تفاوت های طراحی سایت برای موبایل و کامپیوتر

نوشته شده توسط طراح سایت بربروشان

از سال 2007 میلادی اولین Smart phone ها تلفن های هوشمند وارد بازار شد . اوایل به دلیل قیمت بالای این محصولات و دلایل دیگر افراد ترجیح می دادند از تلفن های همراه معمولی استفاده نمایند حتی در آن سال ها بسیاری از مردم تلفن همراه نداشتند . اما بعد از گذشت مدتی و معرفی کارایی تلفن های هوشمند ، مردم به سمت این دستگاه های هوشمند جذب شدند به طوری که هر سال شرکت های جدید تولید تلفن همراه تاسیس شد و بسیاری از شرکت های کامپیوتری دیگر کار خود را با تولید تلفن های همراه هوشمند گسترش دادند به طوری که امروزه شاهده این هستیم که تنوع تلفن های همراه موجود در بازار به حدی رسیده است که برای داشتن یک موبایل باید مدت ها تحقیق کرد تا یکی از آنها را تهیه کنیم .

در همین راستا افراد مختلف با نوآوری و خلاقیت اپلیکیشن ها و برنامه های مختلفی را برای تلفن های هوشمند طراحی می کنند بطوری که عناوین شغلی جدید بوجود آمده است که باعث درآمد زایی بسیاری از مردم شده است . اغلب اپلیکیشن های تلفن های همراه بوسیله اینترنت کارایی دارند به همین دلیل است که تقریبا اکثر اقشار مردم با فضای اینترنت آشنا شده اند و برای جست و جو نیاز های خود به موتورهای جست و جو مراجعه می کنند . از همین رو پیدایش Smart phone ها باعث افزایش کاربران اینترنت شده است .

بعد از گذشت مدتی برنامه نویسان و طراحان وب سایت تصمیم گرفتند که سایت ها را مناسب نمایش در تلفن های همراه طراحی کنند . به زبانی دیگر سایت ها را Responsive کردند . یعنی سایت ها سازگار با تلفن های همراه شدند . بدین ترتیب هر سایت سازگار ، با تغییر اندازه نمایشگر تغییر در نمایش پیدا می کند . اما نکته اصلی در این باره ؛ این است که طرای سایت برای کامپیوتر و طراحی سایت برای موبایل باید تفاوت هایی داشته باشد زیرا اندازه نمایشگرها و نوع تکنولوژی آنها و همچنین کاربران این دو با هم متفاوت می باشد .

در این مقاله ما سعی داریم تا به بررسی تفاوت در طراحی سایت موبایل با طراحی سایت در کامپیوترهای رومیزی بپردازیم .

طراحی سایت برای موبایل

همانطور که میدانید تعداد کاربران تلفن های همراه رو به افزایش است در نتیجه تعداد کاربران اینترنت نیز در حال افزایش یافتن می باشد .از این رو اغلب کاربران اینترنت به دلیل نداشتن دسترسی سریع به کامپیوتر ها ترجیح می دهند جست و جو های روزانه خود را توسط تلفن های همراه هوشمند انجام دهند . پس مدیران سایت ها باید توجه داشته باشند که سایت آنها مناسب نمایش در تلفن های همراه باشد . این امر باعث شده است که موتورهای جست و جو نظیر گوگل ، ریسپانسیو بودن سایت را یکی از فاکتورهای سئو قرار دهند .

برای آنکه یک سایت مناسب نمایش در تلفن همراه باشد فقط کافی نیست که ریسپانسیو باشد فاکتورهای دیگری نیز باید رعایت شود .اولین نکته قبل تامل این است که کاربران شما وقت زیادی برای انتظار بارگذاری سایت ندارند .پس باید تمامی تدابیر لازم را پیاده کنید که سایت شما به سرعت برای آنها بارگذاری شود . برای این منظور راه های متفاوتی وجود دارد یکی از آنها استفاده از AMP می باشد ؛ Accelerated Mobile Pages  به معنای صفحات موبایل سریع می باشد . AMP یک فریم ورک می باشد که توسط شرکت گوگل در سال 2016 رونمایی شده است .

AMP افزایش دهنده سرعت صفحات سایت در تلفن های همراه هوشمند

AMP یک فریم ورک متن باز می باشد از این رو برنامه نویسان قادر هستند در آن تغییرات متعددی را در جهت بهبود سرعت سایت انجام دهند . از آنجایی که سرعت سایت یکی از فاکتورهای سئو می باشد ، گوگل به AMP اهمیت فراوانی می دهد . اغلب سایت هایی که از این فریم ورک برخوردارند در لیست جست و جو نمایش داده شده در تلفن های همراه در صفحه اول قرار دارند . همانطور که می دانید نتایج لیست جست و جو در تلفن های همراه با کامپیوتر های رومیزی متفاوت می باشد و می توان گفت قرار گرفتن در صفحه اول هر دو دستگاه برای سایت ها بسیار مهم می باشد . از این رو تلاش برای بهبود جایگاه چه در تلفن همراه چه در کامپیوتر ها بر دیگر نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت . هدف AMP افزایش سرعت بارگذاری سایت می باشد به همین دلیل از درج برخی از کدها جلوگیری می کند مانند کدهای css و تگ های HTML زیرا برخی از آنها حجم زیادی را اشغال می کنند . این تکنولوژی چون در سال های اخیر رونمایی شده است ، بسیاری از سایت ها از آن استفاده نمی کنند .

نکات دیگری که باید در رابطه با طراحی سایت برای تلفن همراه رعایت کنید به شرح زیر می باشد :

1 – نکته پر اهمیت بعد از سرعت سایت منوی سایت می باشد نوشته های آن باید کوچک باشد و اندازه آن طوری طراحی شود که با انگشت بتوان به راحتی آن را لمس نمود . یکی از راه هایی که برای طراحی منو می توان انتخاب نمود استفاده از Burger menu یا منوی همبرگری که به صورت سه خط می باشد ، است .

تفاوت های طراحی سایت برای موبایل و کامپیوتر

استفاده از این منو علاوه بر جذابیت باعث می شود صفحه خلوت تر باشد . وقتی کاربر همبرگر را لمس می کند منو به صورت کشویی از سمت راست یا چپ باز می شود . این نوع منو حجم کمتری را نسبت به منو های دیگر اشغال می کند . نکته اخر این است که منوی شما باید کوتاه و مختصر باشد.

2 – به طور حتم در صفحات شما المان ها و دکمه های CAT  یا call to action وجود دارد برای آنکه کاربران شما آنها را در صفحات موبایل ببینند باید در اواسط صفحه قرار بگیرد . رنگ آن نیز باید متفاوت و جذاب باشد .

3 – در بسیاری از مواقع کاربران به اشتباه وارد صفحه ای می شوند از این رو به سرعت می خواهند به صفحه قبل بازگردند . برای این منظور بهتر است دکمه برگشت یا back  در صفحه خود تعبیه کنید تا کاربران با لمس آن به صفحه اصلی یا home بازگردند. دکمه بازگشت بهتر است رنگی متفاوت داشته باشد .که کاربر آن را به سرعت پیدا کند .

4 – عدم استفاده از pop up  استفاده از پنجره های پاپ آپ امری بسیار آزار دهنده برای کاربر است . زیرا کاربر را به صورت ناخواسته به صفحه ای تبلیغاتی هدایت می کند و این کار باعث می شود کاربر از هر دو صفحه خارج شده و به سایت دیگری مراجعه نماید . توجه داشته باشید استفاده از این نوع پنجره ها و تبلیغات دیگر در صفحه سایت ها برای کاربران تلفن همراه آزار دهنده می باشد زیرا نمایشگر تلفن های همراه به بزرگی مانیتور کامپیوترها نیست و کاربر ترجیح می دهد محتوای اصلی سایت را ببیند تا تبلیغات آزار دهنده آن را

5 – درج فیلترهای مختلف برای جست و جو در سایت ؛ در ابتدا لازم است برای سایت جست و جو قرار دهید تا کاربر اهداف خود در سایت را در آنجا جست و جو نماید و سریع تر به خواسته خود برسد . برای جست و جو فیلتر های مختلف تعبیه نمایید تا امر جست و جو برای کاربر ساده تر شود. .

6 – اگر سایت شما فروشگاهی است یا نیاز به وارد کردن اطلاعات از سوی کاربر را دارد این کار را بری آنها ساده تر کنید . اول اینکه سعی کنید اطلاعات کمتری از آنها بخواهید . برای برخی از اطلاعات منوی انتخابی قرار دهید به عنوان مثال ، برای وارد کردن تاریخ تولد ، تقویم قرار دهید تا از آنجا انتخاب نمایند

موارد گفته شده فاکتورهای بود که باید برای طراحی سایت در تلفن همراه رعایت نمود . صفحه نمایشگر تلفن همراه در مقایسه با مانیتورها بسیار کوچکتر می باشند . همچنین در تلفن همراه کاربر با انگشت خود کار می کند اما در رایانه ها به  وسیله موس ، از این رو در بسیاری از موارد باید طراحی اصلی سایت را برای تلفن همراه طراحی نمود تا آنها بتوانند رابط کاربری خوبی با سایت شما داشته باشند . به عنوان مثال منوهای قابل نمایش در سایت های رایانه ها به هر صورتی می تواند باشد اما در تلفن های همراه چون کاربر با انگشت خود کار می کند باید اندازه آن مناسب با انگشتان باشند .

جمع بندی

به طور کلی می تواند گفت مهمترین نکته در طراحی سایت برای تلفن های همراه افزایش سرعت سایت می باشد . طراحی ظاهری سایت شما باید مانند اپلیکیشن های تلفن همراه باشد تا کاربر بتواند به راحتی از سایت شما بازدید نماید . به یاد داشته باشید که اگر کاربران بازدید کننده از سایت شما به وسیله تلفن های همراه افزایش یابند تاثیر بسیار زیادی بر سئو سایت شما در کامپیوتر ها می گذارد و جایگاه شما بهبود پیدا می کند . برای آنکه بتوانید بهترین سایت موبایلی یا سایت ریسپانسیو را داشته باشید می توانید به شرکت طراحی سایت دارکوب مراجعه نمایید و از خدمات ما در این زمینه استفاده کنید .

 

 

 

 

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته