تاثیر استفاده از SSL بر روی سئو

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

در این مقاله ابتدا به معرفی SSL پرداخته و سپس به تاثیر آن بر سئو وب سایت می پردازیم.

SSL چیست؟

(SSL (Secure Sockets Layer یک تکنولوژی استاندارد امنیتی برای برپایی یک لینک رمز گذاری شده بین سرور و مرورگر اینترنت کاربر می باشد. این نوع لینک اطمینان حاصل می کند که تمام اطلاعات فقط بین کاربر و سرور به طور خصوصی و یکپارچه رد و بدل می شود. SSL یک استاندارد صنعتی است که توسط میلیون ها وب سایت برای حفاظت از نقل و انتقال های آنلاین با مشتریان به کار می رود.

برای اینکه بتوانید از SSL استفاده کنید شما نیاز به SSL Certificate دارید. زمانی که شما می خواهید SSL را در وب سرور خود استفاده کنید می بایستی به تعدادی سوال درباره هویت شرکت و وب سایت خود پاسخ دهید. سپس وب سرور شما دو کلید پنهانی (Cryptographic Key) ایجاد می کند: کلید خصوصی و کلید عمومی (Private Key and Public Key).

کلید عمومی نیازی نیست که پنهان باشد و در Certificate Signing Request  یا CSR قرار می گیرد. CSR یک فایل اطلاعات است و جزئیات اطلاعات شما را نگه می دارد. سپس شما می بایست CSR را ارائه کنید. در زمانی که برنامه کاربردی گواهینامه SSL در حال پردازش است، Certification Authority اطلاعات شما را تایید می کند و یک گواهینامه SSL صادر می کند که شامل جزئیات اطلاعات شماست و به شما اجازه استفاده از SSL را می دهد. وب سرور گواهینامه SSL شما را با کلید خصوصی مطابقت می دهد. سپس وب سرور می تواند یک لینک رمز گذاری شده بین وب سایت و مرورگر اینترنت مشتری شما برقرار کند.

پیچیدگی پروتکل SSL از دید کاربر شما مخفی خواهد ماند. در عوض مرورگر اینترنت کاربر یک نشانگر کلید را فراهم می کند که با آن کاربر متوجه برقراری یک ارتباط امن می شود: یک آیکن قفل در کنار آدرس اینترنتی در مرورگر که با کلیک بر روی آن جزئیات گواهینامه SSL به کاربر نمایش داده می شود. گواهینامه های SSL فقط کمپانی ها، اشخاص حقیقی و حقوقی شناخته شده ارائه می شوند.

عموما گواهینامه SSL حاوی اطلاعات نام دامنه Domain، نام کمپانی، آدرس، شهر و کشور است. همچنین شامل تاریخ اعتبار گواهینامه SSL و جزئیات Authority گواهینامه و مسئول صادر کننده گواهینامه می باشد.

وقتی یک مرورگر اینترنتی به یک سایت امن متصل می شود گواهینامه SSL را دریافت می کند و سپس چک میکند که گواهینامه و صادر کننده آن معتبر باشد و اگر مشکلی از این لحاظ باشد به کاربر بابت امنیت اخطار می دهد.

 

اهمیت SSL در SEO

اینترنت در حال تغییر است و مردم بیش از پیش نگران امنیت در فضای اینترنت هستند. برای همین بیشتر مردم می خواهند اطلاعات شان در اینترنت رمزگذاری شده باشد. برای توسعه امنیت نیز گوگل از سال 2014 اعلام کرد که برای استفاده از SSL در رتبه بندی وب سایت تاثیر مثبتی قائل خواهد شد. گوگل معمولا عواملی را که در رتبه بندی وب سایت ها در نظر می گیرد را اعلام نمی کند این المان ها یک راز حفاظت شده هستند. و متخصصان سئو با مطالعه موتورهای جستجو سعی می کنند به این الگوریتم ها پی ببرند. اما اینبار گوگل درباره استفاده از SSL استثنا قائل شد. البته هنوز شما برای سئو وب سایت تان به محتوای پویا، ساختار مناسب و غیره با کمک SSL نیاز دارید. گوگل تقریبا 5% رتبه وب سایت هایی را که از SSL استفاده می کنند را افزایش می دهد و این در صد تفاوت یک تا دو صفحه در یک نتیجه جستجو است (توجه داشته باشید که اکثر کاربران تصمیم خود را در همان صفحه اول می گیرند و کمتر به صفحات بعدی مراجعه می شود).

گوگل معمولا نتایج جستجو را بر اساس هر صفحه اعلام می کند نه کل وب سایت. بنابراین اهمیت دارد که تمامی یا بخشی از وب سایت از SSL استفاده کند. توجه داشته باشید که شما برای تک تک صفحات نیاز به گواهینامه SSL جداگانه ندارید بلکه یک گواهینامه می تواند تمامی صفحات شما را امن سازد. این بیشتر به چگونگی تنظیمات وب سایت و راه حل های امنیتی وب سایت شما بستگی دارد. اگر شما از زیر دامنه Sub-Domain ها مانند mail.website.com یا login.website.com استفاده می کنید، شما به یک Wildcard certificate احتیج دارید. اما تا جایی که شما از SSL برای کل وب سایت استفاده کنید مشکلی از این بابت ندارید.

در پایان ممکن این سوال پیش بیاید که فعال کردن SSL در وب سایت فعلی شما تاثیری منفی در رتبه بندی آن دارد یا خیر؟ اگر قبلا از SSL استفاده نمی کردید از آنجایی که این تغییر از سوی گوگل پیشنهاد شده است خطری برای رتبه وب سایت شما ندارد. تنهای یک Redirection به نسخه SSL شما صورت می گیرد. البته این در صورتی است که شما اطلاعات را در این تغییر از وب سایت خود حذف نکرده باشید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته