استراتژی های اصولی بازاریابی آنلاین

نوشته شده توسط طراح سایت بربروشان

این روزها در بازارهای مختلف داخلی و جهانی رقابت بر سر جذب مشتری بیشتر و افزایش سود می باشد . به همین دلیل است که در سال های اخیر مبحث بازاریابی مطرح شد . بازاریابی توانست اهمیت زیادی را در همه حوزه ها کسب کند به همین دلیل در دانشگاه ها نیز رشته بازاریابی و زیر مجموعه آن به رشته های تحصیلی اضافه شده است . از این رو صاحبان هر کسب و کاری در پی آن است که با دانش بازاریابی تا حدودی آشنا شود . در سال های گذشته بازاریابی به صورت سنتی رواج داشت . بازاریابی سنتی به هر گونه شیوه فروش در گذشته اطلاق می شود . در این نوع بازاریابی فروشنده فقط به دنبال جذب مشتری جدید بود . در این مقاله ما می خواهیم به بررسی بازاریابی آنلاین و به دست آوردن استراتژی اصولی بپردازیم .

بازاریابی سنتی و جذب مشتری بیشتر

در گذشته صاحبان کسب و کار به دنبال این بودند تا مشتری بیشتری را جذب خود کنند اما شیوه آنها با بازاریابی نوین تفاوت داشت . آنها هزینه های زیادی را در قبال تحقیق در ارتباط با نیاز مشتری انجام می دادند . در گذشته تفکر بر این بود که مشتری بیشتر به معنای فروش بیشتر است . در این نوع بازاریابی تمرکز افراد فقط بر روی تبلیغات بود . البته در گذشته بازاریابی سنتی برای فروشندگان سود بسیاری را همراه داشت از مزایای بازاریابی سنتی می توان موارد زیر را ذکر کرد :

  • بازاریابی سنتی همه نوع قشری را شامل می شود . امروزه همه افراد در منزل خود رادیو و تلویزیون دارند پس وقتی شرکتی تبلیغات رسانه ای انجام می داد مطمئن بود که هر رد سنی با هر دانشی تبلیغات آنها را مشاهده می کند . حتی تبلیغاتی که به صورت تراکت و بورشور در سطح شهر پخش می کردند مطمئن بودند که به دست همه خواهد رسید .
  • فروش و معرفی محصولات به گروهی خاص ؛ اگر کسب و کار شما فقط مختص به گروه سنی و قشر خاصی باشد ، با کمک بازاریابی سنتی می توانید آنها را هدف قرار دهید . به طور مثال اگر محصولات و خدمات شما برای دانش آموزان باشد ، فقط باید محصولات و خدمات را در مدارس و مراکز آموزشی تبلیغ کنید .
  • شاید تا به حال برای شما پیش آمده باشد که محصولاتی توسط افراد مختلف به شما معرفی می شود و توسط آنها به فروش می رسد . بسیاری از افراد این نوع خرید ها را می پسندند و هنوز نیز این نوع فروش و بازاریابی وجود دارد .

همانطور که مشاهده کردید بازاریابی سنتی مزایایی دارد که امروزه تبدیل به جزئی جدانشدنی از کسب و کار تبدیل شده است مانند تبلیغات در سطح شهر و رسانه ها . اما در کنار آنها دارای معایبی نیز میباشد :

  • تبلیغات و بازاریابی سنتی نیازمند بودجه ای نسبتا زیاد می باشد بطوری که بسیاری از مشاغل از آن صرف نظر کرده و انجام آن را به بعد موکول می کنند .
  • برخی از راه های تبلیغاتی در بازاریابی سنتی برای مردم آزار دهنده می باشد به همین دلیل امکان دارد با صرف هزینه ای بسیار زیاد هیچ نتیجه ای نداشته باشد ، یا اگر هم نتیجه داشته باشد کوتاه مدت باشد .
  • مشاغل برای انجام تبلیغات باید از عوامل خارجی کمک بگیرند در همین راستا مبالغ زیادی در این بین رد و بدل می شود همچنین وقت زیادی باید صرف شود تا سفارش تبلیغات را انجام دهید .

استراتژی های اصولی بازاریابی آنلاین

پیشرفت بازاریابی در راستای پیشرفت تکنولوژی

بعد از مدتی که تلفن های بی سیم جای خود را به تلفن های همراه دادند ، محققان دریافتند که توسط تکنولوژی می توانند هر چیز غیر ممکنی را ممکن کنند . آنها پیش بینی می کردند که تا سال 2010 می توانند امکان تماس تصویری از طریق تلفن های همراه را به وجود بیاورند . همانطور که می دانید این کار اتفاق افتاد . تکنولوژی فراتر از تفکر محققان در آن زمان ها ، پیشرفت کرده است . با به وجود آمدن تلفن های همراه هوشمند و ورود افراد مختلف به دنیای اینترنت و فضای مجازی ، بازاریاب ها نیز تصمیم گرفتند تغییر کنند و از این فضای مجازی بهترین بهره را ببرند تا جایی که یکی از مشاغل پر درآمد در این روزها بازاریابی می باشد و البته آن دسته از مشاغلی که در راستای بازاریابی عمل می کنند در بازار سود بیشتری را از آن خود کرده اند .

پیشرفت بازاریابی در حدی بود که صحبت تازه ای در سال اخیر تحت عنوان بازاریابی آنلاین به وجود آمد . کمتر کسی در حوزه های مختلف کسب و کار با این مهم آشنا نیست . بازاریابی آنلاین باعث شده است که کسب و کارهای کوچک در مدت زمانی اندک به سود آور ترین مشاغل تبدیل شده اند . پیدایش تلفن های همراه هوشمند همزمان و بازاریابی آنلاین باعث به وجود آمدن مشاغل شده است . برخی از افراد خلاق و نو آور توانستند به کمک این دو ، بدون خارج شدن از منزل برای خود کسب و کار پردرآمدی راه اندازی نمایند .

بازاریابی آنلاین و کسب و کارهای کوچک

همانطور که گفته شد با پیدایش تلفن های همراه هوشمند مفهوم بازاریابی آنلاین نیز به وجود آمد دلیل آن نیز این بود که افراد مختلف با دنیای اینترنت آشنا شدند و آن را بطور ملموس درک کردند . امروزه اغلب افراد در دست خود یک تلفن همراه هوشمند دارند . بطور حتم می توان گفت این دستگاه ارتباطی کوچک تبدیل به یک جز جداناپذیر از زندگی مردم شده است .همچنین اغلب مردم با هر سطح دانشی توانسته اند به خوبی با تلفن های همراه ارتباط برقرار نمایند . در این میان بازاریابان خلاق توانستند جایگاهی برای خود اتخاذ کنند و بازاریابی سنتی را به بازاریابی آنلاین یا اینترنتی تبدیل نمایند . همانطور که از نام آن پیدا است این نوع بازاریابی در فضای اینترنت می باشد . از مزایای این نوع بازاریابی به موارد زیر می توان اشاره نمود :

  • یادگیری بازاریابی آنلاین ساده می باشد . هر شخصی می تواند با آموزش های لازم ، این بازاریابی را برای کسب و کار خود پیاده سازی نماید
  • همانطور که در بالا گفته شد این نوع بازاریابی توسط خود شخص نیز قابل پیاده سازی می باشد پس نیاز نیست شما برای تبلیغات به افراد دیگری مراجعه نمایید .
  • این روش نسبت به بازاریابی سنتی بسیار ارزان تر می باشد در ضمن برخی از روش های بازاریابی آنلاین رایگان می باشند .
  • ارتباط نزدیک تر با مشتری ؛ با استفاده از بازاریابی آنلاین و یا اینترنتی می توانید تعامل بهتر و نزدیک تری با مشتری داشته باشید که باعث می شود بهتر آنها را درک نمایید و به خواسته های آنها رسیدگی نمایید .

همانطور که مشاهده نمودید این نوع بازاریابی مزایای بسیار خوبی را برای فروشنده دارد و او می تواند به راحتی برای محصولات و خدمات خود بازاریابی نماید . اما این نوع بازاریابی معایب خود را نیز به همراه دارد .

  • در این راه باید فروشنده بسیار صبور باشد و این نکته را در نظر داشته باشد که به سرعت به نتیجه نمی رسد .
  • رقبا در بازاریابی آنلاین بسیار در حال پیشرفت هستند پس باید همراه با آنها به طور مستمر پیشرفت کرد .
  • بازاریابی آنلاین همه کاربران اینترنت را در بر میگیرد پس شما نمی توانید برای قشر و رده سنی خاصی تبلیغات آنلاین انجام دهید .
  • بازاریابی آنلاین خطرات بسیاری را در بر دارد . در اینترنت اغلب سایت ها در خطر حمله هکر ها می باشند . همچنین امکان دارد در این فضا به علل مختلف جریمه شوید و یا سایت یا شبکه اجتماعی شما مورد فیلتر قرار بگیرد .
  • بازاریابی آنلاین مدام در حال به روز رسانی می باشد پس نباید از آن عقب بمانید .

مطالب گفته شده شاید در ظاهر از عیب های بازاریابی آنلاین باشد اما با رعایت مواردی می توانید از رخداد آنها جلوگیری نمایید . می توان گفت اگر شما در کنار بازاریابی آنلاین ، بازاریابی سنتی را نیز انجام دهید ، در کار خود موفق تر خواهید بود .

 استراتژی بازاریابی آنلاین

برای آنکه بازاریابی آنلاین را شروع کنید در ابتدا باید محیط کاری خود را مشخص کنید . شبکه های اجتماعی یا وب سایت ؟ پاسخ به این سوال بسته به نوع فعالیت شما می باشد . البته جواب قطعی به این سوال ؛ همه موارد در کنار هم است . یعنی شما برای کسب و کار خود هم باید سایت داشته باشید و هم در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید. این فضا ها در کنار هم به پیشرفت بیشتر کمک خواهند کرد .پس برای شروع باید یک سایت مناسب داشته باشید برای این کار بهتر است به یک شرکت طراحی سایت مطمئن مراجعه نمایید زیرا شما در تمام مراحل فعالیت خود با آنها در ارتباط می باشید . شرکت طراحی سایت دارکوب می تواند انتخاب شما باشد ، از آنجایی که شرکت دارکوب دارای پشتیبانی آنلاین است می تواند شما را در راه رسیدن به موفقیت یاری نماید .

بازاریابی آنلاین دارای چند قسمت می باشد که با رعایت کردن آنها امید است که کسب کارهای اینترنتی رونق بیشتری بگیرند حتی آن دسته از مشاغلی که خارج از فضای مجازی فعالیت دارند می توانند کسب و کار خود را در این فضا گسترش داده و به سود بیشتری برسند .

بهینه سازی یا SEO : بعد از طراحی سایت کسب و کار شما در اینترنت باید به کاربران معرفی شود ؛ برای این منظور سایت شما باید بهینه شود . SEO : search engine optimization به معنای بهینه سازی سایت برای قرار گرفتن در صفحه اول لیست موتور جست و جو  می باشد . برای قرار گرفتن در این جایگاه دو راه وجود دارد . راه مطمئن و همیشگی سئو سایت می باشد . به وسیله بهینه سازی سایت ، صفحات سایت شما بر اساس کلمات کلیدی مورد جست و جو به صفحه در صفحه اول نتایج قرار می گیرد . به طور حتم می توان گفت مهمترین قسمت بازاریابی آنلاین بهینه سازی سایت می باشد . اگر سایت شما بهینه باشد در انجام راه های دیگر بازاریابی به مشکلی بر نخواهید خورد . بر این اساس می توانید به یک شرکت طراحی وب سایت مراجعه نمایید تا سایت شما را بهینه نمایند . همچنین شرکت طراحی سایت دارکوب مفتخر است در سال های اخیر بهترین خدمات سئو را به مشتریان خود ارائه نموده است شما می توانید در این رابطه با مشاوران ما در ارتباط باشید .

وقتی وب سایت شما بهینه شود و در صفحه اول قرار بگیرد بدون شک بازدید سایت شما افزایش می یابد ، بر اساس تحقیقات انجام گرفته بیش از 60 درصد از سایت هایی که تبدیل به برند شده اند در آغاز در صفحه اول گوگل بوده اند . پس می توان دریافت که سئو یکی از عوامل تاثیر گذار در بازاریابی آنلاین می باشد . بهینه سازی سایت بیش از 100 فاکتور مهم می باشد که آنها به  دو بخش درون سایت On page و خارج سایت Off page  تقسیم می شوند . back link گذاری ، افزایش سرعت سایت ، به روز رسانی محتوا ، تولید محتوا و … از فاکتورهای مهم سئو می باشند به طور کلی می توان گفت هر چه سایت شما برای نمایش به کاربران مناسب تر و جذاب تر باشد شانس قرار گرفتن آن در صفحه اول نتایج بیشتر خواهد بود .

Google Adwords : اغلب کسانی که در فضای وب فعالیت می کنند با این سرویس گوگل آشنا می باشند . گوگل ادوردز یکی از سرویس های تبلیغاتی گوگل می باشد که بر اساس جست و جو کلمات کلیدی عمل می کند . بدین ترتیب مدیر سایت می تواند با پرداخت هزینه هایی که بر اساس کلمات کلیدی سایت برآورد می شود ، صفحات سایت را به کمک گوگل ادوردز به صفحه اول لیست نتایج جست و جو بیاورد برخی از افراد بر این باور هستند که گوگل ادوردز نسخه پولی سئو می باشد که مدیران سایت ها می توانند با پرداخت مبالغی جایگاه ویژه ای را صفحه اول گوگل تصاحب کنند . اما این باور تا حدی مورد قبول می باشد . سایتی که آگهی گوگل را دارد تا مدتی در صفحه اول قرار می گیرد بعد از اتمام قرار داد به جایگاه اصلی خود باز خواهد گشت . اما اگر سایت شما نو پا است و با توجه به آنکه قرار گرفتن در صفحه اول گوگل به وسیله سئو نیازمند زمان می باشد ، شما می توانید به وسیله گوگل ادوردز برای مدتی در صفحه اول قرار بگیرید تا توسط کاربران شناخته شوید . در این مدت نیز می توانید به بهینه سازی سایت بپردازید . این روش را بازاریابی موتور جست و جو یا SEM می نامند . نکته ای که باید به آن دقت نمود هزینه زیاد این سرویس تبلیغاتی می باشد . برای تبلیغات گوگل هزینه های زیادی را باید متقبل شوید البته این هزینه ها متغییر می باشد که با توجه به کلمات کلیدی برآورد خواهد شد . برای آنکه بتوانید از این سرویس استفاده نمایید بهتر است از مشاوران سئو کمک بگیرید همچنین برای پرداخت هزینه تبلیغات نیاز به حساب خارجی دارید .

بازاریابی محتوا : یکی از مشاغلی که به تازگی عنوان شده است content markting یا بازاریابی محتوا می باشد این مبحث یکی از زیر شاخه های مهم بازاریابی آنلاین است . بازاریابی محتوا به فروشنده کمک می کند تا محصول و خدمات خود را به طور کامل به مشتری معرفی نماید . همچنین باعث می شود در ارتباط با محصول یا خدماتی خاص ، برای مشتری سوالی پیش نیاید . با کمک بازاریابی محتوا مراجعه کاربر به پشتیبانی سایت به حداقل خواهد رسید . همچنین بازاریابی محتوا باعث می شود تا مشتری به خرید و استفاده از خدمات شما جذب شود . بازاریابی محتوا بر تولید محتوای ارزشمند و مناسب مشتری و همچنین ترغیب کننده خریدار تاکید دارد . در اصل بازاریابی محتوا یک استراتژی برای جذب مشتری و افزایش فروش است . با این استراتژی ، شما مشتری متوجه می کنید که برای آنها ارزش ویژه ای قائل هستید . بدین ترتیب مشتری برای همیشه به شما اعتماد خواهد کرد . برخی از افراد بر این باورند که در تولید محتوا فقط نباید از مطالب کپی استفاده نمایند ، آنها هزینه های زیادی را صرف تولید محتوای مناسب و کامل می کنند اما در آخر به نتیجه ای نمیرسند . این فعالیت ها تا جایی درست می باشد اما فراموش نکنید فقط کامل بودن محتوا کافی نیست . در تولید محتوا باید دقت کنید که برای مشتری مفید و کارآمد باشد ، در محتوا به تمام سوالات آنها در ارتباط با خدمات و محصولات شما پاسخ داده شود . محتوا باید منحصر به فرد و جذاب باشد .

محتوا باید شامل مقاله ، مقایسه و معرفی محصولات و خدمات ، تصاویر و ویدئو های مفید در ارتباط با محصولات و خدمات و … باشد .

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی : امروزه تقریبا نیم بیشتری از مردم جهان در شبکه های مجازی حساب کاربری دارند. همین شبکه های مجازی باعث شدند که مردم با اینترنت بیشتر آشنا شوند و کاربران وب افزایش یابد . پس چه بهتر که از این شبکه ها برای پیشرفت کسب و کار استفاده نمود . کاربران شبکه های اجتماعی از هر قشر و رده سنی می باشند به همین دلیل مشتریان شما نیز در میان آنها قرار خواهند داشت . داشتن حساب کاربری در چند شبکه اجتماعی پر کاربر می تواند به رونق کسب و کار شما کمک شایانی کند . همچنین در سال های اخیر کسب و کار های مختلفی در این فضا ها به وجود آمده است . افراد خلاق توانسته اند سود بسیاری را از شبکه های اجتماعی به دست بیاورند . برای آنکه شما هم در این بازار سهمی داشته باشید لازم است حساب کاربری کسب و کار خود را ایجاد نمایید و بسته به نوع شبکه اجتماعی در آن فضا تولید محتوا کنید .

شما می توانید ویدئو ها و تصاویر مرتبط با خدمات و محصولات خود را در این شبکه ها به اشتراک بگذارید نکته قابل تامل این است که محتوای چند رسانه ای شما باید برای مخاطب مفید باشد به عنوان مثال اگر محصولات شما لوازم آشپزخانه است تصاویر و ویدئو شما باید طرز تهیه غذا با استفاده از لوازم آشپزخانه باشد .

همچنین شما می توانید محتوای سایت را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید . یکی از فاکتورهای سئو اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی می باشد.

 

در کنار بازاریابی آنلاین برای آنکه سریع تر به نتیجه برسید می توانید از بازاریابی سنتی استفاده نمایید . هنوز هم افرادی هستند که به روش های قدیمی محصولات و خدمات مورد استفاده خود را تهیه می کنند . پیشنهاد می کنیم یک چهارم از بودجه ای که می خواهید صرف تبلیغات و بازاریابی نمایید را به بازاریابی سنتی اختصاص بدهید .

جمع بندی

موارد گفته شده در کنار هم می تواند به بهبود کسب و کار کمک شایانی کند . پیشنهاد ما به شما این است اگر با بازاریابی آشنای ندارید از یک مشاور در این زمینه کمک بگیرید . مشاوران ما در زمینه طراحی سایت و سئو سایت آماده خدمت رسانی هستند. با یک استراتژی درست در بازاریابی می توانید بهترین نتیجه را از کسب و کار خود داشته باشید . برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله روش های تبلیغات در گوگل را مطالعه نمایید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته