معرفی 14 سیستم مدیریت محتوا برای کسب و کارها

نوشته شده توسط طراح سایت مهندس زنگی

سیستم مدیریت محتوا یا CMS یه جور نرم افزاره که ازش برای ساخت و مدیریت محتوای دیجیتال وب سایتها استفاده میشه. اکثر CMSها امکاناتی رو هم در اختیار کاربرانشون قرار میدن تا باهاش قالب وب سایت رو طراحی و مطابق سلیقه و خواست خودشون شخصی سازی کنند.
سیستم های مدیریت محتوا دو نوع دارند: منبع باز و پولی. هر دو نوع هم از نظر تنوع تم و افزونه ها در حد خوبی هستند. معمولا وقتی صحبت در سیستم مدیریت محتوا میشه، اکثر فکرشون میره سمت وردپرس و جوملا و دروپال. چون در ایران این سه تا بیشتر استفاده میشن. اما ما اینجا میخواهیم برای شما 14 سیستم رو معرفی کنیم. یکی از مزایای استفاده از یک سیستم جدید، اینه که میتونید یه وب سایت متفاوت و خاص درست کنید.
در زیر فهرست CMSهایی که تو این پست بهشون میپردازیم رو مشاهده میکنید. کلیک روی هر کدوم از موارد این فهرست شما رو به اون قسمت از مقاله می بره:
1- WordPress
2- Drupal
3- Acquia
4- Squarespace
5- HubSpot
6- Joomla
7- Sitecore
8- Box
9- Brightcove
10- Pantheon.io
11- Contentful
12- Kentico
13- Blue Pen Articles
14- Pyro CMS
15- OnBase

1- WordPress

وردپرس بخاطر پشتیبانی خوبش و خدماتی که به مشتریهاش ارائه میده، بعنوان محبوبترین سیستم مدیریت محتوا شناخته شده و اکثر مدیران وب سایتها وردپرس رو انتخاب میکنند. وردپرس هم بصورت رایگان به مشتریهاش خدمات رسانی میکنه و هم پکیج های پولی با قیمتی مناسب ارائه میده. علاوه بر این ویژگیها، کار با وردپرس هم بسیاد ساده است و افراد مبتدی که تخصص چندانی در طراحی وب سایت ندارند میتونن براحتی با مطالعه مقالات آموزشی که در همین وب سایت دارکوب هم درمورد کار با وردپرس نوشته شده وب سایت خودشونو راه بندازن. از دیگر قابلیت های خوبی که وردپرس داره، پشتیبانی از زبانهای خیلی زیاد از جمله زبان فارسیه. در نتیجه شما هموطنان عزیزم هم میتونید بدون مشکل از این CMS استفاده کنید.
این سیستم مدیریت محتوا در ابتدا کارشو بعنوان یه نرم افزار وبلاگ نویسی شروع کرد، اما رفته رفته توسعه پیدا کرد و الآن تبدیل به یک سیستم مدیریت محتوای کامل با هزاران تم و افزونه شده.
اگه شما هم علاقه مند به کار با وردپرس شدید، فقط کافیه یه آدرس ایمیل داشته باشید که باهاش در wordpress.com ثبت نام کنید و بتونید نرم افزار رو دانلود و نصب کنید. بعد از این کارها دیگه میتونید خیلی راحت وب سایت یا وبلاگ خودتونو بسازید. برای هاست هم میتونید از هاست رایگان خود وردپرس استفاده کنید و هم میتونید از خدمات میزبانی شرکتهای دیگه از جمله هاست دارکوب بهره ببرید. به زودی مطلبی برای آموزش گام به گام کار با وردپرس در داکوب منتشر خواهم کرد.

2- Drupal

دروپال بیشتر بعنوان سیستمی برای انتشارات اجتماعی عمل میکنه و برای محیطهای اجتماعی بهینه سازی شده. در اصل این سیستم قسمتهای مهم یک نرم افزار وبلاگ نویسی و پلتفرمهای تجارت الکترونیک، CMS ، ویکی ها و فروم ها رو قرض گرفته و ترکیبی بوجود آورده که میتونه برای نشر مطالب، کارهای اجتماعی و تجارت الکترونیک بکار بره.
دروپال هم مثل وردپرس رایگان و منبع بازه. برنامه های منبع باز یک مزیتی که دارند اینه که تعداد زیادی از برنامه نویسها و کاربرهای حرفه ای در ساخت، پشتیبانی و توسعه نرم افزار نقش فعال دارند.
از جمله ویژگیها و امکاناتی که دروپال در اختیار کاربرانش قرار میده، مدیریت پیشرفته فهرستها و مدیریت کاربره. با امکانات دروپال میشه براحتی یک وب سایت (یا وبلاگ، صفحات شبکه های اجتماعی و …) ساده و در عین حال پیچیده و سطح بالایی ساخت. با این CMS میتونید انواع و اقسام محتوا رو تولید کنید: متن، نظرسنجی، ویدئو، وبلاگ، آمار و غیره.

3- Acquia

یکی از نرم افزارهای برتر در زمینه CMS آکوییاست. این پلتفرم ابری برای تولید محتوا، شبکه های اجتماعی و ساخت فروشگاه مناسبه و تجربه دیجیتالی بهینه ای رو برای مشتریهاتون بوجود میاره. اگه میخواهید تجربه باکیفیتی برای مشتریهاتون بوجود بیارید من آکوییا رو پیشنهاد میکنم. ارائه دهندگان آکوییا، این سرویس رو به صورت پلتفرمی (PaaS ) عرضه میکنند، نه سرویس نرم افزاری (SaaS ). خلاصه اینکه آکوییا یه نرم افزار منبع باز تجاریه که میتونه تجربه زیبایی رو در ارائه محتوا به مشتریهای شما بوجود بیاره.
این سیستم مدیریت محتوا هم به صورت ابری طراحی شده. علاوه بر اینکه بازاریاب ها میتونن برای کارشون از این CMS بهره ببرند، توسعه دهنده ها هم میتونن باهاش در مدت زمان کوتاهی برنامه های پیچیده و در عین حال معتبر و امنی طراحی کنند. به جز اینها، این CMS میتونه راه حل مناسبی برای ارائه برند، تجارت الکترونیک و شبکه های اجتماعی به شمار بیاد.

4- Squarespace

این پلتفرم برای اشخاص و برای شرکتهای کوچیکی که قصد فروش آنلاین دارند چیز مناسبیه. میتونید باهاش فروشگاه بسازید یا وب سایت و وبلاگ شخصی راه اندازی کنید. اسکوئر اسپیس ابری و دینامیکه و امکانات خوبی برای توسعه و شخصی سازی در اختیار کاربرانش قرار میده.
این سیستم مدیریت محتوا قالبهای پیش ساخته شیکی داره، به همین دلیل هم وب سایت ساختنش باهاش راحته. کیفیت عکسهای قالبهاش عالیه و طراحی زیبا و مینیمالی داره و یک حالت حرفه ای به وب سایتتون میتونه بده. همین جذابیت ظاهری براحتی میتونه نظر مشتریهاتونو جلب کنه و کار فروش رو براتون راحتتر میکنه. قالبهاش به جز اینکه از نظر ظاهری شکیل و زیبا هستند، ریسپانسیو یا واکنشگرا هم هستند و شما میتونید با همون کیفیت به کاربرهای تلفن های همراه هم خدمات رسانی کنید.

5- HubSpot

هاب اسپات هم یه ابزار بازاریابی دیگه است که بازاریاب ها میتونن باهاش محتوای جذابشونو بسازن و اونو به مخاطب هدفشون مخابره کنند. این نرم افزار یه فهرست مخاطبین هم داره که شرکتها میتونن در اون لیست مشتریهاشونو به همراه آدرس ایمیل ذخیره کنند و برای تبلیغات و کارهای دیگه ازش استفاده کنند.
یکی از قابلیت های تحسین برانگیز این سیستم مدیریت محتوا کامل بودنشه، یعنی کاربرهای هاب اسپات میتونن ایمیل هایی درست کنند که به سایر ابزار و برنامه های بازاریابیشون متصل باشه. فهرست ایمیل هاش به طور خودکار آپدیت میشن و تغییراتی که شما در قسمت مخاطبان یا اعضا بوجود آورده باشید در فهرست ایمیل ها هم اعمال میشن. حتی خودش میزان موفقیت کمپین های ایمیلی تونو ارزیابی و تجزیه و تحلیل هم میکنه.

6- Joomla

جوملا هم یکی از سیستم های مدیریت محتوای منبع بازه که تونسته محبوبیت خوبی در بین مدیران وب سایتها کسب کنه. شما میتونید برای انتشار انواع محتوا از این نرم افزار استفاده کنید و براحتی محتواتونو کنترل و مدیریت کنید. علاوه بر این میتونه مثل یک کتابخونه برای نگهداری و پیدا کردن کتابها عمل کنه. رابط کاربری اون طوری طراحی شده که کار باهاش حتی برای تازه کارها هم ساده است.
از جوملا میشه برای ساخت انواع و اقسام وب سایتها، در هر اندازه و شکلی و برای تولید و مدیریت محتواهایی مثل متن، ویدئو، موسیقی، تصاویر و غیره استفاده کرد. برای کار با اون نیازی به دانش فنی نیست و با یک کلیک میتونید همه محتواتونو مدیریت و سازماندهی کنید. از نظر پیچیدگی جوملا جایگاهی بین وردپرس و دروپال داره، نه به اندازه وردپرس ساده است و نه به اندازه دروپال پیچیده.

7- Sitecore

این سیستم مدیریت محتوا مدیریت مشتریها رو به حد کمال رسونده. شما با این نرم افزار میتونید کل فرایندی رو که مشتریهاتون در همه وب سایتها و اپلیکیشن هاتون تجربه میکنند مدیریت و کنترل کنید. از دیگر نقاط قوت این سیستم مدیریت محتوا اینه که میتونه هر نوع محتوایی رو مدیریت کنه.
چون سازندگان این CMS اعتقادشون بر اینه که نرم فزار مدیریت وب سایت باید بتونه یه تجربه دیجیتالی یکپارچه ای رو به کاربرهاش ارائه بده، این پلتفرم همین کار رو برای مشتریهاش انجام میده. شما میتونید این سیستم مدیریت محتوا رو با سایر روشهایی که برای محتوای آنلاینتون بکار گرفتید لینک کنید. وب سایتی که با سایت کور درست شده باشه در همه دستگاه ها از جمله تبلت، لپ تاپ، کامپیوتر میزی و انواع تلفن های همراه هم به خوبی و یکسان نمایش داده میشه.

8- Box

باکس یه سرویس اشتراک گذاری فایلِ که باهاش از هر دستگاهی تجربه امنی خواهید داشت و میتونید فایلهای شرکتتونو با کارمندها به اشتراک بذارید. بیشتر از 50 هزار شرکت از سراسر جهان از این سیستم استفاده میکنند که در بین اونها برندهای معروف هم دیده میشن.
به کمک باکس میتونید راحت و بی دردسر فایل بسازید، اونها رو ویرایش و بازنگری کنید و در لحظه با سایر کاربرها به اشتراک بذارید. برای امنیت، باکس از اجازه های گرانولار، رمزگذاری هایی که توسط خود مشتری مدیریت میشه، امنیت موبایل و پوشه های گزارش فعالیت استفاده میکنه.
باکس هم میتونه پاسخگوی شرکتهای بین المللی باشه و هم کسب و کارهای کوچک محلی.

9- Brightcove

این سیستم مدیریت محتوا یه سری خدمات برای شرکتها ارائه میده، مثل ارسال محتوای ویدئویی و کسب درآمد از این ویدئوها از طریق پلتفرم ها و دستگاه های مختلف. این ویدئوها به دو دسته تقسیم میشن: ویدئوهای برندز و مدیا.
پلتفرم مدیای Brightnesscove برای مالکان محتوا، توزیع کنندگانش و ناشران تولید شده تا بتونن از طریق ویدئوهای جذاب این پلتفرم مخاطبشونو جذب کنند. برایتکاو برندز جنبه های بازاریابی ویدئوها رو پوشش میده و محتوای ویدئوییش برای مراحل مختلف خرید مشتری میتونه کاربرد داشته باشه.
از جمله امکانات برتر این CMS میشه به امکان اشتراک گذاری ویدئوها در شبکه های اجتماعی، ویدئوهای HTML5 ، مدیریت محتوا، مدیریت کتابخانه ویدئوها، برگردوندن ویدئوها (پلی بک) میشه نام برد. این نرم افزار رایگان نیست اما یه مزیتی که داره، شما میتونید فقط هزینه امکاناتی رو که استفاده میکنید بپردازید.

10- Pantheon.io

پنتئون در واقع یه پلتفرم مدیریت وب سایت برای وردپرس و دروپاله. البته به تازگی برای مدیریت وردپرس به کار میره ولی از خیلی وقت پیش با دروپال بوده و تمرکزش هم روی توسعه دهنده هاست و هم روی سرمایه گذارها.
کاربرهای پنتئون میتونن براحتی دروپال و وردپرسشونو مدیریت کنند و در بخشهای هاست و اجزای دیگه اش بگردند به علاوه اینکه ادمین ها میتونن با این نرم افزار تغییراتی رو که میخوان روی وب سایتهای وردپرس و دروپالشون اعمال کنند و اونها رو بروزرسانی کنند.

11- Contentful

کانتنتفول هم یه سیستم مدیریت محتوا (CMS )ی دیگه است که API ارائه میده. یعنی همه محتوای ساخته شده رو از طریق API در دسترس قرار میده در نتیجه کاربرها میتونن محتوای خودشونو هر جایی که میخوان و با هر هدفی نمایش بدن.
شما میتونید از این سیستم مدیریت محتوا برای ساخت مدل محتوای سفارشی استفاده کنید و دیگه مجبور نباشید از قالب های پیش فرض برای محتواتون استفاده کنید. این پلتفرم برای همه نوع محتوایی کاربرد داره و فضای کافی هم برای طراحی های کاربرها در اختیارشون قرار میده. محتوا رو از حالت نمایشش به صورتی انعطاف پذیرو مقیاس بندی شده جدا میکنه تا بهتر عمل کنه.
این CMS علاوه بر اینکه خوب ساخته شده، مقرون به صرفه هم هست و میتونید اونو با معماری نرم افزارهای شرکتتون ترکیب کنید. مدیران این CMS یه نسخه رایگان هم برای تازه کارها گذاشتند تا بتونن بعد از اینکه یاد گرفتند بسته شونو به پکیج پولی ارتقا بدن و ازش در شرکتشون استفاده کنند.

12- Kentico

کنتیکو تنها پلتفرم CMSی هست که کاملا با تجارت الکترونیک، ASP.NET و سایر راهکارهای بازاریابی آنلاین تجمیع شده. کاربرها به کمک این سیستم مدیریت محتوا میتونن وب سایتهای چشمگیر و کاملا بهینه سازی شده ای بسازند و اونو از طریق کانالهای مختلف دیجیتالی به دید مشتریهاشون برسونن.
کنتیکو امکانات پیشرفته بازاریابی دیجیتال به کاربرهاش ارائه میده که قابل استفاده برای تمام شرکتها در هر اندازه ای هست. شما میتونید با این نرم افزار وب سایت، شبکه های اجتماعی، فروشگاه آنلاین و اینترانت بسازید که باهاش ارتباط بین اعضای گروهتون برقرار بشه و به رشد کسب و کارتون کمک کنه.
این نرم افزار در چهار پکیج در قیمتهای مختلف با ثبت های سالانه عرضه میشه. قیمت ها به امکانات و تعداد کاربرهایی که در شرکتتون میخوان ازش استفاده کنند بستگی داره. تمام بسته ها میتونن با یه سری از اپلیکیشن ها، سیستم ها و پلتفرمهای خارجی ادغام بشن. میتونید قبل از خرید از نسخه های دمو استفاده کنید و با امکانات نرم افزار آشنا بشید.

13- Pyro CMS

این نرم افزار برای توسعه دهنده های محتوای دیجیتال طراحی شده. سیستم های مدیریت محتوای دیجیتال محبوبیت زیادی کسب کرده اند و بنابراین نیاز زیاد هم بهشون هست. پیرو یه اپلیکیشن معتبره که به همین منظور بوجود اومده.
شما با پیرو میتونید وب سایتهای سریعتری طراحی کنید. اپلیکیشن ها و صفحاتتونو بهینه سازی کنید که کاراریی بیشتری داشته باشند و تجربه کاربری وب سایتتون کیفیت بالایی داشته باشه.
این اپلیکیشن نیازهای توسعه دهنده ها، طراح ها، مدیران و … رو هدف میگیره تا بتونن پلتفرم های ساده ای بسازند.

14- OnBase

آن-بیس یه سیستم مدیریت محتوای انعطاف پذیره با امکاناتی مثل مدیریت فرایند کسب و کار، مدیریت ثبت ها و مدیریت اسناد. این CMS برای سازمانهای در حال توسعه طراحی شده و میتونه در خدمات مالی، دولتی، سلامت و بهداشت و سایر بخشها استفاده بشه. کاربرهاش میتونن با ساماندهی خودکار تصمیمات قابل پیش بینی داده هاشونو بهینه سازی کنند.
هدف آن-بیس اینه که کنترل اطلاعات رو برای کاربرهاش راحتتر و کارهای روزانه رو ساده تر کنه و در عین حال با آزادی هایی که براشون بوجود میاره امکان خلاقیت رو براشون فراهم کنه. محتوای مهم رو برای شرکتها در یک نقطه مشخص جمع میکنه تا بتونید راحت بهشون دسترسی داشته باشید. این نرم افزار بطور خودکار به محتوای سازماندهی نشده و پراکنده مرکزیت میده.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته