ارزش ترافیک طبیعی وب سایتتان را حساب کنید

نوشته شده توسط طراح سایت مهندس زنگی

اگه میخواهید ارزش و میزان پیشرفت سئوی وب سایتتونو دنبال کنید، این مقاله رو بخونید. راههای مختلفی برای این کار وجود داره که معمول ترینش محاسبه سال به ساله ترافیک و مقدار افزایش برگشت سرمایه، اون هم از کانالهای طبیعیه.
معمولا نتیجه ای که از این معیارها بدست میاد برای قضاوت صحیح در مورد برنامه سئو کافیه.
خیلی وقتها من با فروشنده هایی کار کردم که تونستند به کمک تبلیغات چاپی و کلیکی برندشونو به مردم بشناسونند. در نتیجه این ذهنیت براشون بوجود میاد که ترافیک طبیعی فقط یکی از اثرات جانبی تبلیغات کلیکی و چاپیشونه و باید از شهرت برندشون ترافیک بگیرند. ممکن هم هست که مدیر IT یا توسعه دهنده وب سایت به مدیر بازاریابی بگه سئو رو هم پوشش داده اند.
جدا از این که ترافیک بدست اومده از شهرت برند میتونه به سئوی وب سایت (فهرست بندی، لینکهای طبیعی سایت و یا مدیریت شهرت) اعتبار ببخشه، وقتی می بینن از کلیدواژه های ارائه نشده هم دارن ترافیک میگیرن، این ذهنیت قوی تر میشه. چون دید تحلیلی کمی نسبت به کلیدواژه های غیربرندی که دارن مشتری جذب میکنن و باعث برگشت سرمایه میشن وجود داره.
من امروز تو این مقاله میخوام بهتون یه روش یاد بدم که بتونید ترافیک حاصل از برند رو از ترافیک غیربرند تشخیص بدید و ارزش ترافیک غیربرندی رو بیشتر درک کنید.

گزارش کنسول سرچ گوگل “سرچ آنالتیکس”

متخصصان سئو از طریق گزارشهای کنسول سرچ گوگل، عبارتهای سرچ طبیعی 90 روز گذشته رو که تونستند ترافیکی رو به سایت بکشونن بدست بیارن. هر چند بحث های معتبری هم درباره وجود اختلافات در اطلاعاتی که این گزارشها ارائه میدن وجود داره، اما میتونیم بدون نگرانی از اطلاعات این گزارشها در موارد زیر استفاده کنیم:

  • حجم نسبی عبارتهای غیربرندی که میتونن ترافیک به سایت هدایت کنند.
  • ارزش ترافیک غیربرندی که در برنامه های تحلیلی موجوده، با جزئیات بیشتر.

اینجا یه خلاصه ای از روش استخراج عبارتهای غیربرند از این گزارش رو میبنید:
برید به کنسول سرچ گوگل > سرچ ترافیک > سرچ آنالتیکس > و بعد گزینه Dates رو تیک بزنید تا به 90 روز گذشته برگرده. حالا روی دکمه دانولد در گوشه سمت چپ پایین صفحه کلیک کنید.
بعد از دانلود یه جدول بهتون میده. تو این جدول دنبال کلیدواژه های غیربرند بگردید. چون تعداد خونه های جدول خیلی زیاده، راحتتر اینه که کلیدواژه های برندی رو از جدول بکشید بیرون تا فقط کلیدواژه های غیربرند باقی بمونن. برای این کار هم روشهای مختلفی وجود داره، اما بهترین کار اینه که مثل اکسل دکمه های ctrl + H رو بزنید و در مقابل find ریشه برند رو بین دو ستاره و کروشه بنویسید: یعنی *[ریشه]* و جلوی قسمت replace رو خالی بذارید تا ریشه برند با جای خالی جایگزین بشه. روی دکمه replace all کلیک کنید. به این ترتیب ریشه برند از بین کلیدواژه ها حذف میشه.
حالا در جدول روی یکی از خونه هایی که بعد از این جایگزینی خالی شده راست کلیک کنید و از منوی باز شده گزینه filter by selected cell’s value رو انتخاب کنید. با این کار فقط خونه های خالی رو بهتون نشون میده. حالا همه رو هایلایت و حذف کنید.
برگردید به ردیف اول جدول و روی آیکون فیلتر به شکل قیف هست کلیک کنید و گزینه select all رو تیک بزنید و بعد ok کنید تا دوباره همه خونه ها رو نشونتون بده، البته این بار خونه های خالی حذف شده اند.
البته باید دوباره خودتون عبارتها رو چک کنید، چون ممکنه بینشون هنوز عبارتهایی مربوط به برند جا مونده باشند یا عبارتهایی باشند که همون برند هستند اما بخاطر اینکه غلط املایی داشتند پیدا نشده اند. الآن دیگه یه فهرست از عبارتهای غیربرندی سرچ شده طی 90 روز گذشته جلوتونه که به ترتیب از بیشترین کلیک به کمترین مرتب شده.
حالا یه ستون جدید ایجاد کنید و بالاش بنویسید “متوسط کلیکهای یک ماه” و در اون تعداد کل کلیکها رو که در ستون B نوشته شده تقسیم بر 3 بنویسید. این فایل رو با یه اسم دیگه سیو کنید.
حالا باید هزینه هر کلیک (CPC ) رو که گوگل برای این کلیدواژه های غیربرند پیشنهاد میده بدست بیارید و اون رو در میانگین کلیکهای یک ماهه که خودتون محاسبه کردید ضرب کنید.
یه ستون جدید کنار ستون A درست کنید به اسم “عبارت CPS ” و براش یه فرمول بنویسید تا عبارت ستون A رو بین دو کروشه در ستون B وارد کنه.
این ستون جدیدی که الآن ساختید رو هایلایت و کپی کنید و اونو در یک notepad پیست کنید. نوت پد رو سیو کنید. این براکتها به درد این میخورن که وقتی دنبال CPC خاصی میگردیم دقیقا عین همون عبارت رو نشونمون بده.
حالا از آدرس https://adwords.google.com/KeywordPlanner کیورد پلنر گوگل رو باز کنید.
روی گزینه Get click and cost performance forecasts کلیک کنید و زیر آپشن 2 روی گزینه choose file کلیک کنید و فایل نوت پدی که الآن ساختید رو باز کنید و روز گزینه get forecasts کلیک کنید.
در صفحه ای که باز میشه، زیر عبارت enter a bid بنویسید 10.00$ و زیر عبارت enter daily budget هم 10.000$ و بعد روی get detailed forecasts کلیک کنید. من به تجربه فهمیدم این قیمتها بهترین نتایج رو میدن.
روی تب کیورد کلیک کنید و دکمه دانلود رو بزنید. بعد تیک گزینه excel CSV رو بزنید و دانلود کنید.
بهتون یه فایل میده، در این فایل با ستونهای keyword و estimated average CPC کار داریم.
حالا برید به فایل اکسل اصلی و یه صفحه جدید باز کنید و دو ستونی که گفتم رو در اون کپی پیست کنید.
تو همین فایل اکسل و در صفحه اصلی که اول درست کردیم، یه ستون باز کنید به اسم “متوسط CPC “. در اولین خونه این ستون فرمول =VLOOKUP(A2,Sheet1!$A$2:$B$1000,2,FALSE) رو وارد کنید و اینتر رو بزنید. این خونه رو تا آخرین ردیف کپی و پیست کنید.
حالا یه ستون جدید دیگه به اسم “قیمت تخمینی” باز کنید و در اولین خونه =G2*H2 رو تایپ کنید. دوباره اینتر کنید و این فرمول رو در همه خونه های این ستون تا آخرین ردیف کپی کنید تا متوسط هزینه کلیکهای یک ماه رو نشونتون بده. در زیر آخرین خونه این ستون، جمع کل رو حساب کنید تا ببینید ماهانه چقدر باید برای این کلیکهای طبیعی غیربرند به ادوردز پول بدید.
حالا میدونید اگه بخواهید برای جذب ترافیک از کلیدواژه های غیربرند از تبلیغات کلیکی گوگل استفاده کنید، چقدر باید هزینه کنید. البته عده ای هم هستند که بهتون میگن سایتتون در هر حال این ترافیک رو میگرفت، این دسته از آدما براشون فرقی نداره که ترافیک طبیعی حاصل از عبارات کلیدی غیربرند شما چقدر باشه. اما اگه با ذهن باز به این قضیه نگاه کنیم می بینیم که این روش با نشون دادن ترافیک طبیعی غیربرند کمک بزرگی برای مدیران تبلیغات کلیکی باشه.
حتی اگه شما بگید رتبه ای که بدست آوردید فقط تونسته در بین این کلیدواژه های غیربرند برای کلیدواژه های مشخصی کلیک بگیره، باز هم ارزش خودشو داره.
علاوه بر این میتونید این کارو ادامه بدید و نرخ تبدیل به مشتری غیربرند و متوسط ارزش سفارشات رو از ستون تعداد کلیکها بدست بیارید و برگشت سرمایه حاصل از ااین کلیکهای غیربرند رو حساب کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته