آیا کلمات کلیدی در سال 2023 هم می توانند به سئو کمک کنند؟

نوشته شده توسط امیر سلامی

کلمات کلیدی بخش مهمی از استراتژی بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو (سئو) هستند. در حال حاضر و در سال 2023، کلمات کلیدی و مرتبط بودن آن ها از همیشه مهم تر می باشد، برای این که بیشتر متوجه موضوع شوید و بدانید که از این عبارات کلیدی مهم چگونه باید استفاده کرد، این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی می توانند به عنوان موضوع برای مطالب سایت تعریف شوند. همچنین این کلمات را می توان کلمات یا عباراتی تعریف کرد که مردم آن ها را وارد قسمت جستجوی موتور های جستجو می کنند. هر صفحه که در وب سایت شما وجود دارد باید تمرکزش فقط روی یک موضوع باشد، این که موضوع اصلی، کلمه یا واژگان کلیدی اصلی شما را تشکیل می دهد.

کلمات کلیدی در سئو

تفاوت کلمات کلیدی بلند (Long tail) با کلمات کلیدی کوتاه (Short tail) چیست؟

کلمات کلیدی کوتاه یا دم کوتاه به کلماتی گفته می شود که از یک کلمه یا حداکثر دو کلمه تشکیل شده باشد؛ برای مثال “قهوه” کلمه کلیدی کوتاه می باشد اما در حالی که “دانه های قهوه ارگانیک” یک کلمه کلیدی بلند محسوب می شود چرا که از 3 حرف تشکیل می شود.کلمات کوتاه تر از کلید واژه های بلندتر می توانند مبهم تر و دارای معانی بیشتری باشند، چرا که هر چه کلمات بیشتر باشند، خاص تر هستند و رساندن منظور راحت تر خواهد بود. برای مثال اگر عبارت جستجو شده کلمه “خانه” باشد، خب در این صورت جستجو کننده به دنبال خانه می گردد یا عکس خانه؟ قیمت خانه؟ نحوه ساخت و نقشه کشی و بسیاری از سوالات مبهم دیگر که از این واژه تک حرفی نمی توان چیز زیادی فهمید.
کلمات کوتاه حجم جستجوی بسیار بالایی دارند و به این معنی است که رقابت بسیار زیادی در کسب رتبه برای نتایج موتور های جستجو براساس این کلمات وجود دارد. برای مثال اگر همین الان کلمه “سئو” که یک کلمه کوتاه است را جستجو کنید، خواهید دید که شرکت های بسیاری از جمله دارکوب بر سر این کلمه مهم در حال رقابت می باشند.
در مورد جستجوی معنایی در کلید واژه های دم کوتاه و دم بلند فکر کنید. کلمات کلیدی بلند تر، به کلماتی می گویند که از ترکیب 3 کلمه به بالا تشکیل شده باشد. این کلمات از کلمه های کلیدی کوتاه موثرتر می باشند چرا که جستجوهای دقیق تری را هدف قرار می دهند که به شما کمک می کند تا کاربران را راحت به اهدافشان برسانید و حوزه فعالیت سایتتان توسط موتور های جستجو بهتر درک می شود. الگوریتم “مرغ ماهی خوار” گوگل هم در این امر به سایت ها یاری رسانده و معانی و ابهامات برخی کلمات را مشخص و فیلتر می کند و در نتایج مخصوص آن قرار می دهد.

یکی از مهم ترین مواردی که بعد از ایجاد سایت با کیفیت باید به آن توجه کنید، سئو سایت است که در ادامه مقاله توضیح داده می شود.

چگونه از کلمات کلیدی برای سئو سایت استفاده کنیم؟

واژگان کلیدی در سال 2023 هم راهکار بسیار قدرتمندی برای سئو می باشد اما اگر درست و حرفه ای از آن ها استفاده کنیم.
“جایگاه” و “میزان و چگالی استفاده” از آن ها دو فاکتور کلیدی است که باید آن ها را بدانید.
به جایگاه این عبارات کلیدی نگاه بیاندازید، منطقا شما باید در عنوان صفحه، عبارت یا کلمه ای داشته باشید. یکی از جاهایی که باید از این کلمات استفاده کنید در عناوین می باشد؛ همچنین از این کلمات کلیدی فارسی، کلمات مرتبط با آن و هم خانواده های این کلمات در متن اصلی استفاده کنید. اگر ویدئو یا عکسی هم در صفحات خود دارید، نوشته های آن هم باید به موضوع مرتبط باشد. URL صفحه هم باید کلید واژه صفحه را شامل شود و همه این عوامل به گوگل سیگنال می فرستند که صفحه شما معتبر می باشد.
نکته مهم و جالبی که وجود دارد این است که هر چه کلید واژه به ابتدای URL یا عنوان صفحه نزدیک تر باشد بهتر است. همچنین باید این کلید واژه در پاراگراف اول صفحه تان وجود داشته باشد (البته در صورتی که طبیعی باشد و لطمه ای به پاراگراف اول نزند).
برای این که بهتر متوجه شوید یک نمونه کلمات کلیدی مثال می زنیم، در همان مثال قهوه بمانیم. وب سایتی که برای درست کردن قهوه اسپرسو صفحه ای را به این موضوع اختصاص می دهد باید کلمات و عباراتی همچون “طرز تهیه قهوه اسپرسو”، “تهیه بهترین قهوه اسپرسو”، “درست کردن قهوه اسپرسو” را در متن اصلی و بدنه مقاله خود استفاده کند که اگر صفحه سایت های حرفه ای را هم نگاه کنید، از این تکنیک استفاده کرده اند و عبارات مهم و احتمالی جستجو شونده توسط کاربران را به طور طبیعی در متن به کار برده اند. یکی از این عبارات یا تک کلمه کلیدی اصلی را هم در عنوان و URL باید استفاده کرد.
زمانی که کسی به دنبال تهیه قهوه می گردد، با هر عبارتی که جستجو کند، موتور جستجو سایت شما را به موضوع درخواستی کاربر بسیار مرتبط می بیند و آن را به کاربر ارائه می دهد.
خب در مورد چگالی و میزان استفاده از این کلمات چه کنیم؟ چند بار باید از این Keyword ها استفاده کنیم؟ پاسخ این است که تعداد مشخص و معینی وجود ندارد. تا زمانی که محتوا روی یک موضوع متمرکز است، می توانید به صورت طبیعی از این کلمات بهره بگیرید، ضمن این که کلمات مرتبط را در متن نباید فراموش کنید. منظور از استفاده طبیعی از این عبارات کلیدی این است که متن از حالت اصلی خود خارج نشود و کاربر به دفعات کلید واژه ها را مشاهده نکند و محتوا حالت طبیعی و اطلاع رسانی خود را داشته باشد.
برای رسیدن به این هدف و داشتن یک محتوای خوب و طبیعی، متن طولانی تر به شما کمک می کند. متون طولانی تر کلمات کلیدی بیشتری را هم در خود جای می دهد. توصیه می شود در هر صفحه، برای محتوا حداقل از 300 کلمه استفاده کنید. با استفاده از این استراتژی ها در سایت خود، می توانید رتبه خود را در نتایج موتور های جستجو حتی در سال 2023 بهبود دهید. برای افزایش رتبه سایت در گوگل می توانید با شرکت دارکوب که یکی از بهترین آزانس های طراحی سایت در کشور است، تماس بگیرید.

تغیرات SEO

تاثیر کلمه کلیدی در تعیین رتبه وب سایت هنوز از بین نرفته و در حال حاضر یکی از 200 فاکتور گوگل برای تعیین رتبه در نتایج خود محسوب می شود. تمام این فاکتور ها از جمله عبارات کلیدی توسط گوگل تجزیه و تحلیل شده و صلاحیت سایت ها بر اساس آن ها تعیین می شود. این عوامل مهم مانند کیفیت محتوای صفحات، لینک های ورودی (از سایت دیگر به سایت ما)، لینک های خروجی (از سایت ما به سایت های دیگر)، اشتراک در شبکه های اجتماعی، استفاده آسان از سایت توسط کاربران و حتی ارزشمندی سایت براساس این که آیا ارائه اطلاعات بر اساس موضوع سایت به صورت مناسب و مفید صورت می گیرد یا خیر؛ همه این عوامل درتعیین رتبه سایت دخیل می باشند. یکی دیگر از عوامل که در سئو سایت تاثیر گذار است، استراتژی بک لینک سازی می باشد. متخصصان شرکت طراحی سایت و سئو دارکوب به خوبی تمامی جوانب را بررسی می کنند و بهترین خدمات را به مشتریان با به کار گیری انواع تکنیک ها ارائه می دهند.

از سئو کلاه سیاه دوری کنید

یکی از آن چیز هایی که در سال 2023، گوگل در آن پیشرفت خواهد داشت و آن را بهبود خواهد بخشید، تشخیص سئو کلاه سیاه (Black hat SEO) یا همان سئو غیر قانونی می باشد. سئو سیاه به مجموعه ای از تکنیک ها برای افزایش رتبه در نتایج موتور جستجو می گویند که در واقع قوانین این موتور ها را دور می زند و آن ها را فریب می دهد. این روش ها در مقابل روش های سئو کلاه سفید و قانونی قرار می گیرند و وب سایت هایی که با کاربران خود صداقت ندارند و صرفا به دنبال سودجویی برای خود می باشند از این روش استفاده می کنند که البته موتور های جستجو و به خصوص گوگل با جریمه کردن این سایت ها از خجالت آن ها در می آید. این جریمه ها شامل سقوط زیاد در نتایج و رفتن به صفحات دور قمی و یا حذف کلی از موتور های جست و جو می باشد. سئو کلاه سیاه به شکل های مختلفی صورت می گیرد مثل:

  1. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی: این روش که یکی از زیر مجموعه های رایج کلاه سیاه می باشد، در دنیای وب به Keyword Stuffing مشهور است. کاربرد آن دقیقا همان چیزی است که از نام لاتین آن هم مشخص است. استفاده بیش از حد از کلمات و عبارات که نوشته را تبدیل به هرزنامه و هجو می کند و باعث می شود تا تجربه کاربری (UX) ضعیفی برای کاربر ایجاد شود. این روش تا قبل از سال 2000 روش بسیار محبوبی برای افزایش رتبه در نتایج بود اما امروزه این دست از صفحات توسط الگوریتم پاندای گوگل شناسایی شده و مجازات می شوند.
  2. متن ها و لینک های مخفی: این تکنیک های فریب دهنده برای افزایش تعداد کلمات کلیدی به کار می رود که البته کاربران عادی به دلیل مخفی بودن، آن ها را مشاهده نمی کنند.
  3. استفاده از رنگ یکسان فونت با پس زمینه سایت
  4. تنظیم فونت 0 برای برخی کلمات کلیدی گوگل
  5. مخفی کردن و قرار دادن لینک ها در تنها یک کاراکتر حرفی
  6. استفاده از CSS برای پنهان کردن لینک ها و متن ها (خارج از صفحه نمایش)
  7. مخفی سازی متن یا لینک در زیر تصاویر
  8. استفاده اجباری از کلمات کلیدی: اسم اصلی این روش Keyword Forcing می باشد و کمی به روش اول شباهت دارد. استفاده از کلمات کلیدی انگلیسی در جاهایی از متن که نیاز به حضور این کلمات احساس نمی شود و خواننده حضور این کلمات را در متن اضافی می بینند. این محتوا ضعیف باعث می شود که نرخ خروج و عدم ماندگاری کاربران در سایت (Bounce Rate) کاهش یافته و پس از مدتی سئو سایت شما به شدت دچار افت شود.

این تکنیک ها نباید شما را وسوسه کنند چرا که در صورت شناسایی و جریمه توسط گوگل، خطرات جبران ناپذیری شما را تهدید می کند. این مورد یعنی سئو سیاه را اصلا پس از طراحی فروشگاه آنلاین استفاده نکنید، چون می تواند سریعا منجر به از دست رفتن مخاطبان و مشتریان شود و خیلی زود سایت شما در آستانه نابودی قرار بگیرید.

سئو در آینده

کلمات کلیدی به این زودی ها بازنشسته نمی شوند و هنوز هم بخش مهمی از سئو به حساب می آیند. گوگل به دلیل این که بسیاری از ناشران وب و بازاریابان اینترنتی قصد فریب و استفاده از تکنیک های غیر اخلاقی را دارند و می خواهند با دستورالعمل های آن بازی کنند، بارها و بارها تغییراتی اعمال کرده و در ادامه هم خواهد کرد. این تغییرات در طول زمان اتفاق افتاده و گوگل هم ناگهان به حذف هیچ تکنیک یا روشی اقدام نمی کند، پس این تغییرات نباید باعث شود که سایت ما از این تکنیک های قدرتمند از جمله استفاده از کلید واژه ها بهره نبرد. ایجاد محتوا با کیفیت و مناسب بسیار مهم است و یکی از مسائلی است که هیچ گاه در سئو تغیر نمی کند و همیشه به آن دقت داشته باشید.

کلمات کلیدی در سال 2023

چگونه کلمات کلیدی را انتخاب کنیم؟

البته این مبحث کمی تخصصی است و اگر از سئو و تکنیک کلمات کلیدی اطلاعات بالا ندارید، نیاز نیست که این بخش را مطالعه کنید.
در سال های اخیر توجه به کاربر، هم برای افزایش رضایت او و هم برای برندینگ سایت خودمان، اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است، روندی که در سال 2023 هم ادامه خواهد داشت.
زمانی که شما کسب و کاری دارید، افرادی که وب سایت شما را پیدا می کنند و از آن بازدید می کنند، مشتریان شما به حساب می آیند، به همین دلیل است که باید به کلمات مهمی که کاربرانتان هنگام جستجو در موتور های جستجو استفاده می کنند توجه کنید. این عبارات کلیدی را می توانید در فرم های تماس یا ایمیل هایی که برایتان ارسال می کنند، مشاهده کنید. باید توجه ویژه ای به عباراتی همچون “من به دنبال یک … هستم” یا “می توانید به من در مورد … کمک کنید” داشته باشید. کلماتی که به جای جاهای خالی در عبارات خالی قرار دارد، کلمات مهم احتمالی برای بسیاری از کاربران سایتتان که در موتور های جستجو به کار می گیرند، می باشد. قصد و هدف کلمات کلیدی در گزارش نویسی چیز دیگری است که باید به آن توجه شود. در بیشتر موارد، کلید واژه ها به این دو بخش تقسیم می شوند:

  • اهداف تجاری
  • اهداف غیر تجاری

کلماتی که در اهداف غیر تجاری هستند، مردم از آن ها تنها برای جستجو و دسترسی به اطلاعات استفاده می کنند. از طرفی کلید واژه هایی که براساس اهداف تجاری می باشند، مردم از آن ها برای جستجو برای دسترسی و خرید کالا یا خدمت استفاده می کنند. آیا به این معنی است که شما باید فقط از یکی از آن ها استفاده کنید؟
به هیچ وجه. حتی کلید واژه هایی که هدف غیرتجاری دارند، این پتانسیل را دارند تا خریداران از آن ها استفاده کنند.کلید اصلی در این کار این است که کلمات کلیدی که با اهداف تجاری می باشند را باید در صفحاتی همچون صفحه خانه (Home page)، درباره ما و صفحه محصولات استفاده کرد. استفاده از کلمات کلیدی یکی از کارهای به شدت تخصصی است که باید به شرکت های سئو کار از جمله دارکوب، که پیشینه ای پر افتخار در این حوزه دارد سپرده و با خیال راحت به انتظار پیشرفت رتبه سایتتان بنشینید. اگر نمی دانید که چگونه باید از عبارات کلیدی استفاده کنید و تولید محتوا با کیفیتی داشته باشید، می توانید در کلاس های آموزش بهینه سازی سایت آموزشگاه دارکوب استفاده کنید. در این کلاس این نکات به همراه سر فصل های کاربردی و مهم دیگری که در بازار کار مورد استفاده قرار می گیرند توسط اساتید با تجربه و حرفه ای که سالیان زیادی در این زمینه سابقه فعالیت دارند، تدریس می شود. در کلاس های دیگر این آموزشگاه شامل کلاس های آموزش پروژه محور وردپرس، آموزش برنامه نویسی Front End و آموزش صفر تا صد PHP می شود که این کلاس ها به شکل های حضوری، آنلاین و ویدیو های آموزشی تدریس می شود.
ساده ترین راه برای مطابقت بازاریابی آنلاین با کلمات کلیدی، انجام یک حسابرسی سریع می باشد. برخی از کارهایی که انجام می دهید فراتر از سطح وب سایتتان خواهد بود که شامل موارد زیر می باشد:

  • صفحات مهم و کلیدی که وب سایتتان را تشکیل داده است. این صفحات می تواند صفحه اصلی سایت (home page)، صفحه محصولات، درباره ما، صفحه ارتباط با ما و از این دست صفحات مهم و پر بازدید باشد. به این صفحات همان طور که پیش تر هم گفته شد باید نگاه ویژه داشته و از کلمات به درستی در آن ها استفاده کنید.
  • بهترین محتوا (Top Content) در وب سایت شما. می توانید از ابزاری همچون Google Analytics برای یافتن کلمات کلیدی و پی بردن به محبوب ترین و پرکاربرد ترین مقالات خود استفاده کنید. پس از این که این مقالات را پیدا کردید، باید روی این موضوعاتی که تا این حد محبوب هستند بیشتر مانور داده و از واژه های کلیدی آن ها در مقالت دیگر استفاده کنید.
  • محبوبترین محتوا در سایت های رسانه ای دیگر مانند آپارات، Slideshare، سایت های به اشتراک گذاری تصاویر و… که براساس آن ها هم می توانید اطلاعات خوبی در مورد کلمات کلیدی به دست بیاورید.
  • تمامی حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توئیتر، تلگرام، لینکدین، اینستاگرام و غیره.
  • بیوگرافی نویسندگان سایت شما هم می تواند ترافیک خوبی به سمت وب سایت شما هدایت کند و ایده و روش خوب و نوینی برای کسب ترافیک و تحقیق کلمات کلیدی در سال 2023 محسوب می شود.

حضور کلمات کلیدی در موارد بالا به قدرت و سئو سایت شما کمک دو چندان خواهد کرد؛ ضمن این که می توانید از آن ها برای تجزیه و تحلیل بازدیدکنندگان و مشتریان هدف خود استفاده کنید. سپس بعد از این که واژه های کلیدی مشخص شدند باید آن ها را در صفحه Excel یا Word قرار داد. برای هرکدام از آن ها باید:

  • عنوان سئو و توضیحات متا برای هر صفحه کلیدی و محتوا های پر بازدید
  • عنوان و توضیح برای فایل ها چند رسانه ای پربازدید و TOP برای محتوایی که در سایت های چند رسانه ای قرار دارند.
  • متنی که در توضیح های شرکت یا توضیحات شخصی برای حساب های کاربری اجتماعی استفاده می شود مانند اینستاگرام، توئیتر و هرجا که می توان توضیحات کوتاهی از شما در آنجا ارائه داد.

به این وسیله باید اسناد کلمه های کلیدی خود را سازماندهی کنید و در جاهای مناسب هرکدام از آن ها را به کار بگیرید. البته این کار تحقیقاتی دشوار و زمان بر است و اغلب صاحبان کسب و کار اصلا به دنبال این تحقیقات نرفته و آن را از ابتدا بر عهده شرکت ها و موسسات سئو کار می سپارند.

کلیدواژه ها فقط برای سئو داخل سایت اهمیت ندارند، بلکه برای محتوای خارج سایت و شبکه های اجتماعی هم همان اندازه ضروری می باشند. این به این معنی است که مردم با استفاده از اینترنت می توانند سایت شما را از راه های مختلف و نه صرفا با جستجوی کلمات کلیدی که درون سایتتان وجود دارد، پیدا کنند. این نوع از حضور در اینترنت و داشتن حساب های دیگر به جز وب سایت، شما را به شبکه های بیشتری متصل کرده و مشتریان بیشتری برای شما در پی خواهد داشت. برای این که که این کار ها را به خوبی بتوانید به پیش ببرید، باید یک سایت با کیفیت داشته باشید. در صورتی که بودجه کمی برای راه اندازی سایت در اختیار دارید، می توانید از قالب آماده وبسایت دارکوب که توسط برنامه نویسان حرفه ای و با تجربه ساخته شده است، استفاده کنید. این قالب ها شامل قالب فروشگاه اینترنتی، قالب وب سایت شرکتی و قالب سایت آموزشگاهی می شود. این قالب ها که در نوع خود بهترین هستند با مناسب ترین قیمت به فروش می رسند.

نتیجه گیری

خلاصه مطلب این که در سال جاری میلادی و سال های پیش رو، تجربه کاربری از سایت (UI-UX) حرف اول را می زند. از طرفی هم برنامه ریزی و طراحی از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشد. با استفاده از یک استراتژی جامع سئو و ترکیب تجربه کاربری و طراحی مناسب، شما بدون نیاز به هیچ حقه ای در نتایج جستجو بالا آمده و از مزایای آن استفاده خواهید کرد. واژگان کلیدی را جدی گرفته و درباره آن ها تحقیق کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته