تاثیر گوگل بر کسب و کار شرکت ها

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

کشورهای جدید، این چیزی است که به آنها می گویند. گوگل، آمازون، فیسبوک، توئیتر، مایکروسافت و اپل. این ها موتورهای جستجو، فروشگاه آنلاین، شبکه های اجتماعی، سیستم عامل یا گوشی همراه نیستند. اینان شرکت ها و تولید کنندگان کالا و خدماتی (رایگان و پرداختی) هستند که در سرتاسر دنیا به طور مستقیم یا غیر مستقیم مخاطب و مشتری دارند. شاید شما بخواهید چند نام دیگر به این لیست اضافه کنید، اما بدیعی است که در هیچ دوره ایی از تاریخ شرکت هایی به این قدرت و عظمت بر کسب و کار های سراسر جهان تاثیر نگذاشته اند. از آمریکا تا چین کسب و کار هیچ کشوری نیست، که تحت تاثیر این شرکت ها قرار نگرفته باشد، که کشورها در مقابل یا دست به بهره برداری، رقابت، تحریم یا محدود سازی فعالیت های آن ها در کشور خود نزنند.

از میان این شرکت ها گوگل، زیر مجموعه ایی از شرکت آلفابت، موتور جستجویی پر قدرت است که وب سایت ها را فهرست و رتبه بندی کرده، آن ها را در نتایج جستجوی کاربران نمایش می دهد. از سوی دیگر، روز به روز شرکت ها و صاحبان کسب و کار از طریق وب سایت های خود به فضای اینترنت وارد شده، سعی می کنند با سازگاری خود با گوگل جایگاهی خوب برای دیده شدن در نزد کاربران اینترنت بدست آوردند. این سازگاری با موتورهای جستجو رعایت اصولی است به نام سئو (SEO, Search Engine optimization) که با آن می توان رتبه و جایگاه وب سایت را بهبود داد.

در ساله ای اخیر با توسعه زیر ساخت های اینترنت در کشور و از سوی دیگر افزایش دانش عمومی، تعداد کاربران اینترنت گسترش پیدا کرده است. از سوی دیگر، توسعه امکانات تلفن های همراه به عنوان یک کامپیوتر کوچک دستی و ارزان شدن آن ها، بر بار ترافیک اینترنت و حضور آنلاین مردم افزوده است.

از سوی دیگر شبکه های اجتماعی، موفقیت و توسعه خدمات پرداخت آنلاین در کشور، در ساله های اخیر توانسته است بر افزایش جمعیت حضور آنلاین و اعتبار فضای اینترنت بیافزایند. همه ی این ها در انکار یکدیگر تغییر را برای فضای کسب و کار به ارمغان آورده اند. پایگاهی برای انجام خرید و فروش، آن هم نه به صورت سنتی و حضوری بلکه به طور مجازی.

امروز به علت ترافیک و کمبود وقت مردم ترجیح می دهند که تمام فعالیت های خود را چه در زمینه خدماتی و چه در زمینه خرید و فروش کالا بطور غیر حضوری انجام دهند. مسیری که سایر کشورها حتی در قاره آفریقا در آن قدم گذاشته اند و مردم ما نیز با توجه به امکانات و بستر مناسب تکنولوژی در کشور این مدل کسب و کار را در پی گرفته اند.

فضای اینترنت فواید خود را دارد. در دسترس بودن تقریبا در هر محل جغرافیایی یکی از مهمترین آن هاست. یک وب سایت کسب و کار یا یک فروشگاه آنلاین برای هر کسی در هر جای کره زمین که باشد در دسترس است. این وب سایت می تواند به عنوان یک ابزار بازاریابی معرف کسب و کار شما باشد یا یک ابزار برای خرید و فروش.

اما از دید یک کاربر، اینترنت این امکان را فراهم کرده است که تا بتواند تعداد بیشتری کالا و خدمات را جستجو کرده، آن ها را مقایسه کند، نظر بدهد و نظر سایرین بخواند، حتی گاهی در فروم ها مشورت کند، و در نهایت تصمیم گیری و خرید انجام شود.

امروز در بیشتر کشور ها فرآیند خرید از طریق موتورهای جستجو آغاز می شود. به این معنا که، کاربران برای هر نوع کالا و خدماتی، برای هر روش خریدی (چه آنلاین و چه سنتی) ابتدا آن را در موتورهای جستجو بخصوص گوگل جستجو می کنند. این نتایج گوگل است که به عنوان بنر یا تابلوی کسب و کار شما می تواند با کاربر یا مشتری بالقوه اولین ارتباط را برقرار کند. تقریبا در کشور های توسعه یافته 90% فرآیند خرید به این شکل انجام می شود. در کشور ما نیز این جریان وجود دارد و با چشم انداز رشد غیر قابل اجتناب به رشد خود ادامه می دهد.

 

نقش گوگل در کسب و کار

جهان کسب و کاری که ما در آن زندگی می کنیم به طور انفجاری در حال تغییر است. کمپانی هایی که 20 سال پیش اصلا وجود خارجی نداشتند، حالا تبدیل به یک ابر قدرت با ایده های عجیب شده اند. گوگل در سال 1998 افتتاح شد. امروز بعد 19 روزی را بدون آن نمی توان سر کرد. گوگل با این شعار کار خود را آغاز کرد، که ما نمی خواهیم یک شرکت معمولی باشیم یا بشویم ما می خواهیم غیر ممکن ها را ممکن کنیم. آنها با این دید وارد دنیای کسب و کار شدند و شاید بد نباشد ما نیز به طرز فکر و عمل آن بیاندیشیم. گوگل امروز دارای بدنه اجتماعی و جایگاه کسب و کار است. از این رو بر همه کسب و کار ها تاثیر می گذارد. اما تاثیر گوگل به شکل است؟

گوگل و مسئول کردن مشتریان

گوگل بخش جدایی ناپذیر دنیای اطلاعات است. داشتن حجم بی نهایت اطلاعات بدون دسته بندی و مرتب سازی بی ارزش است. هدف گوگل به طور جهانی سازمان دهی اطلاعات و در دسترس قرار دادن آن برای تمام مردم است. یعنی مشتریان به تعداد نا محدودی اطلاعات برای کمک به تصمیم گیری شان دسترسی دارند.

یکی از جاهایی که گوگل در فرآیند خرید به کاربران کمک می کند، در اختیار گذاشتن نظرات سایرین از طریق موتور جستجو است. قبلا اگر کسی از کالا و خدماتی ناراضی بود، این نارضایتی را به دوستان و فامیل خود می گفت و به قول فلیپ کاتلر هر مشتری ناراضی با نه نفر دیگر این نارضایتی خود را در میان می گذارد، اما یک مشتری راضی فقط به یک نفر رضایت خود می گوید. اما امروز در دنیای مدرن، در فضای مجازی، یک مشتری می تواند نظر خود را چه مثبت چه منفی در فضای اینترنت به اشتراک بگذارد. گوگل نیز با فهرست این اطلاعات آن را در اختیار هر کس که آن را جستجو کند، قرار می دهد.

بنابراین، گوگل این امکان را برای کاربران یا مشتریان بالقوه فراهم می کند، تا بتوانند درباره کالا و خدمات تحقیق کرده و اطلاعات خود را افزایش دهند. از سوی دیگر گوگل نیز می تواند رفتار کاربران را آنالیز کرده علایق و رفتار ها را نیز پیش بینی کند، تا نتایج جستجو و تبلیغات متناسبی را به آن ها نمایش دهد.

گوگل به عنوان ابزار تبلیغاتی

تاثیر بزرگ دیگر گوگل بر کسب و کار همان نتایج جستجو است. علیرغم تاثیر جانبی که در بالا گفته شد، گوگل می تواند بر جلب توجه و تبلیغات کسب و کار ها تاثیر بزرگی بگذارد.

برای مثال کسب و کار شما حمل و نقل اسباب تهران در است. مانند هر نوع فعالیت تجاری دو وضعیت برای آن وجود دارد: اول: افرادی به عنوان مشتری نیازمند خدمات شما هستند و می خواهند که با شما کار کنند. دوم: افرادی دیگر در کسب و کار شما به عنوان رقیب شما وجود دارند.

اگر شما عبارت “حمل و نقل اسباب در تهران” یا “اسباب کشی در تهران” را در گوگل جستجو کنید در خواهید یافت که از میان صدها یا شاید هزاران شرکت فعال در این زمینه تنها تعداد محدودی را به برای شما نمایش می دهد و مابقی به دلایل مختلف نادیده باقی می مانند.

دلایلی که یک کسب و کار از دید گوگل نادیده می ماند می تواند مختلف باشد. شاید به سادگی آن کسب و کار هیچ وب سایتی نداشته باشد یا اینکه رتبه خوبی در گوگل ندارد که در نتایج مشاهده نمی شود. اینجاست که متخصصان سئو وارد کار می شوند. با انتخاب کلمات کلیدی کسب و کار شما و رعایت اصول سئو می توان یک وب سایت را در نتایج گوگل به صفحه اول و یا حتی رتبه اول رساند.

رسیدن به این رتبه به این معناست که کسب و کار شما بیشتر دیده خواهد شد. زیرا بیش از 70% کاربران از صفحه اول گوگل به صفحه بعد نمی روند. و تنها کمتر از 10% کاربران نتایج صفحه سه به بعد را مشاهده می کنند.

البته این نوع نمایش بر اساس سئو و به اصطلاح ارگانیک و رایگان است. و ربطی به تبلیغات پرداختی گوگل یا همان Adwords ندارد.

 

فواید سئو

اثربخشی با هزینه کم

برای آنکه کسب و کار شما در فضای مجازی زنده باشد، نیاز به تبلیغات دارید. شما می توانید کاربران را از طریق تبلیغ ها پرداختی در سایر وب سایت ها و یا تبلیغات خود گوگل Adwords به وب سایت خود بیاورید. اما کاربرانی که از طریق سئو یا همان نتایج ارگانیک (طبیعی) حاصل از رتبه خوب شما به سایت شما می آیند کاملا رایگان بوده و لازم نیست هر چند وقت یکبار هزینه ایی برای آن پرداخت کنید. سئو یک سرمایه گذاری پایدار است و شما می توانید در دراز مدت از آن بهره ببرید.

افزایش مشتری

شما هر چه قدر هم برای تبلیغات هزینه کنید اما باز به سختی می توانید با سئو رقابت کنید. از این جهت که، کاربران جایی با نام شرکت یا کسب و کار شما برخورد می کنند که به آن نیاز دارند، نه تبلیغات در زمان و مکان غیر مناسب.

افزایش اعتبار

شما می توانید برای وب سایت خود تبلیغ کنید، اما وقتی یک وب سایت از طریق رتبه گوگل خود با کاربران ارتباط برقرار می کند، این برای مشتریان بالقوه نشان دهنده قدرت شماست، نه قدرت تبلیغات. رتبه های گوگل خریدنی نیستند. و گوگل برای بالا بردن رتبه شما هیچ پولی را نمی پذیرد. زیرا گوگل هدفش آن است که بهترین و مرتبط ترین خروجی ها را برای کاربر مناسب نمایش دهد. پس وقتی شما به این رتبه دست پیدا می کنید که برای کاربران و موتورهای جستجو با ارزش باشید و این فقط از طریق سئو امکان پذیر است.

بازگشت سرمایه بهتر

تحقیقات نشان می دهد که کاربرانی که از طریق سئو وارد یک وب سایت می شوند دوبرابر شانس تبدیل شدن به مشتری را دارند. یعنی تبلیغات نیمی از سئو بازدهی دارد. همانطور که قبلا گفتم این به این علت است که سئو با مشتریانی ارتباط برقرار می کند که خواهان خرید هستند. از سوی دیگر در استفاده از Adwords نیاز به تجربه و آنالیز نیز هست. برای این منظور مقاله مقایسه سئو و Adwords را از سایت دارکوب مطالعه فرمایید.

رقابت

اگر شما بهترین قیمت و خدمات را ارائه دهید اما کسی شما را نشناسد چطور؟ آیا باز هم کسب و کار شما موفق خواهد بود؟ سئو فعالیتی است که تقریبا تمامی شرکت هایی که با تکنولوژی و قابلیت های بالقوه بازاریابی دیجیتال آشنایی دارند، آن را جزئی مهم از استراتژی بازاریابی خود می دانند. برای همین تقریبا هر کسب و کاری در حین ساخت وب سایت خود به فکر آن است که آن را مطابق اصول سئو طراحی کند تا سرمایه گذاری اش در فضای مجازی به نتیجه برسد. پس اگر شما این راه کار را برای خود نمی پسندید بدانید که رقبای شما از آن سود خواهند برد. به همین جهت است که امروز سئو خود یکی از خدمات پر متقاضی در سراسر دنیا است. به عبارت دیگر در میان 250 میلیون وب سایت، اگر شما از سئو استفاده نکنید در فضای مجازی در میان انبوه برند ها گم خواهید شد، و این سئو هست که در میان سیل عظیم وب سایت ها شما را بر قله امن قرار می دهد.

دسترسی بهتر

همانطور که گفتم به لطف اینترنت و موتورهای جستجوی گوگل شما دیگر به محل جغرافیایی خود محدود نیستید. شما در فضای مجازی این امکان را دارید تا دریابید که کاربران از کجا وارد سایت شما می شوند. مطمئن باشید که سوپرایز خواهید شد وقتی ببینید که کاربران از سرتاسر جهان وارد وب سایت شما می شوند. شاید شما بگویید شاید آنها برای سرک کشیدن به سایت شما آمده اند. اما اگر این هم درست باشد، باز نام و برند شما توسط گوگل به شخص دیگر معرفی شده است. شخصی که شاید در بار اول مراجعه به وب سایت شما، مشتری شما نشود. اما در آینده شما یک قدم بخاطر آشنای وی با شما شانس ارتباط بیشتر را خواهید داشت.

 

کلام آخر

سوال من این است، با توضیحات داده، آیا می توانید ابزاری قدرتمند تر از گوگل و سئو به من معرفی کنید؟ بهترین مغازه و شرکت امروز به سختی می تواند در میان افراد داخل آن محله یا صنعت سری در سر ها داشته باشد، تا بتواند یک مشتری جدید کسب کند. همه ترافیک پیاده رو ها از طریق تلفن همراه به گوگل و اینترنت متصل شده است. با داشتن یک فضای فیزیکی باز هم رقیب شما در جیب مشتریان است، یعنی همان تلفن همراه.

گوگل روز به روز در میان کاربران اعتبار بهتری پیدا می کند. مشتریان نیز روز به روز توقع شان بالا می رود و با زمان محدود خود در فضای مجازی به دنبال خدمات و کالاهای مورد نیازشان می گردند. این فرآیند برگشت پذیر نبوده و تمامی کسب و کار ها به نوعی نیازمند همکاری یا استفاده از خدمات رایگان گوگل هستند. پس تا دیر نشده از قافله عقب نمانید.

علاوه بر این مقاله شما می توانید بازاریابی دیجیتال چیست را از وب سایت دارکوب مطالعه نمایید، مطمئنا به شما ایده های به شما خواهد داد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته