفاده از این آمار و ارقام، برای مقدار محتواتون تجویز بکنه، ازش سه تا سوال بپرسید:

  • صفحاتی که این میانگین ازشون بدست اومده، برای چه کلیدواژه هایی درست شده بودند؟

آیا این میانگین از بین یه تعداد خیلی عظیمی کلیدواژه، مثلا 5000 تا کلیدواژه در اومده که هر کدوم از یه دسته متفاوت بودند، مثلا یه عده ایشون کلیدواژه های جهتیابی بودند، یه عده اطلاعاتی، یه عده ای تبدیلی و شاید چند تاییشونم کلیدواژه های تجارت الکترونیک و چند تایی سیاحتی و یه تعداد هم مربوط به بخشهای دیگه بودند؟
چون صادقانه بگم، اینطوری بی معنیه! قبول دارید؟ به خصوص اگه انحراف معیار (پراکندگی داده ها از میانگین) خیلی زیاد باشه. چون در این صورت نشون میده پست هایی که تونستند رتبه های خوبی بدست بیارن، در واقع یه چیزی بین 500 و 15000 کلمه داشتند! پس یعنی هم با 500 کلمه میشه رتبه گرفت و هم با 15000 تا. پس چرا باید رتبه گرفتن رو مربوط به تعداد کلماتشون بدونیم؟ اتفاقا این نشون میده رتبه گرفتن این صفحات هیچ ربطی به تعداد کلماتشون نداشته و عوامل دیگری در اون دخیل بودند.

  • آیا کلیدواژه های هدف من هم برای رتبه گرفتن در همین تعداد بودند؟

اگه بخواهیم برای کلیدواژه های مورد نظر من هم یه نمودار رسم کنیم که تعداد کلمات پست های برتر رو نشون بده، آیا باز هم میانگینش همین تعداد درمیاد؟ انحراف معیار این کلیدواژه ها چقدره؟ آیا دلیل این انحراف معیار زیاد اینه که توضیح دادن بعضی از کلیدواژه ها نیاز به محتوای بیشتری دارن تا مخاطب کامل موضوع رو متوجه بشه، و بعضی های دیگه با یه محتوای کوتاه هم کامل توضیح داده میشن و گوگل هم مطابق همین نیازها رفتار میکنه؟ اگه اینطور باشه اونوقت به نظرتون عاقلانه است از میانگین تبعیت کنیم؟ در حالی که ممکنه کلیدواژه مد نظر ما با مطلب کوتاهتری رتبه بهتری بگیره یا برعکس کلیدواژمون طوری باشه که با مطلبی طولانی تر از این میانگین مخاطب رو جذب کنه و مورد توجه قرار بگیره.

  • آیا این ارتباط هم مشابه همین علیته؟

قطعا مطمئن باشید اینطور نیست. هیچ وقت هم نبوده. این ارتباط نمیتونه این علیت رو بوجود آورده باشه. در اصل من میگم هیچ وقت نمیشه با نگاه کردن به میانگین، به خصوص تو این جور چیزها، به این نتیجه برسیم که ارتباط علیت رو بوجود آورده (یعنی ارتباط بین تعداد کلمات باعث رتبه گرفتن شده). اینها دو تا چیز مجزا هستند. یعنی اگه می بینید یه پست 2450 کلمه ای تونسته رتبه اول گوگل بشه، رتبه گرفتنش بخاطر تعداد کلماتش نبوده. اصولا روش گوگل این نیست، هیچ وقت نبوده و نخواهد بود.

به جای میانگین از چه معیاری استفاده کنیم؟

  • باید به کلیدواژه های خودتون و نتایج جستجو نگاه کنید، اون هم نه به روش میانگین گیری.
  • خلاق باشید

بگید آره من میدونم رتبه اول، رتبه دوم و رتبه سوم گوگل این سوال رو با این تعداد کلمه جواب دادند، ولی من فکر میکنم میشه کوتاهتر از این هم جواب داد و مطمئنم که کاربرها خیلی هم ممنون میشن اگه بتونن با خوندن مطلب کوتاهتری به جواب برسن. اتفاقا به نظر من اینهایی که رتبه گرفتند بی خودی زیادی نوشتند، در حالی که نیاز نبوده.

  • باید اهداف خودتون و اهداف محتواتوو با اهداف کاربر سرچ کننده تطبیق بدید

برای اینکه بدونید با چند کلمه باید به یه سوالی جواب بدید، بهترین کار اینه که خودتونو جای کاربری که میخواد به جواب سوال برسه بذارید. اگه میخواهید به کاربرها کمک کنید تا جواب یه سوال مشخص رو پیدا کنند و این سوال خیلی ساده است، پس دیگه لازم نیست تعداد کلمات محتواتون 4 رقمی باشه. اما اگه میخواهید یه مسئله خیلی پیچیده ای رو توضیح بدید و براش شاید دهها منبع اطلاعاتی دارید از منابعی که افراد دیگه بهش دسترسی ندارند. در این صورت کار شما واقعا خاص و استثناییه و این تعداد کلمه براش خیلی کم و ناچیزه.

2- فواصل زمانی بین ارسال ها

خب دیگه خیلی در مورد تعداد کلمات صحبت کردیم، اجازه بدید بریم سراغ فواصل بین پست ها. احتمالا دیگه حدس میزنید که میخوام این رو هم همین مدلی جواب بدم. شاید شما هم شنیده باشید بعضی ها میگن کسایی که 11 بار در ماه مطلب منتشر میکنند بیشتر از کسایی که ماهی یکبار مطلب میذارن ترافیک میگیرن.
چرا 11؟ به نظرتون معنی داره؟ آیا همه این بازدیدها و ترافیکی که این سایتها گرفتند براشون ارزشمند بوده؟ اصلا ممکنه فقط یکی از این پست ها همه ترافیک رو جذب کرده و 10 پست دیگه اثر چندانی نداشتند.

چرا نباید به میانگین توجه کنیم؟

  • چه مدل سایتهایی آنالیز شده اند؟

آیا مدل سایتهاشون مثل سایت منه؟ آیا مخاطب هدفشون مثل مخاطب هدف منه؟ کیفیت محتواشون در چه حدی بوده؟ هدفشون برای جذب ترافیک چی بوده؟ آیا کسایی که این پست ها رو منتشر کردند همه در یک سطح بودند و پستی که یک نفر نوشته با پست دیگری از نظر کیفیت برابری میکنه و در واقع آیا هر 11 پست به یک اندازه خوب بودند؟ اگه جواب منفی باشه یعنی دارید پرتقال و سیب رو با هم مقایسه میکنید.

  • کیفیت ترافیک چطوره؟ ارزش ترافیک چقدره؟

شاید اکثریت ترافیک مفید سایت رو فقط یکی از نویسنده ها جذب میکنه و دیگری حجم کمتری رو به عهده داره. اگه اینطور باشه نمیتونید از این اعداد بگید میانگین واقعی چه زمانیه.

  • مهمتر از فاصله زمانی بین پست ها چه مسائلی اند؟

1- مطابقت اهداف با زمانبندی محتوا
اگه یکی از اهدافتون گرفتن عضو برای سایتتونه، باید یه تناوب مشخصی در تولید محتوا داشته باشید (مثلا هر جمعه) و زیاد هم تولید محتوا کنید. مقدار تولید محتوا بسته به هدف شما متغیره و میتونه هفته ای یکبار باشه، یا ماهی یکبار یا روزی یکبار یا هر سه هفته یکبار. اما نکته مهم اینه که چون شما میخواهید کاربر در سایتتون ثبت نام کنه، پس باید مشخص باشه دقیقا چه روزی منتظر مطلب بعدی شما باشه، برای اطلاع رسانی به کاربر میتونید اسم مطالبتونو بذارید مثلا تخته سیاه جمعه ها. اینطوری کاربر میدونه هر هفته جمعه میتونه بیاد و مطالبتونو بخونه. به همین سادگی!
2- ثبات همیشه مهمتر از تعداده
به خصوص اگه میخواهید مخاطب دائم و وفادار جذب کنید تا بیان و عضو سایتتون بشن این مسئله خیلی مهم تر میشه. مهم نیست هر چند وقت یکبار میخواهید مطلب بذارید، مهم اینه که روی حرف خودتون بمونید و همیشه در اون زمان مقرر مطلب پست بشه تا مردم به این زمانبندی عادت کنند و منتظر مطلب بعدیتون باشن. به این ترتیب برای خودتون و سازمانتون یه ریتم درست میکنید.
3- دستکاری پست هایی که جلب توجه کرده اند و تقویتشون در جهت رسیدن به اهداف تبدیل به مشتری
اگه 50 تا بازدید بگیرید اما 5 نفرشون ازتون خرید کنند بهتره یا اگه 11 تا پست بذارید و فقط 1 نفر ازتون خرید کنه؟ برگشت سرمایه خیلی مهمه. دارکوب مطلبی در مورد چگونگی تولید محتوا برای جذب مشتری نوشته که لینکشو در آخر همین مقاله براتون گذاشتم.

جایگزین

اگه در اوایل شروع کارتون هستید یا اگه میخواهید وبلاگ نویسی رو بعنوان شغلتون انتخاب کنید، بهتره مطلب زیاد منتشر کنید. اونهایی که زیاد مینویسن بزرگ میشن، چون یه عالمه چرت و پرت به درد نخور منتشر میکنند و همینطوری هر بار بهتر میشن و رشد میکنند.
اگه به مطالب قبلی من هم نگاهی بندازید میتونید همین پیشرفت رو ببینید. شاید پست های اول من جمله بندیهای افتضاح و مطالب نامفهوم بودند اما با گذشت زمان و انتشار مطالب متنوع و زیاد به اینجا رسیدم. اگه شما هم میخواهید بتونید بهتر بنویسید باید زیاد محتوا منتشر کنید، بیشتر از حد نیازتون، بیشتر از نیاز مخاطب و مشتریهاتون. این یه تمرینه که به بهتر شدنتون کمک میکنه.
اما اگه حالا تصمیم گرفتید مطلب بنویسید و نمیدونید از کجا شروع کنید یا چی بنویسید، من قبلا چند تا مقاله در این مورد در دارکوب نوشتم:
مطالبی بنویسیم که سئو شده باشند
مطالبی بنویسیم که کاربر را به خرید متمایل کنند

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته