استراتژی محتوایی چیست و ضرورت داشتن آن چیست

نوشته شده توسط طراح سایت بربروشان

با گسترش کاربران فضای مجازی و اینترنت ، تعداد سایت ها نیز در حال افزایش می باشد . بسیاری از افراد برای جست و جوی سوالات خود در هر زمینه ای به موتورهای جست و جو مراجعه می کنند . از این رو رقابت در این فضا بسیار افزایش یافته است . فضای اینترنت باعث شده است که بسیاری از محققان و دانشجویان برای انجام تحقیقات خود از سایت های مختلف کمک بگیرند از این رو بیشتر مطالبی که در سایت های مختلف وجود دارد بیشتر جنبه تحقیقاتی دارند . حتی در سایت های فروشگاهی و عرضه خدمات و محصولات ، مطالب موجود بسیاری از نیازهای مشتریان را برطرف نمی کند .

در دنیای امروز بحث محتوا یکی از مهمترین مباحث موجود است . زیرا محتوا در هر زمینه ای باعث ارتباط بین مخاطبین می شود . متاسفانه با اینکه اهمیت این موضوع برای بسیاری از افراد مشخص شده است ، آن را نادیده می گیرند . این دلیلی می شود برای عدم موفقیت آنها .

با توجه به اهمیت موضوع استراتژی و بازاریابی محتوا ، در این مقاله ما سعی داریم تا به طور کامل و جامع به بحث در ارتباط با این موضوع بپردازیم . امید است با مطالعه این مقاله بتوانید ، گام های خود را در راه موفقیت محکم بگذارید .

رابطه محتوا و تبلیغات

با توجه به افزایش رقابت بین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان خدمات ، رقابت بین حوزه های مختلف کسب و کار گسترش یافته است . از این رو صاحبان مشاغل سعی دارند تا با ترفندهای مختلف در این راه پیروز شوند . یکی از این ترفندها ، تبلیغات می باشد . وقتی کسب و کاری شروع به کار می کند در ابتدا برای آنکه مشتری و مردم آنها را بشناسند ، باید تبلیغات انجام دهند و خود را به مردم معرفی نمایند . تبلیغات یکی از زیر شاخه های استراتژی و بازاریابی محتوا است . در دنیای امروز اغلب کاربران اینترنت به دنبال مطالب آموزنده و مفید هستند تا بتوانند هم دانش خود را ارتقا دهند هم از مطالب در امور مختلف استفاده کنند . از این رو هر چه محتوا مفید و کامل تر باشد ، موفقیت از آن صاحبش می گردد . همانطور که گفته شد محتوا در زمینه های مختلفی وجود دارد و فقط مختص به مطالب یک سایت نیست . به عنوان مثال برنامه های رسانه ها نیز دارای محتوا هستند . اما بحث اصلی ما در این مقاله محتوای سایت ها می باشد .

استراتژی محتوایی چیست و ضرورت داشتن آن چیست

بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ رابطه مستقیمی با استراتژی و بازاریابی محتوا دارد . پس می توان نتیجه گرفت هر چه محتوای مناسب باشد صاحبان آن کسب و کار، در کار بازاریابی موفق تر خواهند بود .

متاسفانه امروزه بسیاری از مدیران سایت ها به محتوای سایت توجه می کنند و صرفا برای آنکه سایت آنها خالی از مطلب نباشد به تولید محتوا می پردازند که اغلب آنها تکراری و غیر مفید می باشد . در نتیجه آمار بازدید سایت آنها کاهش می یابد و علاوه بر این سئو سایت از بین می رود . همانطور که بارها گفته شده است مهمترین اصل در سئو سایت محتوای سایت می باشد زیرا مخاطبان برای خواندن مطالب به سایت ها مراجعه می کنند .

تکنولوژی و فناوری در سال های اخیر به شدت در حال پیشرفت می باشد . بسیاری از شرکت هایی که در گذشته کسب و کار خوبی داشته اند در این سال ها از رقبای خود عقب ماندند و کسب و کارهای جدید هر روز موفق تر شدند . دلیل آن هم استفاده از متدهای جدید و حرکت در راستای تکنولوژی بوده است در صورتی که شرکت های قدیمی تر از همان روش های کهنه برای کسب و کار استفاده کردند و عقب ماندند . یکی از راه هایی که باعث شد تا شرکت های تازه تاسیس به موفقیت برسند ورود به فضای مجازی و اینترنت بوده است . ورود به میادین مجازی روزنه ی جدیدی در تبلیغات و بازاریابی ایجاد کرده است . همانطور که میدانید امروزه کمتر کسی وجود دارد که با اینترنت آشنا نباشد و روزانه از آن استفاده نکند . بر اساس نتایج بدست آمده نیم بیشتری از مردم ایران به طور متوسط روزانه 2 ساعت از اینترنت استفاده می کنند . بر اساس همین تحقیقات و یافته ها ، افراد خلاق توانستند برای کسب و کار خود در بازار به جایگاه ویژه ای برسند .

قبل از آنکه کاربران اینترنت افزایش یابند ، صاحبان مشاغل برای تبلیغات مجبور بودند از روش های تکراری برای معرفی خود استفاده نمایند . از این رو بعد از مدتی  همه تبلیغات از دید کاربران تکراری تلقی می شد و دیگر توجهی به آنها نمی کردند . اما بعد از بوجود آمدن سایت ها روش های مختلفی برای تبلیغات پایه گذاری شد همانطور که می بینیم مشاغلی که دارای سابقه طولانی می باشند دیگر از ذهن کاربران خارج شدند و جای آنها را افرادی گرفته اند که در راستای پیشرفت فناوری قدم گذاشته اند .

استراتژی محتوایی چیست و ضرورت داشتن آن چیست

استراتژی محتوا و ضرورت آن

همانطور که در بالا گفتیم محتوای سایت یکی از مهمترین بخش های آن است که باعث پیشرفت کسب و کار مربوطه می شود . از همین رو باید در تولید آن دقت لازم را کرد . خوشبختانه بسیاری از سایت ها به استراتژی محتوای خود دقت نمی کنند در این بین شما می توانید با پرداختن به بازاریابی محتوا از رقبای خود پیشی بگیرید .

در ابتدا لازم است تا به تعریف استراتژی محتوا بپردازیم ؛ استراتژی محتوا از دید کارشناسان فعال در این حوزه تعاریف مختلفی دارد اما مضمون همه تعاریف ؛ برنامه ریزی برای خلق و ایجاد و مدیریت محتوای مفید و قابل استفاده است . یک محتوای مفید باید خریدار را در تمامی مراحل خرید یاری نماید به طوری که دیگر نیاز به پشتیبانی نداشته باشد . این گونه خرید ها رضایت مشتری را در پی خواهد داشت. استراتژی محتوا از بازاریابی سنتی به بهترین نحو استفاده می کند و مشتری را در تمامی چرخه خرید یاری می نماید . به بیانی ساده تر می توان گفت منظور از استراتژی محتوا ؛ تولید محتوا در راستای کمک به مشتری و کاربر است محتوا باید به طوری تولید شود که کاربر را در خرید و استفاده از خدمات یاری کند نه اینکه صرفا مقاله ای تحقیقاتی باشد و نتواند مشتری را در استفاده از خدمات کمک کند .

امروزه کمتر کسی است که اهمیت محتوا را درک نکند اما با این حال بسیاری از مدیران سایت ها این مسئله را رعایت نمی کنند و به درج محتوای تکراری و بی معنا و کپی می پردازند . همانطور که می دانید اغلب کاربران دانش کافی را در حوزه فضای مجازی دارند و اگر یک محتوا نتواند آنها را در رسیدن به هدفشان کمک کند از خدمات آن سایت استفاده نخواهند کرد . برای آنکه بتوانید استراتژی درستی در باب محتوا داشته باشید باید خود را در قالب مشتری بگذارید و از دید او به محتوا نگاه کنید . در تولید محتوا در هر قسمت از خود سوال کنید این مطلب چه کمکی به من مشتری می کند ؟

استراتژی محتوایی چیست و ضرورت داشتن آن چیست

استراتژی محتوا نیاز به برنامه ریزی دارد تا بتوانید به هدف خود برسید . برنامه ریزی محتوا بسیار تاکتیکی است . به معنای دیگر با برنامه ریزی نحوه استراتژی شما مشخص می گردد .اگر شما صاحب کسب و کار آنلاین هستید به طور حتم با بازاریابی محتوا آشنا می باشید . استراتژی محتوا فراتر از بازاریابی محتوا می باشد ؛ استراتژی به کسب و کار در مدیریت کمک می کند .

افراد زیادی به ما مراجعه می کنند تا برای قرار گرفتن در موتور های جست و جو آنها را یاری کنیم . در ظاهر محتوای آنها جامع می باشد و از مطالب کپی استفاده نکرده اند . قرار نگرفتن در موتور جست و جو دلایل بسیاری دارد و بارزترین آنها نبود استراتژی برای تولید محتوا می باشد با این که ممکن است محتوای یک سایت ناب و کامل باشد اما باز هم مخاطبی را جذب نمی کند . همانطور که در بالا گفتیم محتوای شما باید برای کاربر مفید باشد و بتواند از آن استفاده کند و به دانشش بیافزاید. همچنین او را در استفاده از محصولات و خدمات سایت شما یاری نماید .

بطور کلی می توان گفت استراتژی محتوا به معنای مشاوره و راهنمایی کاربر بوسیله محتوا است. کاربر شما باید با خواندن متن تمامی سوالاتش در ارتباط با خدمات و محصولات شما ، برطرف شود . بدون شک بین وب سایت هایی که از استراتژی برخوردارند و آنهایی که این مهم را نادیده گرفته اند تفاوت های زیادی وجود دارد . با استراتژی محتوا می توان برای آینده برنامه ریزی نمود .

با توجه به تجربیات و تحقیقات انجام شده شما نه تنها نیازمند استراتژی هستید بلکه باید آن را مستند نمایید . سایت هایی که دارای استراتژی محتوای مستند هستند اغلب :

  • در بازاریابی محتوا موفق می باشند .
  • هر تغییری در بازاریابی محتوا کمتر در کسب و کار آنها حس می گردد.
  • به طور کلی از همه تاکتیک ها و روش های بازاریابی محتوا بهترین استفاده را خواهند کرد .
  • و در آخر بهترین استفاده را از بودجه ای که به بازاریابی محتوا اختصاص داده اند ، می کنند .

استراتژی محتوایی چیست و ضرورت داشتن آن چیست

استراتژی محتوا چگونه صورت می گیرد

بازاریابی محتوا مانند یک تجارت است همانطور که می دانید برای هر تجارت باید برنامه ای مشخص داشت در این برنامه باید اهداف و راه های رسیدن به آن درج گردد و بطور کلی مستند شود . این برنامه ریزی را استراتژی محتوا تعیین می کند . در استراتژی محتوا باید به سوالات زیر پاسخ داده شود .

  1. در ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید ؛ این هدف می تواند همان هدف داشتن یک سایت باشد . همان دلیلی که شما را مجبور کرده است به یک شرکت طراحی سایت مراجعه کنید. هدف شما از طراحی سایت می تواند فروش بیشتر ، تبلیغات و معرفی ، بازاریابی آنلاین و … باشد
  2. بعد از مشخص شدن هدف باید کاربران خود را شناسایی کنید . کاربران و بازدیدکنندگان سایت شما چه کسانی در چه رده سنی می باشند ؟ با توجه به محصولات و خدماتی که ارائه می دهید می توانید این سوالات را پاسخ دهید حتی می توانید به طور تقریبی قشر و میزان تحصیلات مخاطبان خود را بفهمید . بدین ترتیب شما می دانید برای چه کسانی باید محتوا درج کنید .
  3. بودجه ای را باید برای درج و تولید محتوا تعیین کنید . همچنین لازم است از چند نویسند در صورت لزوم استفاده نمایید . مطمن باشی هزینه ای که در این مرحله صرف می کنید یک سرمایه گذاری است . نویسندگان شما باید با امور بازاریابی آشنا باشند .
  4. در این مرحله رقبای خود را شناسایی نمایید و سایت و محتوای آنها را بررسی کنید . شما باید متفاوت از آنها عمل کنید . محتوای سایت شما علاوه بر مفید بودن باید منحصر به خودتان باشد.
  5. نقاط ضعف و نقاط قوت کسب و کار و سایت خود را شناسایی کنید ؛ زیرا باید نقاط ضعف را با استفاده از ترفندهای بازاریابی و خلاقانه توسط نقاط قوت پوشش دهید به طوری که توسط کاربر و مشتری قابل شناسایی نباشد .
  6. بعد از درج و تولید محتوا باید آن را از دید مشتری و کاربر نگاه کنید ، محتوای شما باید مخاطب را کمک کند تا بتواند به درستی محصولات و خدمات شما را انتخاب نماید . لازم نیست توضیحات علمی و پیچیده ای دهید تا مخاطب گمراه شود . محتوای شما باید به گونه ای باشد که علاوه بر تشویق مشتری به خرید او را یاری نماید .

استراتژی محتوایی چیست و ضرورت داشتن آن چیست

در حقیقت با این کار شما برای آینده کسب و کار خود برنامه ریزی جامع نموده اید به گونه ای که موفقیت حتما پیش روی شما قرار خواهد گرفت . با استراتژی محتوا شما می توانید ارتباطی مطمئن با مخاطب ایجاد کنید به طوری آنها اعتماد کامل به شما را درک نمایند . بدین ترتیب مخاطبان شما تبدیل به مشتریان وفادار و همیشگی می شوند .

همانگونه که گفته شد بازاریابی محتوا با استراتژی محتوا رابطه مستقیم دارند اما مانند هم نیستند . استراتژی محتوا برنامه و نقشه ای مستند برای تولید و بهینه سازی محتوای هدفمند می باشد بطوری که بازاریابی محتوا را اثربخش کند .برای آشنایی با بازاریابی محتوا می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید .

بازاریابی محتوا

برترین روشهای بازاریابی محتوا

در این قسمت برای درک بهتر تمامی مطالب گفته شده بهتر است مثالی زده شود ؛ من یک شرکت در حوزه خدمات نظافتی تاسیس کرده ام به طور حتم بدون تبلیغات اولیه هیچ کسی با شرکت من اشنا نخواهد شد . برای آنکه بتوانم از ابتدا کار خود را با موفقیت شروع کنم باید برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشم . در ابتدا باید تبلیغات محلی کنم و کار خود را با سفارشات کوچکتر شروع نمایم . بدین ترتیب سختی کار و مشکلاتی قرار است در آینده با آنها روبه رو شوم را تا حدودی می توان کنترل کرد . با توجه به گسترش فناوری و تکنولوژی و حضور رقبا در فضای مجازی و اینترنت باید سایتی برای شرکت داشته باشم . هدف من از داشتن سایت جذب مشتری بیشتر ، معرفی خدمات است . با توجه به گفته های بالا محتوای سایت باید بطوری تولید شود که مشتری با تمامی خدمات ما آشنا گردد به عنوان مثال از نیروهای خدماتی که در شرکت ما استخدام شده اند ، موادی که برای نظافت استفاده می کنیم ، تا حدودی از شیوه و ترفندهای نظافت خدمه و … سخن بگویم . بطور کلی باید خود را بجای شخصی قرار دهم که قرار است سفارش خدمات نظافتی دهد تمامی سوالات خود را باید در متن جواب دهم زیرا سوالات من بدون شک سولات مشتریان خواهد بود .امید است با این مثال تا حدودی استراتژی را درک نمایید .

لازم به ذکر است که در استراتژی محتوا باید از ترفندهای بازاریابی استفاده نمایید مانند ترفند call to action برای اطلاع از این شیوه می توانید مقالات زیر را مطالعه نمایید .

call to action در فضای وب به چه معناست

افزایش تعداد سفارش ها از وب سایت Call to Action

جمع بندی

بطور کلی می توان گفت تنها با سئو نمی توان مشتری جذب نمود . کمتر کسی است که از اهمیت محتوای یک سایت با خبر نباشد . مخاطبان فقط برای دیدن محتوا به یک سایت مراجعه می نمایند پس باید آنها را در رسیدن به مقصود کمک نمود بدین ترتیب مخاطب از سایت شما راضی خواهد شد و تبدیل به مشتری دائمی می شود . سئو ، بازاریابی محتوا ، استراتژی محتوا دست به دست هم می دهند شما را به هدفتان می رسانند . نکته مهم آخر ؛ اشتراک گذاری محتوا می باشد . شما باید همیشه محتوای خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا کاربران آنجا نیز مخاطب شما شوند .

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته