طراحی سایت با جوملا Joomla

نوشته شده توسط مهندس انصاری

جوملا بعد از وردپرس، دومین سیستم مدیریت محتوای محبوب برای طراحی سایته. برای تنظیم یک وب سایت جدید، عوامل زیادی هست که باید در نظر گرفته بشه مثل طراحی و نام دامنه، اما مهمترین گزینه انتخاب پلت فرم مناسبه که حیاتی ترین انتخابه و تصمیم سختی است. تعدادی از عوامل وجود داره که باید در نظر گرفته شوند مانند هزینه، زمان، کیفیت، انعطاف پذیری و کاربری؛ تنها یک سیستم مدیریت محتوا وجود دارد که میلیونها نفر در سراسر جهان از جمله برخی از شرکتهای معتبر ازش استفاده می کنن و تمام این نیازها را برآورده میکنه که جوملا است.

با خوندن این مقاله شاید به این نتیجه برسید که سریعاً وردپرس رو از سیستم پاک کنید و جوملا رو نصب کنید ، تجارت و اعتبار شما به این بستگی داره.

 

 

 

لیست مطالب

چرا باید از جوملا استفاده کنیم؟

 

1- 3٪ از وب سایت های جهان از جوملا استفاده می کنند

35 میلیون دانلود و هر 5/2 ثانیه یک بار دانلود نشونه اینه که جوملا هم راه خودش رو باز کرده. شما می توانید وب سایت ها را نه تنها به زبان انگلیسی، بلکه در زبان های چینی، پرتغالی، اسپانیایی، عبری، فرانسوی و … بسازید. لیست زبان های موجود خیلی زیاده و هیچ جایگزین بهتری تو این زمینه نداریم.

 

2- جوملا دارای بیش از 6000 افزونه است

افزونه در جوملا مشابه پلاگین در وردپرس است. بیش از 12 میلیون پلاگین در دسترس کاربران وردپرسه که بیش از حد لزوم و استفاده است. در جوملا دیگه نیازی به افزودن جزییات بیشتر به قالب ها نیست.

 

3- برخی از بزرگترین و معتبر ترین شرکت ها در جهان از جوملا استفاده می کنند

پیتزا هات، وزارت دفاع انگلیس، دولت یونان، دادگاه عالی استرالیا و MTV در یونان فقط برخی از بزرگترین طرفداران جوملا هستند. اشاره کردم که سایت شخصی لئوناردو دی کاپریو هم با جوملا ساخته شده؟ جالبه مگه نه؟ جوملا همچنین وب سایت رستوران شبه جزیره عربستان را تأمین می کند.

 

4- رایگان است

در لیست محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا سه تا اول رایگانه، این تنها دلیل در لیست است که برای جوملا منحصر به فرد نیست.

 

5- سفارشی سازی

جوملا به هر شکلی که شما بخواید سفارشی سازی میشه. هزاران قالب، اجزاء، پلاگین ها و ماژول ها وجود داره که به شما کمک می کند سایتتون رو منحصر به فرد کنید. هر چی که شما می خواید انجام بدید، توانایی انجامش رو دارید. اگر هیچ کدوم از تم های رایگان موجود در جوملا با سلیقه شما یکی نبود با نمی دونستید که چطور در پلتفرم جوملا وب سایتتون رو توسعه بدید، از فروشنده هایی کمک بگیرید که تم هایی با کیفیت بالا در اختیارتون قرار میدن.

 

6- پلت فرم کاملی دارد

جوملا بیش از یازده ساله که از پروژه Mambo ساخته شده، در آن زمان، به CMS ای بسیار پیشرفته و پایدار تبدیل شد که در مدارس، اینترانت های شرکت های تجاری و شرکت های کوچک استفاده می شد. اگر شما به وب سایت نیاز دارید، جوملا اینجاست.

 

7- استقرار آسان

خواه محیط ویندوز یا لینوکس را اجرا کنید، می تونید جوملا رو نصب کنید. ظرف چند دقیقه شما می توانید جوملا را دریافت و اجرا کنید و آماده باشید تا مطالب خود را به کاربران خود ارائه بدید.

 

8- در حال حاضر دارای ویژگی های رایج تری است

هنگامی که جوملا رو نصب می کنید، وب سایت شما آماده پشتیبانی از SEO، فرم های تماس، RSS، وبلاگ، رسانه ها، چند زبان و غیره است. کاربران با تجربه ممکن است 1 دقیقه برای نصب و 45 دقیقه برای انتشار محتوا نیاز داشته باشند. این به این معنیه که کمتر از 1 ساعت وب سایت آماده به کاره. کدوم از پلتفرم های دیگه این ویژگی رو به صورت رایگان در اختیارتون قرار میدن؟

 

9- توسط داوطلبان پشتیبانی می شود

نرم افزار های منبع باز یک تلاش صادقانه برای ایجاد نرم افزار برای به اشتراک گذاشتن با جهان است. این کد توسط افرادی که داوطلبانه وقت، مهارت و دانش خود را اهدا می کنند، ساخت و نگهداری می شه. داوطلبان با شور و شوق کمک به کدینگ، طراحی، پشتیبانی، وبلاگ نویسی، آموزش، بازاریابی می کنند که بسیار کار مفیدی انجام میدن. قدرت یک جامعه مبتنی بر افرادی است که از آن پشتیبانی می کنند.

 

10- جوملا به درستی کدگذاری شده

چارچوب و پایه اصلی در جوملا به خوبی سازماندهی شده تا هر لایه را با پیاده سازی (MVC) مدل نمایش کنترل کننده استاندارد نگه داری کند. وقتی که شما نیاز به ایجاد پسوندهای خود یا طراحی سفارشی دارید داشتن سطحی برای جداسازی مهمه.

 

11- نسخه آماده برای موبایل

جوملا تنها سیستم مدیریت محتوا در لیست سه تا اول محبوب ترین هاست که این ویژگی رو داره. هر دو مورد ظاهر و پشت صحنه به طور کامل پاسخگو هستن، بنابراین شما می توانید سایت خود را از تلفن همراه یا تبلت خود مدیریت کنید.

Bootstrap و چارچوب JQuery مشمول این هسته اند.

 

12- به روز رسانی با یک کلیک

شکایت اصلی که درباره جوملا شنیده اید اینه که به روز رسانی سخت است، این مشکل دیگه وجود نداره و چند ساله که از بین رفته. جوملا و افزونه های نصب شده اش را می تونیم به راحتی از داخل ناحیه مدیریت به روز کنیم. به طور مثال هر سایت ساخته شده در جوملا 3.4 با یک کلیک به جوملا 3.5 ارتقا پیدا میکنه. جوملا نسخه های مهم قبلی هم حداقل 18 ماه پس از انتشار نسخه اصلی جدید پشتیبانی می کند.

 

13- SEO (بهینه سازی موتورهای جستجو)

در نسخه 3.3 جوملا Microdata رو به بازده هسته معرفی کرد و اولین CMS بزرگ در این زمینه است. یکی از این ویژگی ها اخیراً برای کمک به زمانی که URL های تکراری وجود داره مثل وقتی که یک پست در لیست دسته و یک آیتم منوی مستقیم وجود دارد، ارائه شده است. جوملا شامل یک تگ URL کانونی در منبع می شود که گوگل می داند که هر رتبه بندی فقط برای یک URL استفاده میشه، و البته، شما می توانید تمام فراداده های خود (Metadata) را مانند کلمات کلیدی، توصیف ها و عناوین صفحه کنترل کنید و اگر این کافی نیست، دایرکتوری جوملا صدها افزونه در رده جستجو و نمایه سازی دارد.

 

14- سرعت صفحه

جوملا  3.4بارگذاری سریع تری نسبت به نسخه های قبلی داره، تیم رهبری تولید متعهد به ایجاد یک هسته سبکتر با استفاده از اجزای کمتر است که باعث می شه یک وب سایت سبک تر و سریع تر بالا بیاد.

 

 

 

امنیت در جوملا

در حال حاضر جوملا یکی از ایمن ترین سیستم های مدیریت محتواست اما بی شک به دلیل Open Source بودن، مواردی هستند که باعث کاهش امنیت میشن و مواردی هم هستند که ما باید رعایت کنیم تا با مشکلی مواجه نشیم :

 

 جوملا و افزونه های آن را به روز نگه دارید

مهم ترین بخش برای امنیت وب سایت جوملا ما اینه که اون رو به آخرین نسخه ارتقا بدیم، تقریباً در همه نسخه های جدید در مقایسه با نسخه های قبلی، مشکلات امنیتی رفع شده اند. به روز رسانی افزونه های جوملا هم به همون اندازه برای امنیت شما مهمه.

 

از جزییات قوی برای ورود به سیستم استفاده کنید

اولا باید از استفاده از نام کاربری پیش فرض مثل “admin” یا “administrator” دوری کنید. همچنین کلماتی که در درجه اول در لیست قرار می گیره هم توسط یک مهاجم بالقوه امتحان میشه.

بعد از این، رمز عبوری قوی برای وب سایت شما لازمه. اکثر مهاجم ها سعی می کنن که بدون قاعده و بی رحمانه به اطلاعات ورود شما دسترسی پیدا کنن؛ این به این معنیه که از یک لیست از کلمات عبور معمول استفاده می کنند تا شما رو حدس بزنن. راهنمایی های متعددی وجود داره که به شما در برابر چنین حملاتی کمک می کنه :

  • از واژه های رایج برای کلمات عبور مانند عشق، خدا، رمز، admin، admin123 و غیره استفاده نکنید.
  • از اطلاعات شخصی در کلمات عبور مانند نام و نام خانوادگی خود اجتناب کنید.
  • از ژنراتورهای رمز عبور استفاده نکنید. ژنراتورهای رمز عبور از الگوریتم استفاده می کنند تا رمزهای عبور تولید کنند که توسط مهاجم به خطر می افتن.
  • از چندین کاراکتر خاص (*! @ #) $ استفاده کنید، اعداد و حروف بزرگ اگر که ممکنه در رمز عبور خود استفاده کنید.

 

از پرونده ها و مالکیت مجاز استفاده کنید

یکی دیگر از بخش های مهم در داشتن یک وب سایت ایمن جوملا، مجوزهای مناسب برای فایل ها و پوشه ها است. توصیه می کنم این پیشنهادات را برای مجوز ها دنبال کنید:

  • مجوز برای فلدرهای جوملا را به 755 تنظیم کنید.
  • مجوز مربوط به فایلهای جوملا را به 644 تنظیم کنید.
  • مجوز فایل php را به 444 تنظیم کنید.
  • هرگز از مجوز 777 (دسترسی کامل) استفاده نکنید!

 

از افزونه های امنیتی جوملا استفاده کنید

یکی دیگر از راه های ساده برای بهبود امنیت وب سایت جوملا استفاده از افزونه های امنیتیه. در زیر لیستی از محبوب ترین افزونه های امنیتی جوملا رو می بینید:

  • jHackGuard
  • Akeeba Admin Tools
  • jomDefender
  • jSecure

 

اغلب از سایت جوملا خود بک آپ گیری کنید

اینکه از سایت خودتون نسخه پشتیبان تهیه کنید امر خیلی مهم و ضروری ایه، برای احتیاط همیشه باید یک نسخه پشتیبان از فایل های جوملا و پایگاه داده در کامپیوترتون نگه دارید.

 

محافظت از صفحه اجرایی شما

اگر دسترسی ها رو به صفحه مدیریت سایت محدود کنید، می تونید امنیت وب سایت جوملا رو تا حد زیادی افزایش بدید. گام اول با یک رمز عبور مناسب برای صفحه مدیریت می تونید امنیتی نسبی برای این فولدر به وجود بیارید. وقتی که از قسمت مدیریت سایت خود محافظت می کنید، برای مشاهده فرم ورود به سیستم استاندارد، یک رمز عبور اضافی مورد نیازه. حالا شما می تونید با دستور زیر دسترسی به دایرکتوری مدیریت رو  تنها به آدرس IP خودتون محدود کنید.

Deny from ALL
Allow from x.x.x.x

توجه داشته باشید که باید x.x.x.x را با آدرس IP واقعی عمومی خودتون عوض کنید، برای پیدا کردن آدرس هم برای مثال می توانید از وبسایت My IP استفاده کنید.

 

 

طراحی سایت با جوملا

 

1- نام دامنه را انتخاب کنید

قبل از اینکه شما در مورد ساخت وب سایت جوملا فکر کنید، به یک نام دامنه جامع نیاز دارید که وب سایت شما رو نشون میده. مهم نیست که وب سایت شما با جوملا یا وردپرس یا حتی دروپال ساخته میشه، نام دامنه عنصر کلیدی وب سایت شماست. این “اولین تاثیر” بر بازدیدکنندگان وب سایته، بر روی جستجوگرها تاثیر می گذارد، و همچنین برند شما را تعریف می کند. به طور خلاصه نام دامنه شما باید:

  • ساده باشه
  • راحت به خاطر سپرده بشه
  • با .com ، .net ، .ir و .org تموم بشه

 

2- خدمات میزبانی وب را دریافت کنید

به غیر از نام دامنه، نیاز به یک سرویس میزبانی وب هم هست. دارکوب کارش رو با طراحی صفحات وب آغاز کرد و رفته رفته ارائه خدمات ثبت دامنه و هاستینگ رو هم به لیست خدمات اضافه کرد. این مجموعه هم اکنون با داشتن تجربه 15 ساله، خدمات هاستینگ خودش رو از بهترین دیتا سنترهای اروپا ارائه میکنه. برای اطلاعات بیشتر میتونید به سایت دپارتمان هاستینگ دارکوب مراجعه نمایید. از ویژگی هاستینگ های ارائه شده توسط دارکوب آپ تایم بالای هاست در حدود 99.9 درصد، بهینه بودن برای سئو و بهینه سازی وب سایت و همچنین عدم وجود مشکل در ارسال و دریافت ایمیل است.

با این حال، زمانی که تصمیم به انتخاب یک ارائه دهنده هاستینگ می کنید، 3 مورد رو حتماً در نظر بگیرید :

  • آپ تایم ـ هر چی بیشتر باشه بهتره، معمولا در درصدهایی مثل 99.90٪ و 99.99٪ اندازه گیری می شود.
  • سرعت بار صفحه ­­ـ ارائه دهنده میزبانی وب شما چقدر سریع است؟ باید سایت شما را ظرف 500 میلی ثانیه بارگیری کنه.
  • پشتیبانی مشتری ­ـ شما باید از مسائل مربوط به پشتیبانی سر در بیارید بنابراین باید یک میزبان انتخاب کنید که دارای پشتیبانی مشتری با کیفیت و پاسخگو باشد.

 

3- جوملا را نصب کنید

چرا وقتی می تونید با یک کلیک تمام جابجایی های سنگین رو  انجام بدید اینکار رو نکنید؟ در حساب میزبانی به کنترل پنل (C-Panel) برید که به طور معمول این اطلاعات پس از خرید یک حساب میزبانی به شما ایمیل می شه. وقتی واردش شدید با گروهی از دکمه ها مواجه می شید. کارهایی که باید انجام بدید :

·نصب سریع

اگر شما یک ارائه دهنده هاستینگ خوب داشته باشید، عیناً نام و نماد جوملا رو در کنترل پنل خود می بینید. روی آیکون جوملا کلیک کنید، اسم دامنه تون رو انتخاب کنید و روی دکمه نصب کنید بزنید.

 

·نصب دستی در 5 مرحله

در حالیکه این در ابتدا ممکن است پیچیده باشد، جوملا را اجرا کنید! نصب در واقع بسیار آسان است. فقط این پنج مرحله را دنبال کنید.

مرحله اول ­ـ یک پایگاه داده ایجاد کنید : پایگاه داده مجموعه ای از تمام اطلاعات موجود در وب سایت شماست. برای ایجاد پایگاه داده MySQL، به کنترل پنل برید و آیکون  MySQL Databasesرو پیدا کنید. حالا باید یک کاربر پایگاه داده و یک پایگاه داده شخصی ایجاد کنید. سپس کاربر را به پایگاه داده اضافه کنید و به مرحله بعدی برید.

مرحله دوم ـ با موتور جوملا شروع کنید : به راحتی فایل زیپ شده جوملا رو در فولدر اصلی آپلود کنید و بعد بازش کنید.

مرحله سوم ـ وب سایت خود را تنظیم کنید : با دقت نام دامنه تون رو در داخل نوار آدرس تایپ کنید، به سادگی آدرس وبسایت را وارد کنید و اگر همه چیز را درست انجام دادید یک صفحه می بینید که دارای بخش هایی است که اطلاعات سایت خود را وارد می کنید و نگران هم نباشید نگران نباشید، شما می توانید این اطلاعات را هر زمان که بخواهید از پنل مدیریت تغییر بدید.

مرحله چهارم ­ـ دکمه نصب را فشار دهید : پس از انجام این کار، پنجره بعدی پیشنهاد میده  فولدری که در مرحله 2 اون رو باز کرده بودید ، حذف بشه. برو جلو و این کار را انجام بده.

مرحله پنجم ­ـ به پنل مدیریت بروید : در نهایت شما می تونید به وب سایتتون برید. حالا می تونید با اضافه کردن /administrator به نام دامنه تون در نوار URL به پنل مدیریت وب سایت وارد بشید.

 

4- اولین مقاله را در جوملا بنویسید

اولین چیزی که بعد از ورود به سیستم می بینید پنل مدیریته، یک سری ویژگی در بالای صفحه و سمت چپ صفحه شما وجود داره که فعلاً اونها رو نادیده بگیرید. من مطمئنم بعد از فرایند نصب شما فقط می خواهید اولین کلماتتونو بنویسید و آنها را منتشر کنید که خوشبختانه کار راحتیه.

·یک مقاله بنویسید

شاید آیکون New Article رو در نوار کناری سمت چپ دیده باشید اما روش کلیک نکنید. در عوض برید به Content – Articles – Add New Article . حالا برای مقاله ای که نوشتی یک اسم و عنوان چند گانه در نظر بگیر و دکمه ذخیره و بستن رو کلیک کن ، حالا مقاله آماده است.

· مقالات خود را به ترتیب و با دسته بندی قرار دهید

اساسا شما میتونید دسته های مختلف ایجاد کنید و مقالات را به آنها اختصاص دهید تا همه چیز را طبق موضوع یا تم مرتب کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که دسته بندی ها در جوملا تنظیمات، سلسله مراتب و حتی زیر شاخه های خودشونو دارن.

برای ایجاد یک دسته و گروه جدید یا یک زیر شاخه به Content – Categories – Create New Category برو.

·یک سری صفحات جدید وب ایجاد کنید

در جوملا شما صفحات رو در یک جا ایجاد می کنید ولی در جایی دیگر دیده میشن (این خیلی مهمه حتماً یادتون بمونه). هر چیزی که شما در جوملا ایجاد می کنید به طور خودکار در سایت شما نمایش داده نمیشه، بنابراین در اینجا یک راهنمای مختصر در مورد چگونگی ایجاد یک صفحه و، مهمتر از آن، نحوه نمایش آن در وب سایت شما براتون آماده کردم :

1- ایجاد صفحات جوملا توسط منوها، به اینصورت که از دستور Menus – Manage – Add New Menu استفاده می کنیم.

2- در حال حاضر شما احتمالا می خواهید برخی از صفحات را در منو جدیدی که ساختید نمایش بدید برای این کار به Menu – “Name of the Menu you’ve just created” – Add New Menu Item برید و هر موردی که احتیاج دارید ایجاد کنید. این موارد جدید، صفحات وب سایت شماست.

3- اگر میخواهید این صفحات در وبسایت شما ظاهر شوند، لازمه که ماژولها رو بهشون اضافه کنید. ماژول ها ابزارهای مخصوص جوملا برای نمایش موارد در وب سایت هستند. در هنگام ایجاد آیتم های منو، باید زبانه ای به نام Module Assignment ببینید که می تونید بین ماژول هایی که در آنجا وجود دارد انتخاب کنید، یا اینکه می تونید به نوار ابزار Extensions – Modules برید که در اونجا می تونید ماژول های جدید ایجاد کنید و آیتم های منو را به آنها اختصاص بدید.

 

5- چه چیز دیگری را می توانم از پنل مدیریت سفارشی کنم؟

صادقانه بگم می توانید به معنای واقعی کلمه همه چیز را از آگهی ها و مخاطبین تا تم ها و برنامه های افزودنی رو به هم وصل کنید و همه اینها فقط از طریق پنل مدیریت قابل برنامه ریزی است.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته