یافتن کلیدواژه های وب سایت در سی دقیقه

نوشته شده توسط طراح سایت مهندس زنگی

شما به عنوان تولیدکننده محتوا توانایی این را دارید که به مرحله ای از سئو برسید که هر تولید کننده دیگری رویایش را دارد.
اما شما از جست و جوی کلمات کلیدی به عنوان مزیت استفاده نمیکنید.
این واقعیت که شما میتوانید متوجه شوید که مردم درهرماه چه چیزهایی را جست و جو میکنند یا از چه کلماتی استفاده میکنند یا چه سوالاتی میپرسند هنوز ذهن مرا درگیر کرده است!
تحقیق کلیدواژه لازم نیست حتما عمقی انجام شود. یک تحقیق سطحی نیز میتواند مخاطبان زیادی برای شما به ارمغان بیاورد.

چرا تحقیق درمورد کلمات کلیدی اهمیت دارد؟

شرکت قبلی من، یک شرکت پزشکی بود که ام آر آی انجام میداد.
وقتی استخدام شدم تا برای این شرکت تحقیق کلیدواژه انجام دهم، متوجه شدم که بسیاری از مردم در طی یک ماه عبارت “ساعات باز و بسته بودن ام آر آی” را سرچ کرده اند اما هیچ جواب مناسب یا محتوای مناسب یا عکسی برای جست و جوی فوق پیش بینی نشده بود.
بنابراین تصمیم گرفتم که یک صفحه برای مراجعین تحت عنوان “ساعات باز و بسته بودن ام آر آی” تدوین کنم که به دنبال آن ترافیک صفحه دوبرابر شد. به علاوه ویزیتورهای سایت به بیش از 50 هزار نفر رسید.
علت موفقیت من در این مورد خلق یک ایده جدید برای تولید محتوا نبود، بلکه بخاطر تحقیق کلیدواژه ای که انجام داده بودم توانستم چنین ترافیکی برای سایت جذب کنم.

چند ترفند برای تحقیق کلیدواژه در کمتر از 30 دقیقه

1- تحقیق کلیدواژه برای وبلاگها

اگه وبلاگها رو بر اساس اطلاعاتی که به مخاطب ارائه میدن دسته بندی کنید، میتونید به ترتیب محبوبترین عناوین مورد علاقه مردم رو پیدا کنید. پنج تا ده دسته وبلاگ محبوبتر رو مشخص کنید و وبلاگتون رو به صورت موضوعی مرتب کنید تا مخاطبان بتوانند محتوای مد نظرشان را سریعتر پیدا کنند. برای این منظور اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • بررسی برترین وبسایتهای صنعتی

بیشترین موارد جست و جو شده را پیدا کنید و ببینید در هر موضوع صنعتی بهترین وبلاگها کدامند. یعنی آن عبارات را یک به یک سرچ کنید و وبلاگهایی که در رتبه های بالاتر صفحه نتایج گوگل ظاهر میشوند را بعنوان برترین وبلاگها در نظر بگیرید.

  • عملکردهای جست و جوی پیشرفته

هنگامی که به دنبال برترین وبسایتها هستید، میتوانید از عملکردهای پیشرفته گوگل برای کاوش عمیقتر استفاده کنید. گوگل یه سری قوانین برای سرچ دارد که بوسیله اونها میتونید سرچ های پیشرفته تری داشته باشید.
مثلا برای سرچ یک عبارت مشخص باید آن عبارت را در گیومه ” ” بیاورید. مثلا اگر من عبارت “وب سایت رایگان” را سرچ کنم، فقط و فقط صفحاتی که این عبارت کلیدی را به کار برده باشند نمایش داده می شوند و سایر عبارتهای مشابه نظیر وب سایت آموزشی و یا وبلاگ رایگان و غیره از بین نتایج حذف خواهند شد.
یا مثلا برای سرچ کردن عبارتی در یک وبلاگ یا وبسایت خاص باید آن عبارت را در کنار اسم سایت بنویسید. مثلا اگر میخواهید عبارت سئو را در وبسایت دارکوب سرچ کنید باید در نوار سرچ گوگل بنویسید:
site:darkoob.co.ir  سئو
میتوانید در بین کلمات از and و یا or استفاده کنید. بدیهی است که با آوردن کلمه and در بین دو کلمه، هر دو آن کلمات کلیدی باید در صفحه وجود داشته باشند تا صفحه در بین نتایج گوگل نشان داده شود و هم چنین اگر کلمه or را بین کلمات بگذارید فقط صفحاتی نمایش داده میشوند که فقط حاوی یکی از دو یا چند عبارت کلیدی باشند. به جای کلمه or  میتوانید از خط | استفاده کنید که همان کاربرد را خواهد داشت.
اگر در جلوی کلمه یا عبارتی علامت خط فاصله یا منها (-) را بگذارید آن عبارت یا کلمه نباید در صفحه وب وجود داشته باشد تا آن صفحه در نتایج نمایش داده شود. مثلا اگر من عبارت طراحی – وب سایت را سرچ کنم، صفحاتی نمایش داده میشوند که در آن عبارت کلیدی “وب سایت” وجود داشته باشد ولی کلمه “طراحی” بکار نرفته باشد.
اگر در بین دو کلمه ای که در گیومه قرار داشته باشند یک ستاره (*) بگذارید، این ستاره بعنوان یک جای خالی عمل میکند که میتواند با هر کلمه یا کلمات دیگری پر شود. بنابراین وقتی من سرچ کنم “وب سایت * دارکوب” چون در گیومه است باید عینا همین عبارت در صفحه باشد، ولی در بین دو کلمه وب سایت و دارکوب هر عبارت دیگری میتواند وجود داشته باشد.
این قبیل قوانین زیاد وجود دارند که میتوانید با سرچ در گوگل آنها را بیابید.

  • پیشنهادات خود گوگل

عبارت “طراحی وب” را گوگل کنید و دکمه اینتر را نزنید!
اکنون میتوانید پیشنهادات گوگل را که بر مبنای برترین جستجوهای مرتبط با طراحی وب برای شما نمایش داده میشود مشاهده کنید و از آن میان یکی را برگزینید. مثلا الآن وقتی من عبارت “طراحی وب” را تایپ میکنم خودِ گوگل عبارتهایی نظیر “طراحی وب سایت” ،یا ” طراحی وب سایت رایگان” و “طراحی وبلاگ” پیشنهاد میدهد.
اکنون که کلیدواژه های را از طرق بالا تجمیع کردیم، گوگل به ما یک لیست داد:
طراحی وب سایت حرفه ای، طراحی وب سایت فروشگاهی، ظراحی وب سایت با وردپرس، طراحی وب چیست، طراحی وب سایت تورنتو، طراحی وبلاگ، طراحی وب ایران، طراحی وب سایت رایگان، طراحی وب سایت شخصی، طراحی وبسایت در تورنتو

  • Google Keyword Planner

در مرحله بعد باید ببینیم چه دسته هایی توسط جست و جوکننده های گوگل محبوب تر شناخته شده اند.
بهترین ابزار برای این امر برنامه ریز کلیدواژه گوگل یا Google Keyword Planner است.
گام اول: در بخشی از صفحه نوشته شده Enter one or more of the following (دقت کنید که ممکن است گوگل برای شما به زبان فارسی ترجمه شده باشید در این صورت باید عبارتی مانند “یک یا چند گزینه از گزینه های زیر را وارد کنید” یا چیزی شبیه همین جمله را مشاهده کنید). در این قسمت یکی از عبارتهایی که از فهرست پیشنهادات خود گوگل (مرحله قبلی) بدست آوردید را وارد و گزینه “ایده گرفتن” یا get ideas را کلیک کنید.
گام دوم: حالا گوگل حجم سرچ عبارتی که وارد کرده اید را به شما نشان میدهد.
توجه داشته باشید که گوگل ممکن است گاهی کلیدواژه های شما را تغییر دهد. ما قبلا مفصلا در این مورد صحبت کردیم که با کلیک بر روی لینکی که دادم میتوانید مقاله دارکوب را در این مورد مطالعه کنید.

2- تحقیق کلیدواژه های سوالات متداول

ببینید مردم بیشتر از همه چه سوالاتی را در مورد محصولات یا خدمات شما دارند و چه سوالاتی را گوگل کرده اند. پاسخ این سوالات را در مقاله هایی که منتشر میکنید بدهید تا بین مخاطبانتان به عنوان یک متخصص معرفی شوید.
از کجا باید به رایج ترین سوالات مردم در یک زمینه خاص پی ببریم؟
میتوانید از وب سایت AnswerThePublic.com استفاده کنید. وارد این سایت شوید و محصولات یا خدماتتان را سرچ کنید.

3- تحقیق در مورد محتوای رقبا

ببینید 10 تا از محبوب ترین صفحات رقبایتان چه ویژگی هایی داشتند، به این ترتیب میتوانید به علایق مخاطبانتان پی ببرید و متوجه شوید به چه نوع محتوایی بیشتر جذب می شوند.
میتوانید برای تحقیق از سرچ های دوره ای و محتوای رقبا در ماههای گذشته از google trends استفاده کنید.
اگر در این بین صفحه ای از گالری تصاویر یافتید یا در صفحه ای گالری تصاویر وجود داشت میتوانید با توجه به عکسهای موجود در صفحه متوجه شوید چه نوع تصاویری بیشترین محبوبیت را در بین مخاطبانتان دارند. فراموش نکنید اولین اولویت بازاریابی دیجیتال هر نوع کسب و کاری باید استفاده از تصاویر مناسب و بهینه شده در محتوای صفحات باشد.
اگر در بین صفحات محبوب، صفحه ای با موضوعی مشخص مثلا صفحه درباره ما، صفحه سرمایه گذاران یا شرکا یا مشتریان یا … یافتید نشان میدهد در وب سایتتان باید چنین صفحه ای ایجاد کرده و به بهینه سازی آن توجه نشان دهید. ممکن است چنین صفحاتی فرصتهایی برای لینک سازی هم در اختیار شما قرار دهند البته من به شخصه مخالف چنین کارهایی هستم.
فارغ از اینکه صفحه نمونه کارها و رضایت مشتریان در بین این 10 صفحه وجود دارد یا نه، پیشنهاد میکنم حتما به ایجاد چنین صفحه ای در وب سایت خود اهتمام ورزید.

4- گسترش کلیدواژه ها

با توسعه محتوای اصلی صفحات میتوانید سئوی دیجیتال خود را توسعه دهید. میتوانید بعد از اینکه کلیدواژه های هر صفحه را مشخص کردید، محتوای آنها را توسعه دهید و به این ترتیب به کلیدواژه های بیشتری دست پیدا کنید. چنین صفحاتی مخاطبان بیشتری را جذب خواهند کرد و قطعا رتبه های بهتری خواهند گرفت. اما توجه داشته باشید که قرار دادن کلیدواژه های نامربوط بهم در یک صفحه میتواند نتیجه عکس داشته باشد. برای اینکه احتمال خطا و اشتباه در این مرحله کم شود پیشنهاد میکنم حتما مقالات قبلی دارکوب در زمینه انتخاب کلیدواژه و تولید محتوا را مطالعه کنید.

5- خود را نسبت به تازه های گوگل بروز نگه دارید

اخیرا شاهد رشد سرچ های بدون کلیک در گوگل بوده ایم.
منظور از سرچ های بدون کلیک، سرچ هایی است که افراد موضوعی را گوگل میکنند اما بدون کلیک کردن بر روی حتی یکی از نتایج به جواب سوال خود میرسند.
مثلا فرض کنید شما در گوگل سوال “سئو چیست” را سرچ میکنید. وقتی صفحه نتایج ظاهر شد، در زیر هر نتیجه یک توضیح مختصر نوشته شده که از روی همان توضیح میتوانید به جواب برسید و دیگر نیازی به کلیک کردن بر روی هیچ یک از نتایج ندارید.
علت افزایش چنین سرچ هایی این است که گوگل میخواهد با امکاناتی که در سرچ ها اضافه میکند، مثل اسنیپت ها (مثلا  همان کادرهایی که گاها در بعضی سرچ ها در بالای نتایج مشاهده میکنید، یا کادرهایی که سوالات مشابه سوال شما را پیشنهاد میکند و موارد مشابه این) سریع تر به سوالات کاربران پاسخ دهد.
شما میتوانید از این ویژگی گوگل استفاده کرده و ببینید در مورد کلیدواژه های شما اغلب چه قابلیت هایی نمایش داده میشوند. مثلا آیا کادر مربوط به سوالات مشابه دیده میشود یا کادر پاسخ سوال؟ به این ترتیب میتوانید صفحه خود را برای همان قابلیت بهینه سازی کرده و سعی کنید محتوای شما در این کادر به نمایش دربیاید.
توجه داشته باشید این مسئله زمانی برای شما کارایی خواهد داشت که صفحه وب شما برای آن کلیدواژه در صفحات اول یا حداکثر دوم صفحه نتایج به نمایش دربیاید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله یافتن کلمات کلیدی  و همچنین آموزش سئو و بهینه سازی را مطالعه نمایید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته