اصطلاحات در طراحی سایت

نوشته شده توسط مهندس انصاری

در مبحث طراحی سایت Web Design با کلماتی مشخص روبرو هستیم که دونستن اونا برای شمایی که به فکر طراحی مناسب برای وب سایت خودتون هستید خیلی لازمه :

 

1- Web Page

صفحه وب مجموعه ای از تصاویر و نوشته هاست که به صورت یک صفحه از طریق اینترنت قابل دسترسیه. صفحات وب معمولا شامل اطلاعات مربوط به رنگ متن و پس زمینه هستند و اغلب هم شامل پیوندهایی به تصاویر و گاهی اوقات انواع دیگر رسانه ها در نمای نهایی رو شامل می شه. یک صفحه وب به عنوان یک مجموعه اطلاعات می تواند شامل انواع مختلفی از اطلاعات باشد که توسط کاربر نهایی دیده و شنیده میشه یا ارتباط برقرار می شه.

 

2- Web Site

وب سایت ها از یک یا چند صفحه وب با توجه به موضوع مد نظر ما ساخته می شن و توسط آدرسی مخصوص به نام Domain از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند. این صفحات وب می تونه شامل تصاویر، مقالات، اخبار، تبلیغات، اطلاعات و … باشه.

 

3- Domain

دامنه یک وب سایت، رشته ای برای شناسایی وب سایت در دنیای وب است و از این طریق قابل دسترسیه، به نوعی آدرس سایت محسوب میشه. دامنه از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده، نام دامنه همون اسمیه که شما برای وب سایت انتخاب می کنید و گویای نام برند یا فعالیت شما است و پسوند با توجه به کارایی و موضوع وب سایت و نظر شما خریداری میشه.

 

4- Host

فضایی که داده ها و کد های وب سایت روی آن قرار می گیره، هاست یا در اصطلاح میزبان شبکه است. میزبان شبکه به کامپیوتری گفته میشه که اطلاعات سایت های مختلف روی اون قرار میگیره.

 

5- Web Server

سرور به کامپیوتری گفته می شه که سرویس می ده، اغلب میزبان شبکه رو به جای وب سرور می شناسن که اشتباهه از نظر تکنیکی. وب سرور نرم افزاری ست که روی کامپیوتر میزبان نصب میشه و صفحات وب رو برای مرورگر های وب با توجه به درخواستشون ارسال میکنه.

 

6- Home Page

اولین صفحه ای که بعد از وارد شدن به یک وب سایت می بینید همین صفحه اصلی یا home page است. این صفحه باید شامل لینک هایی باشه که شما رو به سایر قسمت های سایت راهنمایی کنه. همچنین اولین صفحه باید یک دید کلی از وب سایت و کسب و کار یا هدف شما رو به بیننده و کاربر ارائه بده.

 

7- Static Page

سایت های ایستا یا استاتیک جزو اولین سایت های طراحی شده هستن ٬این سایت ها پنل مدیریتی ندارن یعنی کسی به جز طراح سایت نمی تونه تغییری در سایت به وجود بیاره. الان دیگه استفاده از این نوع سایت ها به صرفه نیست و کمتر کسی سایت ایستا داره مگه اینکه جزو سایت های بدون نیاز به ادیت و ویرایش باشه چون کار کردن با این سایت ها سخت و وقت گیره.

 

8- Dynamic Page

بیشتر وب سایت های موجود سایت های پویا یا داینامیک هستن؛ یعنی محتویاتشون بر اساس نیازهای شما قابل تغییره. مدیریت این نوع از سایته ها بسیار راحت و بدون نیاز به آموزش خاصی هست و دارای یک پنل مدیریتی است که از این نظر بهتر از سایت های استاتیکه و مسلماً محبوب تر هم هست.

 

9- HTML

زبان رایانه ای که برای نمایش محتوا مانند متن، تصاویر و لینک ها در وب استفاده می شه، در واقع اصلی ترین زبان برای طراحی وب و پلی مابین طراح و مرورگره. امروزه نسخه جدیدتری از این زبان به اسم XHTML به بازار عرضه شده که بیشتر مورد استفاده قرار میگیره که اگر در این زبان به صورت استاندارد و صحیح کد نویسی کنیم میتونیم اطمینان داشته باشیم که وب ‌سایت طراحی شده در مرورگرهای مختلف با کمترین مشکلات نمایش داده میشه.

 

10- CSS

قطعه ای از کد که برای تعیین ظاهر و احساس یک وب سایت، جدا از محتوای واقعی یک صفحه وب استفاده می شه. css ابزاری برای قالب بندی، رنگ بندی و ایجاد گرافیک در صفحات HTML وب سایت است.

 

11- PHP

یک زبان برنامه نویسی تحت وبه که برای طراحی سایت توسعه یافته اما به عنوان یک زبان عمومی هم میشه ازش استفاده کرد. این کلمه برای اولین بار از عبارت Personal Home Page گرفته شده بود اما الان مخفف کلمه Hypertext Preprocessor به معنی پیش‌ پردازنده ابر متن است. PHP یک زبان کد باز یا Open Source است یعنی به صورت رایگان در اختیار عوام مردم قرار گرفته است.

 

12- JS

در کنار HTML و CSS، جاوا اسکریپت هم یکی از سه تکنولوژی اصلی تولید محتوای جهانی وب است. این زبان برای ایجاد صفحات وب تعاملی و ارائه برنامه های آنلاین، از جمله بازی های ویدئویی استفاده می شه. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که به طراحان امکان می دهه تا تعاملات را در یک صفحه وب ایجاد کنند. اوایل، جاوا اسکریپت عمدتا برای تأیید فرم و این جعبه های هشدار مزاحم که هنگامی که فراموش کردید شماره تلفن رو در موبایلتون وارد کنید نمایش داده میشه، استفاده شد اما امروزه بسیاری از کاربردهای جاوا اسکریپت از جمله جلوه های ویژه ویژوال، یا قابلیت بارگذاری محتوای جدید بدون نیاز به بارگیری کل صفحه، وجود دارد. یک نکته مهم برای یادآوری اینه که با وجود شباهت نام ها، جاوا اسکریپت هیچ ارتباطی با زبان برنامه نویسی جاوا ندارد.

 

13- طراحی Responsive

امکان نداره کلمه طراحی واکنش گرا یا Responsive رو نشنیده باشید، برای چند سال گذشته این یک کلمه در اینترنت وجود داشته ولی هیچ نشانه ای از راه اندازیش نبوده! به عبارت ساده، این نوع طراحی بدون در نظر گرفتن نوع دستگاه اتصال به وب، با دستگاه کاربر سازگاره و محتوای وب سایت رو به مناسب ترین شکل نمایش میده. در عمل به این معنیه که هر صفحه وب با توجه به کم شدن یا افزایش صفحه نمایش، صفحه بندی میشه مثلاً در صفحه نمایش یک سیستم کامپیوتر رومیزی دارای ستون های متعدد هستیم اما در گوشی های هوشمند فقط یک ستون رو مشاهده می کنیم. توجه داشته باشید که مفهوم طراحی پاسخگو بسیار بیشتر از دوباره قالب بندی کردن محتواست.

 

14- SEO

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجوگر یعنی فرآیند بالا بردن رتبه وب سایت ها در موتورهای جستجو، که ارتباطی مستقیم با طراحی سایت و کد نویسی صحیح داره. برای اطلاعات کامل و جامع درباره سئو به مقاله بهبود جایگاه سایت در گوگل و سئو یا بهینه سازی سایت چیست؟ مراجعه کنید.

 

15- Page Rank

همان رتبه بندی ای که در بالا ازش حرف زدیم در اینجا مطرحه، این یک سیستم انحصاری و مختص گوگل است که بعد از طراحی سایت ما برای تعیین اهمیت و رتبه وب سایت به کار میره و یکی از فاکتورهای رتبه بندی و فرآیند سئو است.

 

16- Keywords

کلمات کلیدی در طراحی سایت واژه ها و عباراتی هستن که یک وب سایت رو معرفی می کنند. وقتی شما به عنوان کاربر در موتورهای جستجو مثل گوگل یک کلمه یا عبارت رو سرچ می کنید، ربات های موتور جستجو در بین صفحات وب سایت ها می گردن تا بهترین نتیجه و وب سایت رو در اختیار شما قرار بدن.

 

17- Robot & Spider

ربات و عنکبوت در موتورهای جستجو به معنی جستجوگرها و خزنده ها هستن که با یک سری الگوریتم خاص به وب سایت های موجود در دنیای اینترنت، رتبه و اهمیت میدن. کار جمع آوری اطلاعات هم از این صفحه ها به عهده این جستجوگرهاست.

 

18- Spam

تقلب! مطالب هرز و بیهوده، کپی رایت کردن و اینجور مقوله ها به وب سایت و برند و اعتبار شما ضرر میزنه. تمام تلاش هایی که از راه های غیر معمول برای بالا بردن رتبه وب سایت ها اتفاق میفته مثل تکرار کلمه کلیدی به دفعات و مکرراً، استفاده از متن های هم رنگ زمینه وب سایت و … رو اسپم یا هرزنامه می نامند.

 

19- ALT tag

این برچسب برای توضیحات مهم درباره عکس های موجود در وب سایت استفاده میشه.

 

20- Meta tags

با این برچسب های بزرگ، اطلاعات مهم درباره وب سایت و صفحه وب رو در اختیار کاربرها، جستجوگرها، مرورگرها و … قرار میدیم.

 

21- Link & Backlink

لینک ها و پیوندها در واقع پلی بین دو صفحه وب هستند که به کمکشون میتونیم از یک صفحه به صفحه ای دیگه بریم. بک لینک ها یا لینک های برگشتی هم ما رو از یک وب سایت به وب سایتی دیگه منتقل میکنه، که این نوع از پیوندها به سئو سایت کمک میکنه. برای اطلاعات بیشتر به مقاله بک لینک سازی در سئو مراجعه کنید.

 

22- URL

نشانی اینترنتی یا آدرس وب سایت همان URL یا Uniform Resource Locator میگن، منحصر به فرد است و می تونه فقط مربوط به وب سایت نباشه.

 

23- IA

Information Architecture یا معماری اطلاعات یک اصطلاح عمومی است که برای توصیف طرح معنایی محتوای و اطلاعات در یک وبسایت استفاده می شه. این به سازماندهی اطلاعات بستگی داره، اینکه چه محتوایی در سایت وجود داره و ارتباطشون با سایر صفحات وب سایت چیست. به عنوان یک حوزه، کار IA اینه که کاربرها بتونن اطلاعات مورد نظر خود را با هدف افزایش تغییر، درآمد و رضایت کاربر پیدا کنند.

 

24- Comment

توضیحاتی که طراح ها لا به لای کد های HTML می گنجونن تا برای فهمیدن وظیفه بخش های متفاوت کدها برای طراح های سایت دیگه مشکلی به وجود نیاد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته