تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئوی سایت

نوشته شده توسط سرکار خانم قاطع

شبکه های اجتماعی و سئو دو استراتژی جدا نشدنی از هم هستن. هر دو استراتژی های درونی هستن که به طور طبیعی بازدید کنندگان رو جذب می کنند. از آنجایی که شبکه های اجتماعی به محتوای با کیفیت بالا و حضور برند مشهور شما متکی هستند تلاش هایی که شما برای سئو انجام می دید، می تونه میزان دسترسی شبکه های اجتماعی به شما رو دو برابر کنه و همینطور حضور شما در شبکه های اجتماعی می تونه رتبه های جستجوی شما رو افزایش بده.


ممکنه افراد خیلی کمی وجود داشته باشن که شبکه های اجتماعی رو نشناسن. برای آگاهی بیشتر شما، شبکه ی اجتماعی یه وب سایت یا یه سرویس است که به شما این امکان رو میده با دوستان، آشنایان و همکارانتون در ارتباط باشید، در گروه های مورد علاقتون عضو بشید و آدمای معروف و مشهور رو دنبال کنید و بیشتر ازشون بدونید. نوشته های متفاوتی بخونید و از نظرات دیگران مطلع بشید و خودتون هم نظرتون رو به اشتراک بذارید.
شما می تونید به صورت رایگان از این شبکه ها استفاده کنید. استفاده از این شبکه ها بازخورد بسیار خوبی داره و میتونه رقیبی جدی برای رسانه های سنتی مثل رادیو، تلویزیون و مطبوعات باشه.
خیلی از سئوکاران بزرگ دنیا به این قضیه اعتقاد دارن که علاوه بر یه سایت با طراحی حرفه ای، نباید از تاثیر شبکه های اجتماعی روی سئوی سایت غفلت کرد. به طور کلی میشه گفت سئوی وب سایت به دو قسمت کلی تبدیل میشه: سئوی داخلی و سئوی خارجی. حدود 30درصد از سئو مربوط به بخش داخلی و 70درصد اون مربوط به سئوی خارجی و شبکه های اجتماعی است.
نباید این موضوع مهم رو نادیده گرفت که یکی از علتهایی که شبکه های اجتماعی انقدر بین مردم جا افتادن گوشی های هوشمند و استفاده ی افراد از گوشی برای چک کردن این شبکه هاست. این کاربران سهم بسیار زیادی از شبکه های اجتماعی دارن.
نکاتی در شبکه های اجتماعی که میتونن باعث بهبود سئوی سایت بشن:

• افزایش تعداد فالوورها

تعداد کل فالوورها و ارتباطات شما در پروفایلتون تاثیر قابل توجهی در رتبه بندی شما داره. یه شرکت با 100 فالوور در توییتر معلومه که نمیتونه به اندازه ی صفحه ای با 1 میلیون فالوور رتبه ی بهتره داشته باشه. با این حال، یه سری مقررات هم وجود داره؛ گوگل می تونه کیفیت فالوورهای شما رو شناسایی کنه، به این معنی که خرید 100،000 عضو پراكسی توییتر برای رتبه بندی كلی شما كافی نیست. در عوض، شما باید به طور عادی فالوور جمع کنید.
افزایش تعداد فالوورهای شما یک روند آهسته است، اما تاثیرش موندگاره. نام تجاری خودتون رو به طور مداوم ارائه بدید، در حقیقت سعی کنید روزانه یه تعدادی فالوور بگیرید. ارسال مقالات مفید، راهنمایی های به درد بخور، سوالات کلی و بحثهای جنجالی باعث میشه که بتونید بهتر با کاربران خودتون ارتباط برقرار کنید؛ مشارکت مستقیم با اونها در گفتگوها و تعاملات، کلید ایجاد و حفظ یه پیوند محسوس و دو طرفه هستند، این کارها فالوورهای فعلی رو مجاب میکنن که توی صفحتون بمونن و افراد جدیدی رو به صفحتون بیارن.

• لینک های اکسترنال سایت(بک لینک سازی)

شبکه های اجتماعی باعث میشن سایت های اکسترنال بیشتری به محتوای شما لینک بشن و هرچه بیشتر لینکهای خارجی متنوع تری رو سایتتون داشته باشید، قدرت بیشتری در گوگل پیدا خواهید کرد. البته، رسیدن به این مرحله ملزم به این است که شما با کیفیت بالا و محتوای معتبر شروع به کار کنید. در غیر این صورت، برای جذب لینک ها هیچ چیزی نخواهید داشت.
در این مورد، شبکه های اجتماعی صرفا به عنوان یک کانال اطلاع رسانی ایجاد میشن. محتوای شما، با فرض اینکه جدید و مفید باشه طعمه است و کانال های اجتماعی شما به عنوان قلاب ماهیگیری هستن و طعمه رو در مقابل چشم های شما قرار میدن. از هشتگها برای بالا اومدن صفحتون استفاده کنید و از گذاشتن مطالبتون در موضوعات و بحث های موجود تردید نکنید. انجام این کار، شهرت اجتماعی شما رو به عنوان یه رهبر معتبر بهبود میده، اما مهمتر از همه، منابع بالقوه لینک های اکسترنال شما رو به حداکثر می رسونه.

به عبارتی، هنگامی که شما لینک ها رو در پلتفرمهای شبکه های اجتماعی منتشر می کنید، لینک های خارجی ایجاد می شن که به سایت شما اشاره دارن. پیوندهای پشتیبان یا همون بک لینکها در پلتفرمهای متفاوت و قابل اعتماد می تونن بر رتبه بندی صفحه ی شما در موتورهای جستجو تأثیر بگذارن.

• بهینه سازی پست های شما برای جستجو

این استراتژی مبتنی بر محتوای موجود است، اما کانال دومی برای جستجو باز می کنه. گوگل علاوه بر مقالات خبری و نمودارهای دانشی، به روز رسانی شبکه های اجتماعی محبوب رو در بخش های بالایی از SERPها قرار میده تا از اونها حمایت کنه. این یک موقعیت کلیدی و تا حدودی موقتی است که میتونید با اطمینان از اینکه پستهاتون برای این فرصت بهینه سازی شدن، به دستش بیارید.

اول اینکه شما نیاز به یه مکمل خوب برای پست خود دارید. این می تونه یه ویدیو، یه اینفوگرافیک یا حتی یه پیوند به یک مقاله کامل باشه. هر آنچه که هست، به عنوان پایه و اساس کار شماست و باید به روش دقیق و توصیفی اون رو بنویسید. بعد، وقتی که ارسالش می کنید، پایه و اساسش رو با متنی که برای یک نوع خاص از جستجو بهینه سازی شده، بسازید.

• تاثیر اشتراک گذاری پستها در شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی به همان شیوه ای که لینک های خارجی انجام می دادن به قدرت برند کمک می کنه. برای موتورهای جستجویی مثل گوگل، هر گونه نشانه ای از منبع خارجی قابل تایید اعتبار نام تجاری یا محتوای شما، زمینه ای برای بهبود دامنه است. بنابراین، اگر بتونید پنج نفر رو تشویق کنید که پست فیس بوکتون رو به اشتراک بگذاره این عالیه، اما اگه 1000 نفر این کارو بکنن دیگه عالی میشه. این کارها باعث میشه که برندتون شناخته شده تر بشه.

بهترین راه برای تشویق افزایش اشتراک در شبکه های اجتماعی این است که به طور مستقیم بهش اشاره کنید. مثلا، می تونید یه پاداش خاص برای کسانی که پستتون رو به اشتراک می گذارن، ارائه بدید. همچنین می تونید نظرسنجی های تعاملی انجام بدید و افراد رو اگه با شما در مورد یه موضوع موافق بودن یا اگه علاقه مند به دیدن انواع خاصی از محتوای جدید بودن به لایک کردن پستهاتون تشویق بکنید. بهترین بخش از این استراتژی اینه که یه چرخه دائمی است؛ هرچه افراد بیشتری محتوای شما رو به اشتراک بذارن، فالوورهای بیشتری پیدا می کنید و هرچه فالوورهای بیشتری داشته باشید بیشتر به اشتراک گذاشته می شید. اینفوگرافیکهای زیر نشون می ده که چه جوری تبادلات در شبکه های اجتماعی روی سئو تاثیر می گذاره:

• پست های بهینه شده ی محلی

شبکه های اجتماعی نیز فرصتی عالی برای شما در جامعه ی محلی ایجاد می کنن و سیگنال های خاصی رو به موتورهای جستجوی ارسال می کنن. چند راه برای انجام این کار وجود داره، اما دوتا از ساده ترین اونها به روز رسانی محتوا زمانی که شرکت شما در یک رویداد محلی شرکت میکنه و با برندهای محلی و موسسات در شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار میکنه.

انجام این کار واسه اولین بار نسبتا ساده است؛ هر زمانی که شرکت شما توی یه جشنواره ی محلی، نمایشگاه تجاری یا رویداد دیگری شرکت می کنه، عکس بگیرید و پست بذارید و از بقیه بخواید که واستون پست بذارن. این مشارکت شما رو در گروه تقویت می کنه و باعث می شه که شما در جستجوی محلی بیشتر قابل مشاهده باشید.

دومین مورد یه کم به تحقیق نیاز داره. با همکاراتون یه جستجویی رو ترتیب بدید. میتونید پستهای همدیگه رو به اشتراک بذارید و میتونید توی بحثهای همدیگه شرکت کنید و حتی به عنوان وبلاگ مهمان رو سایت همدیگه پست بذارید و اونها رو توی کانال اجتماعیتون به اشتراک بگذارید.

• افزایش آگاهی از برند

این موضوع بیشتر روی برندسازی تاثیر میذاره تا بهینه سازی، اما نمیشه گفت اصلا مزایایی واسه سئو نداره. افزایش اعتبار شما در شبکه های اجتماعی، از طریق افزایش مشارکت و تولید محتوای با کیفیت بالا، منجر به افزایش حضور نام تجاری آنلاین خواهد شد. افزایش حضور نام تجاری شما که منجر به جستجوی برندها در گوگل خواهد شد و هرچه نام تجاری شما توی جستجوی گوگل بیشتر استفاده بشه، احتمال بیشتری وجود داره که برای کلمات کلیدی غیر برند رتبه بندی بشه. این یه رابطه ی پیچیده است، اما باعث میشه که حضور پررنگ تری توی صفحات اجتماعی داشته باشین و در جستجو ها هم بالاتر بیاین.
در بیشتر موارد، اینها عناصر اساسی یک کمپین بازاریابی موفق شبکه های اجتماعی هستن و مثل بسیاری از استراتژی های سئو، این به یک اصل اساسی تبدیل شد: هرچه تجربه های بهتری در اختیار کاربراتون بذارید، رتبه بندی شما در گوگل بهتر خواهد بود. درک علتهای اساسی تاثیر شبکه های اجتماعی روی سئو به رهبری و هدایت بهتر کمپین شما کمک میکنه و راه ساده تری برای مشتریان بالقوه است که برند شما رو بتونن بهتر بشناسن.

• پروفایلهای شبکه های اجتماعی در موتورهای جستجو رتبه بندی میشن.

وقتی شما یه برند رو سرچ می کنید اغلب صفحات شبکه های اجتماعیشون رو هم توی نتایج جست و جو تون می بینید. مثلا وقتی طراحی سایت دارکوب رو گوگل می کنید صفحه ی لینکدین دارکوب توی صفحه ی اول قابل مشاهده است. کلا شبکه های اجتماعی به نسبت وب سایتها شخصی ترند و کاربران اغلب برای اینکه یه دید کلی از برند پیدا کنن به اونها مراجعه می کنن.

• افزایش ترافیک در شبکه های اجتماعی ترافیک وب سایت شما رو هم افزایش خواهد داد.

اکثر افرادی که شما رو توی شبکه های اجتماعی مورد علاقشون پیدا می کنن، یه سر به سایت شما هم میزنن. اگه شخصیت برندتون و لینکهایی که پست می کنید رو دوست داشته باشن، دیر یا زود سراغ سایتتون هم میان.

• از شبکه های اجتماعی می توان به عنوان یک موتور جستجو استفاده کرد.

ما فکر می کنیم که فقط از گوگل و چیزایی شبیه اون میشه واسه جست و جو استفاده کرد اما بدونید شبکه های اجتماعی به شدت به این جست و جو ها وابسته هستن. سئوی موتور جستجو شامل جست و جوی شبکه های اجتماعی هم میشه.

• سیگنالهای دریافت شده از شبکه های اجتماعی

سیگنالهای دریافتی از شبکه های اجتماعی مینونه هرچیزی که توی شبکه های اجتماعی به نفع شما اتفاق میفته باشه. این سیگنال میتونه لینک، به اشتراک گذاری مطالب، لایک کردن و ریتوییت کردن باشه. طبق تجربیات میشه گفت برندسازی از طریق شبکه های اجتماعی بیشترین تاثیر رو روی بهینه سازی و رتبه ی سایت داره.

• برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان

با اینکه این ارتباط از طریق سایت هم ممکنه و افراد میتونن پیشنهادات و انتقادات خودشون رو در اونجا هم بیان کنن ولی به علت سهولت نظر دادن یا همون کامنت گذاشتن در شبکه های اجتماعی به خاطر دسترسی آسونتر افراد، کارایی بیشتری داره و تعامل میان کاربران و مدیران سایت بیشتر میشه و همین امر به سئوی سایت کمک خواهد کرد.
در اینجا بهترین شبکه های اجتماعی که باعث افزایش سئوی سایت می شن نام برده میشه:

گوگل+:

در مهر 1392 با 300 میلیون کاربر گوگل پلاس پلتفرم محبوب یا بزرگترین پلتفرم شبکه های اجتماعی نبود اما خب گوگل مالکش بود و اومد یه کار جالب کرد. پیشنهاد داد که هرچقد بیشتر در Google+ فعال باشید رتبه ی سایتتون توی موتور جست و جوهای معروف بالاتر خواهد رفت! این شبکه ی اجتماعی به نسبت سایر شبکه ها خیلی مورد استفاده نیست اما میشه گفت همچنان تاثیر مستقیمی روی سئو داره.
گوگل پلاس مثل توییتر کار میکنه. هرچی تعداد لینکهای به اشتراک گذاشتتون بیشتر باشه و پس از تولید محتوا لینکش رو روی صفحتون به اشتراک بذارید و همینطور اگه مخاطبهاتون به مطلبی که گذاشتید امتیاز بدن و در کمترین زمان ممکن میتونید بیاید رو رتبه های بالاتر موتورهای جست و جو و به قولی ایندکس بشین. بیاید امتحان کنید، وقتی تو گوگل پلاس و انجمن های اون مطلبی به اشتراک میذارید خیلی زود توی گوگل ایندکس میشید و این رشد رو خیلی محسوس می تونید توی کارتون ببینید.

یوتیوب:

اگه شما فیلم هایی برای نمایش دادن دارید یوتیوب یه پلت فرم عالی است. اگه ندارید، به ساختن ویدیو فکر کنید، چون این یکی از بهترین راهها برای وقت گذروندن افراد با برند شماست!
یوتیوب متعلق به گوگل و دومین موتور جستجو در جهان است. این پلت فرم بیش از 1 میلیارد کاربر داره و بیش از 4 میلیارد ویدیو در روز مشاهده می شه. این دومین پلت فرم شبکه های اجتماعی است و بیش از 22 درصد از ترافیک شبکه های اجتماعی رو تشکیل می ده. حتی اگه وب سایتتون بیننده های زیادی نداشته باشه، YouTube می تونه آگاهی افراد از نام تجاری شما رو افزایش بده و حضور اجتماعی شما رو بالا ببره.

فیس بوک:

فیس بوک یه پلت فرم شبکه ای بسیار پیشرفته است و در حال حاضر یکی از محبوب ترین سایت های اجتماعی است. فیس بوک در سه ماهه دوم سال 2016، 1.71 میلیارد کاربر فعال ماهانه در سراسر جهان داشته است.
فیس بوک یه پلت فرم خوب برای کسب و کار است؛ خیلی از افراد شرکتهای مورد علاقشون رو قبل از اینکه حتی به سایتشون سر بزنن اول از همه در فیس بوک جست و جو می کنن. اگه پروفایلی تو فیس بوک ندارید بجنبید و یه دونه بسازید.

توییتر:

توییتر یک موتور جستجوی اجتماعی بزرگه که خیلی از آدما برای اخبار روزانه خود به اون مراجعه می کنن. در سه ماهه دوم سال 95، توییتر 313 میلیون کاربر فعال روزانه داشت. به طور معمول لینک ها در توییتر ارسال می شن که به وب سایتتون ارجاع داده می شه. اگه از هشتگها به درستی استفاده کنید، به طور مرتب توییت کنید و در مورد موضوعات داغ و خبرساز بنویسید، و تیترهای جذاب بنویسید، به راحتی می تونید مخاطب رو جذب کنید و ترافیک وب سایتتون رو افزایش بدید.
این شبکه ی اجتماعی برای اشتراک گذاری متن های کوتاه است و حدود 10 ساله که از تاسیسش میگذره و بعد از افزایش قدرتش، بک لینکهای ثبت شده تو این شبکه بیش از گذشته شد.
متاسفانه بسیاری از کاربران به این علت که توییتر محدود به 140 کاراکتره و خیلی جذابیتی واسشون نداره و ازش استفاده نمیکنن. اگه شما هم جزو این افراد هستید باید بگیم که سخت در اشتباهید…

اینستاگرام:

اینستاگرام یه پلت فرم ویژوال و بصری است و یه مکان عالی برای نمایش محتویاتی است که به تاثیرات بصری مانند مارک های مد، وابسته است. اینستاگرام در سال 94 چهارصد میلیون کاربر فعال داشته که همینطوری در حال افزایشه و 65 درصد مارک های معروف توی اینستا صفحه ی فعال دارن. توی ایران هم که الان پر مخاطب ترین شبکه ی اجتماعی است و کسب و کارهای بسیاری دارن از این طریق به کسب درآمد می پردازن. بهتره آدرس وب سایتتون رو توی صفحتون قرار بدید که این کار باعث افزایش سئوی سایتتون میشه و رنک سایتتون رو بالا میبره. البته بالا رفتن سئوی سایت ملزم به اینه که صفحه ی فعالی داشته باشید.

لینکدین:

LinkedIn یه پلت فرم حرفه ای شبکه های اجتماعی و یکی از بهترین پلتفرم ها برای ایجاد ارتباطات تجاری است، به ویژه برای شرکت های B2B دارای بیش از 380 میلیون عضو در سراسر جهان است، 53 درصد از شرکت های B2B اون رو برای پیدا کردن مشتریان استفاده می کنن و مشتریان بیشتر دوست دارن از شرکت هایی که در لینکدین عضو هستن، خرید کنن. در این شبکه ی اجتماعی میتونین شماره تماس، آدرس و نوع حرفه تون رو مشخص کنید که میتونه به ایجاد ارتباط و برند سازی شما کمک بزرگی بکنه.

پینترست:

شاید خیلیا این شبکه ی اجتماعی بامزه رو نشناسن که یکی از علتهاش فیلتر بودنشه. برای اشتراک گذاری تصاویر سایتتون میتونید ازش استفاده کنید. حالا شاید به خودتون بگید خب چرا از اینستاگرام استفاده نکنم؟!
باید بگیم که با گذاشتن لینک توی اینستاگرام لینکهایی که ثبت میشن صرفا یه متن هستن و لینکدار نمیشن. اما توی پینترست می تونین واسه ی هر تصویر یه لینک تعیین کنید.

گوگل اعلام کرده بود که شبکه های اجتماعی تاثیر مستقیمی روی موتورهای جست و جو ندارن اما به طور غیر مستقیم تاثیر خودشون رو میذارن. هرچقدر که در شبکه های اجتماعی محبوبتر باشید میزان بازدید از سایت شما هم افزایش پیدا میکنه.

مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی:

• برندسازی با هزینه ی کمتر
• افزایش ترافیک سایت
• ایجاد رابطه ای مطمئن تر بین مشتری و شرکت
همینطور که خودتونم می دونید شبکه های اجتماعی روز به روز دارن قوی تر میشن و می تونید برای افزایش ایندکس مطالب سایتتون یا افزایش بازدید و به طور کلی برای بالا بردن سئوی سایتتون ازشون استفاده کنید. مخصوصا سایتهای تازه تاسیسی که برای بک لینک سازی قدرت زیادی ندارن یا زود جریمه میشن بهتره که برن سراغ شبکه های اجتماعی. روزی 30 دقیقه در شبکه های اجتماعی پرطرفدار وقت بگذارید و روشون سرمایه گذاری کنید. البته قبل از همه ی اینها باید یه سایت خوب داشته باشید که میتونین از طراحان دارکوب برای رسیدن به این هدف استفاده کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته