بازیابی سئو و رتبه بندی پس از طراحی مجدد

نوشته شده توسط زهرا نوایی لواسانی

طراحی مجدد یک وبسایت و یا مهاجرت به یک سیستم مدیریت محتوا جدید، سختی کار زیادی دارد. اگر شمااقدامات احتیاطی در مورد سئو را انجام ندهید، می تواند برای سئو فاجعه بار باشد. اگر بازطراحی به درستی انجام شود ، ضرر می تواند به مراتب کمتری باشد. اما اگرفرایند بازطراحی اشتباه انجام شود، فاجعه بار است.

همه ما اهمیت بالای رتبه بندی ارگانیک را می دانیم. اگر شما در بازطراحی مجدد سایت، ترافیک ارگانیک و رتبه بندی سایت را، از دست دهید به این معنا است که تمام فروش و سود خود را  از دست داده اید.  در این مقاله می خواهیم در مورد راه حل های اجتناب از این مسئله، برخی از مراحل خاص قبل از بازطراحی، در هنگام راه اندازی و بعد از آن برای کاهش ریسک و جلوگیری از ضرر و زیان های آن صحبت کنیم.

قبل از مهاجرت

اهداف و طرح پروژه

به احتمال زیاد دلایل زیادی وجود دارد که شما می خواهید سایت خود را مجددا طراحی کنید. برخی از دلایل مانند:

  • موارد استفاده تجاری
  • ابتکارات بازاریابی
  • بهبود سئو
  • بهبود تجربه کاربر

یک جنبه کلیدی برای اطمینان از حصول موفقیت پروژه، تعیین اهداف مناسب است.

اکثر پروژه های وب به دنبال یک طرح خاص هستند. این طرح به طور معمول توسط مالک پروژه، مدیریت می شود.

محتوا و اطلاعات معماری

محتوای کلی وب سایت و زیر موضوع ها به طور کلی، برای موفقیت سئو اهمیت دارد که از طریق محتوای سایت و نحوه سازماندهی آن مدیریت می شود.

تغییرات درمعماری اطلاعات، نقشه سایت و طرح کلی محتوا در طراحی مجدد سایت مهم است و چیزی است که مربوط به سئو می شود.

شما می خواهید اطمینان حاصل کنید که صفحات مهمی که برای سئو ارزشمند هستند از سایت حذف نشوند. با نقشه فعلی سایت خود شروع کنید.

برای پیدا کردن تمام صفحات می توانید از ابزار خزنده موتورهای جستجو استفاده کنید.

تغییر مسیرها

یکی از مهمترین موارد برای تجربه کاربران در باز طراحی سایت، اطمینان از اینکه تمام تغییر مسیرها در url  های جدید انجام شده است. هیچکسی دوست ندارد با یک صفحه خطای 404 مواجه شود. بنابراین باید از آن جلوگیری کنیم.

اگر چه موتورهای جستجو با خطای  404 مشکلی ندارند اما مسلمابرای کاربران جالب نخواهد بود و ما نمی خواهیم این اتفاق بیفتد. اگر خطای 404 اتفاق بیفتد، هرگونه پیوندی که در صفحات ما وجود دارد  از بین می رود.

مهم است که اطمینان حاصل کنید که تمام صفحاتی که دارای پیوند هستند، به درستی هدایت می شوند. اگر شما یک وب سایت بزرگ دارید، این امر می تواند بخش مهمی در فرآیند طراحی مجدد باشد.

از خزنده هایی که قبلا برای نقشه سایت خود برنامه ریزی کرده اید، استفاده کنید تا تمام url هایی را که نیاز به هدایت دارند، تعیین کنید

شما همچنین می توانیداز گوگل سرچ کنسول و bing webmaster tools  استفاده کنید. زمانی که همه  مسیرها نقشه برداری شدند، اطمینان حاصل کنید که آنها در یک سطح سرور و یا در یک افزونه سایت اجرا می شوند و آماده برای راه اندازی هستند. بسیاری از افراد ممکن است این اشتباه را کنند و برای تغییر مسیر ها برنامه ریزی نکنند.

راه اندازی

در زمان راه اندازی، شما می خواهید، هرگونه بررسی کنترل کیفی که تا به حال انجام داده اید را بر روی سایت اجرا کنید. اگر تغییراتی که انجام داده اید را تست نشود، راه اندازی را انجام ندهید. برای این منظور اندکی راه اندازی را به تاخیر بیاندازید تا نتیجه مشخص شود.

برای کمک به ترافیک سئو سایتتان بعد از بازیابی سایت مراحل زیر را انجام دهید

استراتژی های زیادی وجود دارد که در هنگام ایجاد یک وب سایت جدید و راه اندازی آن باید به درستی انجام شود. اما بسیاری از صاحبان وب سایت ها ، شرکت های طراحی وب و یا سازمان های بازاریابی دیجیتال نمی دانند که سایت را به طور مناسب مجدد راه اندازی کنند. آنها نمی دانند که باید برنامه و راهبرد پیاده سازی سئو را برای ترافیک مناسب وب سایت و رضایت کاربر داشته باشند. بدون داشتن یک برنامه و استراتژی مناسب برای بهبود ترافیک سایت مسلما افت رتبه وب سایت خواهند داشت.

همانطور که واضح است به منظور موفقیت در سئو و بهینه سازی سایت باید با کلیه الگوریتم ها و قوانین موتورهای جستجو و به خصوص گوگل آشنایی کامل داشته باشید، در غیر این صورت کوچکترین اشتباه ممکن است باعث افت رتبه وب سایت شما شود.

طراحی سایت دارکوب متخصص در زمینه طراحی و بهینه سازی و سئو سایت ، با کادری مجرب و حرفه ای ، با آشنایی کامل با آخرین استانداردهای گوگل ، سایت شما را با توجه به آخرین متد و روش ها به بالاترین جایگاه در موتورهای جستجو می رساند. جهت اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.

برای کسانی که می خواهند بدانند که چرا پس از بازطراحی مجدد وب سایتشان و ایجاد استراتژی بازاریابی، ترافیک سئو خودشان را از دست می دهند، در زیر زمینه های کلیدی آن بررسی شده است:

مطمئن شوید که گوگل را بلاک نکرده اید

مسدود کردن موتورهای جستجو از خزیدن ربات های آن بر روی وب سایتتان جلوگیری می کند. اکثرا زمانی که وب سایت را می سازند، فراموش می کنند که آن را مسدود کرده اند و به همان صورت آن را انتشار می دهند.

این کار معمولا در یک یا چند نقطه اتفاق می افتد و می تواند از مشاهده وب سایت توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو جلوگیری کند.

در سایت های وردپرسی

برای تنظیم آن در وردپرس می توانید مسیر زیر را در وردپرس بروید. تنظیمات > خواندن > حرکت به پائین. گزینه ای که مشاهده می کنید مطمئن شوید که آن تیک خورده است.

در فایل robots.txt

این بیشتر از یک گزینه پیشرفته است. فایل robots.txt در پوشه root در سرور شما قرار دارد. اگر فایلی در آن مشاهده کردید، آن می تواند تمام فایل های شما را مسدود کند.
به سادگی می توانید آن خط را حذف کنید.اگر شما به کدهای منبع بروید به راحتی می توانید کد هدر خود را ببینید. اگر متوجه شدید که noindex در آن نوشته شده است ، مطمئنا خزنده ها مسدود هستند.

آنالیتیک را بررسی کنید

اطمینان حاصل کنید که برنامه آنالیتیک را به درستی نصب کرده اید و اطلاعات به درستی دریافت شده است. ممکن است فقط دلیلش این باشد که آنالیتیک به درستی بر روی وب سایت شما نصب نشده باشد.

اگر از گوگل آنالیتیک استفاده می کنید، مطمئن شوید که گوگل آنالیتیک به درستی نصب شده است. معمولا درقسمت فوتر سایت قرار می گیرد.

Redirect  های سئو را بررسی کنید

همانطور که در بالا اشاره کردیم؛ هر زمان که یک وب سایت مجدد طراحی می شود، باعث ایجاد url های جدید می شود. ضروری است که صفحات قدیمی خودتان را به صفحات جدید اضافه کنید. در این هنگام دو مورد کلیدی وجود دارد:

کجا انجام شده اند:

می توانید با چک کردن صفحه اولیه محصول و یا خدمات آن را پیدا کنید و بر روی آن کلیک کنید. اگر یک خطای 404 دریافت کردید ، احتمالا تغییر مسیررخ داده است.

نوع redirect ها

 این را می توان با استفاده از یک صفحه قدیمی از وب سایت خود و با استفاده از ابزارهایی مانند web-sniffer.net انجام داد.

دو نوع تغییر مسیررایج وجود دارد؛ Redirect301  و  redirect 302 . هر دو کاربر را به صفحه جدید منتقل می کند. اما گوگل چگونه می تواند بفهمد که هر کدام از آنها متفاوت هستند و می تواند بررتبه بندی صفحه تاثیر بگذارد؟

Redirect301  

یک دستورالعمل برای سرور است که به طور مداوم یک url  را به یک url  دیگر هدایت می کند. کاربران و موتورهای جستجو درخواست اول url  را به طور خودکار به دومین ارسال می کنند.

مزیت استفاده از Redirect 301  ، نسبت به روش های دیگر این است که بیشترین لینک را به سایت های واقع در آدرس دوم منتقل می کنند. تغییر مسیر 301 را می توان هنگام انتقال یک سایت به یک دامنه جدید، پاک کردن url  های پویا و جلوگیری از محتوای تکراری انجام داد.

Redirect 302  

تغییر مسیر 302 یک کدوضعیت http است.با استفاده از این کد ، مرورگر از یک url دیگر هدایت می شود. تغییر مسیر 302 به عنوان تغییر مسیر موقت نیز نام برده می شود. برخلاف مسیر 301 که بر اساس یک کد وضعیت دیگر http  است و به عنوان یک تغییر مسیر دائمی مشخص می شود.

چه زمانی باید از تغییر مسیر 301 استفاده کنیم؟

زمانی می توانید ازتغییر مسیرهای 301 استفاده کنید که دامنه ها را عوض کرده اید و یا اگر سایت خود رادر cms های جدید راه اندازی کرده اید و ساختار url تغییر کرده باشد. 301 اشاره به محتوای جدید دارد که از A به B به خوبی نقل مکان کرده اند. این به موتورهای جستجو اجازه می دهد که سیگنال های رتبه بندی را به URL های جدید هدایت کند زیراآنها این مکان را به عنوان خانه جدید خود می شناسند.

چه زمانی باید از تغییر مسیرهای 302 استفاده کنیم؟

ممکن است از خود بپرسید چرا باید از تغییر مسیر 302 استفاده کنم؟ بهترین زمان برای استفاده ازتغییر مسیر 302 در تنظیمات تجارت الکترونیک است. شما محصولی دارید که هم اکنون ازآن فروشی ندارید. ممکن است محصول فصلی باشد یا سهام آن تمام شده باشد و یا چیزی باشد که بخواهید آن را بعدا به فروش برسانید. در این موارد ممکن است بخواهید ازتغییر مسیر 302 استفاده کنید. با تغییر مسیر 302 شما به خزنده های موتورهای جستجومی گوئید که محتوای شما به طور موقت به صورت آفلاین است و باید ارزش این صفحه حفظ شود و آن را به یک URL دیگر منتقل نکنید.

راه اندازی

در هنگام راه اندازی شما می خواهید، هرگونه تغییری را که تا به امروز بر روی سایت انجام داده اید را بررسی کنید. اگر هیچ گونه تغییر و یا تستی بر روی سایت انجام نشده است، راه اندازی مجدد را انجام ندهید. در این صورت راه اندازی را به تاخیر بیاندازید تا مجدد به وب سایت قدیمی بازگردانده شود.

پس از راه اندازی

بررسی تغییر مسیرها

اولین گام این است که برای بازگشت به فایل تغییر مسیرها ، نقشه سایت قدیمی برای اطمینان از اینکه تمام URL های قدیمی به URL های جدید تبدیل شده اند مشخص شود. شما می توانید از طریق بررسی های نقطه ای URL ها شروع کنید.

حسابرسی های مستقل برای طراحی مجدد

فراتر از تغییرمسیرها، شما می خواهید اطمینان حاصل کنید که صفحات و بهینه سازی آن ها به صورت زنده منتقل شوند. اگر وب سایت شما مقدار زیادی محتوای پویا داشته باشد، این امربسیار مهم است زیرا گاهی اوقات در هنگام مهاجرت بسیاری ازپایگاه داده ها و جداول در مهاجرت از بین می روند. به عنوان مثال، اگر شما تمام برچسب های عنوان را درسایت بهینه سازی کرده اید اما پایگاه داده ای که در آن قرار دارد به خوبی راه اندازی نشود، ممکن است عناوین تکراری در هر صفحه و یا صفحات محصول و یا غیره پیدا شود.

اعتبارسنجی کد و عملکرد

ابزار سرعت صفحه را برای هر منطقه از وب سایت که باید بهینه سازی شود ، اجرا کنید. برای اطمینان می توانید از ابزارهای اعتبار سنجی استفاده کنید.

یک نقشه سایت جدید ایجاد کنید

 این مرحله ممکن است غالبا فراموش شود. اکثر مردم فکر می کنند که تغییر مسیر های 301، برای اطلاع رسانی گوگل از سایت شما کافی است،اما نقشه سایت می تواند کمک بسیاری به شما در این مورد کند و اطلاعات بیشتری درمورد ساختار سایت ارائه دهد.

تغییر آدرس برای سایت های قدیمی خود را ارسال کنید

گام نهایی این است که گوگل را از نقل مکانی قبلی خود مطلع سازید. سایت جدید خود را در گوگل وب مستر تولزتایپ کنید و تغییر آدرس سایت قدیمی خود را درخواست کنید.

طراحی سایت دارکوب با 17 سال سابقه در زمینه طراحی و سئو و بهینه سازی سایتو کلیه خدمات وب سایت ، آماده ارائه کلیه خدمات طراحی و بهینه سازی سایت به مشتریان خود را دارد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته