بوت استرپ چیست؟

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

بوت استرپ یک فریم ورک متن باز Front-end در توسعه صفحات وب و برنامه های کاربری وب می باشد. براساس قالب HTML, CSS توسعه داده شده است. بوت استرپ دارای امکانات تایپوگرافی، فرم ها، نوار مسیریابی با استفاده از جاوا اسکریپ است. توسعه این فریم ورک بر مبنای ایده طراحی Responsive و عدم تکرار کد نویسی در نتیجه سرعت توسعه بالاتر انجام شده است.

در این مقاله سعی می کنم بیشتر درباره امکانات بوت استرپ صحبت کنم و همچنین سایر فریم ورک های مشابه بخصوص Foundation را به شما معرفی و در نهایت مقایسه کنم.

با در دسترس بودن تعداد زیادی فریم ورک، به نظر می رسد اغلب طراحان و توسعه دهندگان در یک راه پرپیچ و خم سر در گم انتخاب بین Bootstrap و Foundation هستند. فریم ورک های Front-end سعی دارند برخی از روشهای طراحی وب دشوار را کمتر و ساده تر کنند. Bootstrap و Foundation هر دو از اصلی ترین این فریم روک ها در این عرصه هستند. اما تصمیم گیری برای انتخاب یکی از این دو معادل انتخاب بین پیتزا و پاستا است. این یک جنگ دائمی و در حال تحول است. با ارائه مقایسه Bootstrap و Foundation، سعی می کنم تا حدی این مسئله را حل کنم.

 

فریم ورک CSS چیست؟

برای ساختن یک وب سایت، به نظر می رسد برای طراحان و برنامه نویسان راه های زیادی در دسترس است. اما انتخاب بهترین از میان آنها ظاهرا کار بزرگ تری است. گفته می شود که فریم ورک ها فرآیند طراحی را تحکیم می کنند که به نوبه خود سرعت کل روند را افزایش می دهند. یک فریم ورک CSS بر روی ارائه یک بسته از اسکریپت های Back-end، ساختار یافته و استاندارد شده مانند HTML5، CSS یا جاوا تمرکز دارد. این اغلب به عنوان یک فریم ورک Front-end ذکر شده است. هدف اصلی آنها کمک به افراد در ساخت صفحات وب است. به این ترتیب، شما در زمان خود با دوری از برنامه نویسی سنگین صرفه جویی می کنید. و شما مجبور نیستید کد ها را هربار از ابتدا بنویسید یا خود را تکرار کنید.

 

هدف چیست؟

هدف یک فریم ورک CSS این است که سهولت در روند طراحی وب را فراهم شود. این کار کل روند توسعه پروژه از نمونه اولیه (Prototyping) تا توسعه نهایی را سرعت می بخشد.

  • مجموعه ای استاندارد از کلاس های “آسان برای استفاده” فراهم می کند.
  • تعاریف سبک تایپوگرافی
  • ایجاد شبکه ها Grid
  • امکان سازگاری با صفحات نمایش با سایز های مختلف(Responsive) و انواع مرورگر ها (Cross-Browser) را فراهم می کند.
  • برای توسعه سریع وب سایت و یا نمونه اولیه مناسب است.

طبق گفته BuiltWith نزدیک به 12 درصد از 100،000 وب سایت برتر، از Bootstrap برای وب سایت خود استفاده می کنند. و 2.3٪ از 100،000 وب سایت برتر از Foundation Framework استفاده می کنند. این به ما یک بینش آماری واقعی درباره Bootstrap و Foundation می دهد.

 

مقایسه فریم ورک های طراحی وب Responsive: Bootstrap و Foundation

Bootstrap

بوت استرپ، پرکاربردترین فریم ورک CSS است. که با استفاده از اسکریپت های HTML، JS که توسط Mark Toto و Jacob Thornton طراحی شده است. اولین هدف آن طراحی سایت های Responsive بود. این مجموعه ای از Feature ها است که باعث افزایش سرعت و آسانی پروژه می شود. همانطور که توسعه دهندگان آن با افتخار ادعا می کنند، این فریم ورک برای مردمی از تمام سطوح مهارت، انواع دستگاه ها و نمایشگر ها و همه سایز پروژه ساخته شده است.

جوانب مثبت:

  • فوق العاده خوب از دستگاه های موبایل پشتیبانی می کند.
  • گسترده ترین تنوع قالب را دارد.
  • دارای الگو های سیال Fluid و ثابت Fixed در سیستم Grid است.
  • دارای امكانات و ابزار های فراوان توسعه در مقایسه Foundation می باشد.
  • بسیاری از شرکت های برجسته توسعه وب این ابزار را ترجیح می دهند.

ضعف:

  • حجم بار گزاری کدهای آن زیاد است.

برند های معروفی از Bootstrap در وب سایت خود استفاده می کنند، از جمله: Lyft، Vogue، Riot Design، Newsweek.

 

Foundation

یک فریم ورک CSS که در سپتامبر 2011 توسط ZURB طراحی شده است. یک رابط کاربری نسبتا پیشرفته از نظر خلاقیت ارائه می دهد. دارای سازگاری با چندین دستگاه است. این فریم ورک Responsive به توسعه و طراحی وب سایت های زیبا کمک می کند.

جوانب مثبت:

  • بهترین امکانات سفارشی سازی را ارائه می دهد.
  • دارای یک سیستم Grid قوی است.
  • از توسعه سریع پروژه ها پشتیبانی می کند.
  • دارای مجموعه ای از قالب ها و کدهای آماده است.
  • به سایت ها و همچنین ایمیل ها خدمات می دهد.

ضعف:

  • کمی پیچیدگی در سفارشی سازی دارد.
  • اصلاح کدها برای مبتدیان سخت است.
  • در مقایسه با بوت استرپ کمتر محبوب است.

برند های معروفی که از Foundation در وب سایت خود استفاده می کنند، از جمله: Adobe، Amazon، Ebay، Pixar.

 

مقایسه Foundation 6.4 و Bootstrap 4 Alpha 6

Foundation و Bootstrap هر دو بشدت به روز شده اند. این ابزارهای شگفت انگیز کل فرایند را بهبود و روان تر می کند. با آخرین نسخه این دو ابزار طراحی، ویژگی های آنها بسیار محبوب شده است. اجازه دهید به طور جداگانه به این ویژگی های جدید نگاه کنیم. این به نوبه خود ما را در مقایسه آنها هدایت می کند.

 

Foundation 6.4

XY grids

آخرین نسخه Foundation شامل یک سیستم پیش فرض Grid قوی یعنی شبکه های XY می باشد. این باعث می شود که صفحات نمایش داده شده را به صورت افقی و عمودی کنترل کنید.

 

Flexbox به طور پیش فرض

اگر چه یک ویژگی در دسترس وجود دارد که از حالت شناور حمایت می کند، اما Flexbox بطور پیش فرض در نظر گرفته شده است.

 

Smooth Scroll

این ویژگی را می توان برای ایجاد رفتار “Smooth Scroll” برای هر لینک درون صفحه استفاده کرد.

 

ارتقا به ES2016 JavaScript

Foundation معماری جاوا اسکریپت خود را به معماری مبتنی بر ماژول ES2016 ارتقا داد. اگر کسی Module Bundler نداشته باشد، فایل JS کامپایل شده در dist/js می تواند سازگاری را فراهم می کند.

 

نمونه سازی ساده تر

فرآیند نمونه سازی و تولید اغلب مردم را گیج می کند. با استفاده از این ویژگی، Foundation یک راه بهتر با «Prototype Mode» برای سرعت بخشیدن به این عمل را ارائه می دهد.

 

ویژگی های Bootstrap 4 Alpha 6

باز نویسی سیستم Grid در Flexbox

آنها سیستم Grid را با سه تغییر عمده بهبود دادند. در اینجا می توان کلاس های Grid را با استفاده از متغیر SASS غیرفعال کرد. شما می توانید بخش سفارشی Grid را به اسناد اضافه کنید. شما همچنین شاهد Grid های ساده خواهید بود. این تغییرات در شبکه های استاندارد و Flexbox در دسترس هستند.

 

Flexbox به طور پیش فرض

همراه با پیش فرض بودن سیستم Flexbox، Grid های Flexbox نیز در کنار موارد استاندارد موجود است. همچنین امکانات جدید Flexbox Alignment Utility Classes برای توزیع آیتم ها در دسترس هستند.

 

فرم ها

با توسعه ی آلفا 4، تغییرات قابل توجهی در فرم به وجود آمد. پیشرفت های لازمی در اندازه، هم ترازی و طرح بندی اجزا، جدید شدن فرمهای اعتبارسنجی، ساده شدن متن راهنما به وجود آمده است.

 

سیستم اتوماتیک ستون های هم اندازه در Grid

کلاس Breakpoint-specific را می توان برای ستون هایی با عرض مساوی استفاده کرد.

 

Navbar به روز شده و بهبود یافته است

پیش از این، سبک های خاصی برای اجزای Navbar وجود داشت که قابلیت تنظیم با متغیر ها را نداشت. این به روز رسانی علاوه بر این امکان برخی ویژگی های جدید را به آن اضافه می کند.

 

قابلیت حاشیه اتوماتیک برای راحتی فضا سازی

 

تغییر در سیستم فونت ها

فونت Helvetica / Arial سیستم قدیم بود. آنها با یک سری فونت سیستم از فونت های مدرن و قوی جایگزین می شدند. این تغییر برای شرکت هایی مانند اپل و گوگل انجام شده است تا به جدیدترین دستگاه ها خدمات دهند. اگر چه، این به روز رسانی برای کاربران لینوکس انجام نشده است.

 

چرا Foundation به اندازه Bootstrap معروف نیست؟

Foundation به عنوان یک محصول Zurb، بر دو جنبه تمرکز دارد؛ ارائه فریم ورک های Responsive برای سایت ها و ایمیل ها. در حالی که Bootstrap فقط بر طراحی فریم ورک متمرکز بوده و اخیرا با ارائه تم ها گسترش یافته است. و بیشتر نشان می دهد که تلاش های Foundation، برخلاف Bootstrap، تا حدی متنوع و مختلف است. در نتیجه از این جهت Bootstrap در پایان مقایسه برتری پیدا می کند.

بوت استرپ نیز تایید تبلیغاتی توییتر را دارد، زیرا آن به طور انحصاری برای توییتر کار می کرد. از سوی دیگر Foundation، بیشتر همانند یک راز تجاری محسوب می شود. و برای توسعه دهندگان تازه کار Bootstrap در مقایسه با Foundation مثل آب خوردن است. برتری بوت استرپ می تواند از یک پایه مصرف کننده و سادگی آن باشد.

با بررسی آمارهای جستجو کاملا واضح است که هر دو فریم ورک دارای الگوی Zigzag هستند. جستجوی آنها به طور منظم افزایش و کاهش می یابد، و موازی هم حرکت می کنند. اما بوت استرپ دارای تعداد جستجوی دو برابر به معنای محبوبیت دو برابر است. این خود نشان از غالب بودن بوت استرپ در قلمرو فریم ورک ها می باشد. و به ما کمک می کند تا بینش بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشیم.

 

جایگزین های Bootstrap

این دو فریم ورک Front-end (Bootstrap و Foundation) پر از آخرین امکانات هستند و بر بازار طراحی وب تسلط دارند. برای بوت استرپ چند جایگزین دیگر وجود دارد که همچنین می توانند مورد آزمایش قرار گیرند. برخی از آنها در زیر ذکر شده است.

 

UI semantic

این فریم ورک توسعه مسئول ایجاد پوسته های Exquisite و Responsive با استفاده از کد های سازگار با HTML است.

 

Materialize

یک نرم افزار Material Design، که ذاتا با امکانات قابل تنظیم زیادی همراه است. این ابزار پتانسیل خوبی برای نمایش در هر نوع دستگاه را دارد.

 

UIkit

یک فریم ورک سبک، ماجولار Front-end است. یک رابط کاربری قوی و قدرتمند را به کاربران ارائه می دهد.

 

Element

این یک کتابخانه Component برای توسعه دهندگان، طراحان و مدیران وب است. و بر اساس Vue 2.0 است که نیازی به Jquery ندارد.

 

Material design lite

یک Front-End Template است که به ایجاد برنامه های سریع و مدرن وب موبایل کمک می کند.

 

Skeleton

این یک فریم ورک مناسب برای مبتدیان در زمینه برنامه نویسی است که یکی از کوچک ترین چارچوب های CSS را ارائه می دهد.

 

ArtDesignUI

این فریم ورک یک پشتیبانی عالی فنی را فراهم می کند. همچنین ظاهرا سازگار با تمام مرورگرهای بزرگ وب است.

 

Petal

این یکی از آخرین فریم ورک های وب CSS است. یکی از کتابخانه های متن باز با استفاده از LESS به عنوان پیش پردازنده است.

 

Pure CSS

این فریم ورک رویکرد ماجولار به CSS دارد. کتابخانه های بسیاری از عناصر مختلف مانند فرم ها، شبکه ها، جداول و غیره را داراست.

 

Vital CSS

یک فریم ورک مینیمالیست متن باز رابط کاربری است که با SASS اجرا می شود. یک فریم ورک پایه CSS ساده با کتابخانه ساده و منحنی یادگیری کوتاه است.

 

با وجود فریم ورک های front-end فراوان و در دسترس، دلیلی وجود دارد که Bootstrap و Foundation بر وب تسلط دارند.

 

کلام آخر

برای حل این مبارزه بوت استرپ در مقابل Foundation، شما هستید که باید تصمیم بگیرید که چه فریم ورکی برای شما مناسب است، و آن نیز با نیازهای شما مطابقت داشته باشد. شما باید از ویژگی های موجود در فریم ورک ارائه شده استفاده کنید. اگر آنها با نیازهای شما مطابقت داشته باشند، می توانید فریم ورک CSS مورد نظرتان را انتخاب کنید. با توجه به توابع، شما نباید نادیده بگیرید که Foundation به سرعت در حال تحول است، اما بوت استرپ پشتیبانی گسترده کاربران خود را حفظ می کند. هر گونه فریم ورک CSS به منظور ساده سازی کل روند توسعه وب شماست. Foundation اغلب به عنوان یک جایگزین بوت استرپ استفاده می شود. در صورتی که قصد دارید بوت استرپ را به عنوان فریم ورک اصلی خود قرار دهید، می توانید از TemplateToaster به عنوان یک نرم افزار طراحی تم استفاده کنید. این می تواند به شما در ایجاد یک وب سایت بدون داشتن مشکل سازگاری کمک کند. از آنجا که TemplateToaster از Bootstrap استفاده می کند و تمام تم های طراحی شده در آن بر اساس Bootstrap هستند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته