چگونه محتوای ویدئویی جذاب بسازیم؟

نوشته شده توسط طراح سایت مهندس زنگی

چگونه محتوای ویدئویی جذاب بسازیم؟
Rate this post

تو دنیایی که مردم در هر لحظه هزاران پیام از طریق فیسبوک، ایمیل، تبلیغات آنلاین، متن و چیزهای دیگه دریافت میکنند، جلب توجه مخاطب خیلی سخت میشه.
از اون سختتر هم اینه که بخواهید اونها رو همراه خودتون نگهدارید.
دقیقا به همین خاطر باید نهایت سعیتون رو انجام بدید و محتوای جذاب و معتبری ارائه کنید.
مهمترین مسئله پیش از هر چیز دیگه همین همراه و درگیر کردن مخاطبان با محتواست. چون این روزها برای جلب توجه مخاطب وقت چندانی ندارید و اگه محتواتون در همون ثانیه های اول یا حتی فقط در تیتر مطلب برای مخاطب سرگرم کننده نباشه فورا به سراغ یه ویدئو یا محتوای دیگه میره. حتی شاید فقط 2-3 ثانیه بیشتر وقت نداشته باشید.
حالا باید چی کار کرد؟
اینجا 12 روش برای جلب توجه مخاطب از طریق محتوای ویدئویی آموزش داده میشه. همه این روشها امتحان خودشونو پس دادند و میتونید با اطمینان از اثرگذاریشون ازشون استفاده کنید.

1- از همون ابتدا وقت رو تلف نکنید

ویدئوهاتون نباید یه مقدمه طولانی داشته باشند، هر چقدر هم که میخواد این مقدمه جذاب و شوکه کننده باشه، اصلا ضرورتی نداره بلکه برعکس به ضررتون میشه. باید یک راست برید سر اصل مطلب. سریع!
باید بتونید فقط به کمک تصاویر جذاب – و بدون صدا – نظر بیننده رو جلب کنید.
برای این کار از ایده های زیر کمک بگیرید:

  • از تصاویر بندانگشتی قدرتمند استفاده کنید.
  • یه جمله عنوان مناسب انتخاب کنید که نشون بده موضوع ویدئو چیه.

2- از کپشن استفاده کنید

معلوم نیست چند درصد از مردم ویدئوها رو با صدا نگاه کنند (البته مقدار تخمینی اش 85% هست). اگه گوشی کاربر روی حالت بی صدا تنظیم شده باشه، ویدئوها بدون صدا پخش میشن. به همین خاطر اگه کپشن داشته باشید کاربر میتونه حتی بدون صدا هم از موضوع ویدئو مطلع بشه. منظور از کپشن یه عنوان یا توصیف کوتاهه که موضوع ویدئو، مقاله، تصویر یا پوستر رو مشخص میکنه.

3- حساب شده و باتفکر، اسم انتخاب کنید

عنوانی که برای ویدئو انتخاب میکنید باید توصیفی و جذاب باشه و احتمال اینکه کاربرها اون رو سرچ کنند وجود داشته باشه.
دقیقا مثل وقتی که میخواهید صفحات وب رو بهینه سازی کنید (همون تگ های عنوان و توصیفات)، در ساخت ویدئو هم باید از عنوان های مناسب استفاده کنید و در اون کلیدواژه های مورد هدفتون رو بکار ببرید تا بیشتر بازدید بگیرید.

4- طعم محتوا رو به کاربرهاتون بچشانید

در صورت امکان در زیر ویدئو هم مطالبی رو که در فیلم گفته میشه به صورت نوشتاری بنویسید. با این کار ممکنه بعضی از کاربرها به دیدن ویدئو تمایل پیدا کنند. وقتی شما میخواهید متنی رو بخونید میتونید فقط سرفصل ها رو نگاه کنید یا چشمتونو خیلی سریع از روی کلمات عبور بدید و به یه نتیجه کلی برسید. اما این امکان در فیلم وجود نداره، که شما میتونید با تبدیل کردن محتوای ویدئویی به متن، این نقص رو برطرف کنید.
به این ترتیب احتمال اینکه مخاطب به دیدن ویدئو علاقه مند بشه هم افزایش پیدا میکنه.

5- درخواست برای اقدام داشته باشید

خیلی واضح به کاربر توضیح بدید که ازش میخواهید بعد از دیدن این ویدئو چه کاری انجام بده. یعنی یک CRT یا درخواست برای اقدام داشته باشید. درخواست برای اقدام میتونه نرخ کلیک و تبدیل کاربر به مشتری رو افزایش بده.
میتونید درخواست برای اقدامتون رو در داخل نوشته های پست، در خود ویدئو و یا در پایان ویدئو به صورت نوشته قرار بدید.

6- به شکل ویدئو اهمیت بدید

وقتی ویدئوهاتونو فرمت میکنید، به اینکه این ویدئو به صورت مربع نمایش داده میشه یا مستطیل دقت کنید.
ویدئوهایی که مربع باشند، بیشتر میتونن کاربرها رو با خودشون درگیر کنند و بازدید بگیرند، به خصوص در موبایل.
چون اکثر کاربرها علاوه بر شبکه های اجتماعی، حتی صفحات وب رو هم از طریق موبایل مشاهده میکنند و روی موبایل ویدئوهای مربع بهتر نمایش داده میشن تا مستطیل.

7- بسیار ساده و حتی احمقانه توضیح بدید

این نکته قدیمیه ولی برای خیلی چیزها کاربرد داره، از جمله در ویدئوها و برای جذب مخاطب.
نباید با یک ویدئو یک دفعه کلی اطلاعات به مخاطب منتقل کنید.
اگه میخواهید مردم از فیلم هاتون خوششون بیاد و اونها رو به اشتراک بذارن، باید حتما ساده باشن و درکشون راحت باشه.

8- دیگران را تگ کنید

اگه برندها یا افرادی در تهیه ویدئو شما رو کمک کرده اند یا اگه فکر میکنید افراد خاصی به این ویدئو علاقه داشته باشند، میتونید اونها رو تگ کنید.
فقط دقت کنید چیزهای نامربوط تگ نکنید، حتما باید این افراد به ویدئو یک ربطی داشته باشند.
تگ کردن هم خیلی ساده است، قبل از اسم فرد یا عنوان صفحه علامت @ رو تایپ کنید.

9- تا جایی که میشه در مورد ویدئو اطلاع رسانی کنید

مثلا مدت زمانی که مشاهده ویدئو لازم داره، اینکه این ویدئو چند بار دیده شده و از این دست چیزها.
اینطوری کاربرها تمایل بیشتری به مشاهده ویدئو نشون میدن و شما هم میتونید با توجه به اطلاعات بدست اومده برای ویدئوهای آتی برنامه ریزی کنید.

10- مستقیما در همان شبکه اجتماعی یا صفحه وب پست کنید

به این ترتیب میتونید در جایگاه بهتری رتبه بگیرید.
مثلا اگه یه ویدئو در آپارات دارید و میخواهید همونو در اینستاگرام هم نمایش بدید، اونو کپی نکنید، بلکه دوباره همون فیلم رو مستقیم در اینستاگرام پست کنید.

11- در هر شبکه اجتماعی محتوای ویدئویی متفاوتی داشته باشید

ممکنه شما در شبکه های اجتماعی متنوعی فعالیت داشته باشید. در این صورت بهتر اینه که در هر کدوم مطالب و ویدئوهای متفاوتی به اشتراک بذارید تا قدرت هر صفحه پابرجا بمونه. ممکنه همون آدمها که شما رو در فیسبوک دنبال میکنند در اینستاگرام هم فالوئرتون بشن.
یه مزیت دیگه که این کار داره اینه میتونید از حداکثر امکانات هر شبکه اجتماعی استفاده کنید. مثلا در فیسبوک شما در هر پست تعداد کاراکترهای بیشتری به نسبت سایر شبکه ها میتونید داشته باشید. بنابراین لزومی نداره پست هاتون رو بخاطر شبکه های دیگه در فیسبوک هم کوتاه کنید. شاید با یه پست طولانی تر بهتر بتونید کاربرها رو درگیر کنید. این محدودیت در کامنتها هم متفاوته و میتونه اثرات متفاوتی در همراه کردن کاربرها داشته باشه.

12- لایو بدید

الآن اکثر شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و فیسبوک قابلیت لایو دارند و شما میتونید به صورت زنده ویدئو ضبط کنید و نمایش بدید. معمولا لایو ها مدت زمان طولانی تری میتونن توجه مخاطب رو به خودشون جلب کنند.
به نظر میرسه مخاطبان بهتر به برندهایی که اینطور مستقیم در مقابل مخاطب قرار میگیرند اعتماد میکنند.
علاوه بر این در فیسبوک میشه ویدئوهای لایو رو ذخیره کرد و اونها رو بعد از ضبط در صفحه نمایش داد.

نتیجه

در دنیای امروز شما فقط 3 ثانیه فرصت دارید تا توجه مخاطب رو جلب کنید، بنابراین باید وقت بذارید و از بهترین روشها برای تولید محتواتون بهره بگیرید. به خصوص ویدئو که قدرت زیادی داره و مدت بیشتری در ذهن بیننده باقی میمونه.



دارکوب نام تجاری ثبت شده. دارای مجوز از نظام صنفی رایانه ای و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. رتبه چهار شورای عالی انفورماتیک کشور.