تاثیر افزایش bounce rate در سئو سایت

نوشته شده توسط طراح سایت بربروشان

همانطور که بارها گفته ایم بهینه سازی یا SEO: Search Engine Optimization یکی از مهمترین بحث های امروز در دنیای اینترنت و خدمات طراحی سایت می باشد . طراحی سایت هر چه هم حرفه ای صورت بگیرد اما سئو نداشته باشد بدون شک آن سایت در کار خود موفق نخواهد بود . زیرا یک سایت برای آنکه بتواند موفق باشد باید کاربران از آن بازدید کنند . بهینه سازی باعث می شود یک سایت برای نمایش به کاربران با کیفیت و مناسب شود . این روز ها که هر کسب و کاری برای خود یک سایت دارد ، اینترنت مملو از وب سایت های مختلف شده است . موتور جست و جو گوگل نیز برای آنکه وب سایت های باکیفیت و مناسب در صفحات اول نتایج قرار بگیرند ضوابط و فاکتور هایی را اعلام نموده است تا سایت ها بر اساس آنها بیهنه شوند . یک سایت بهینه بدون شک مورد رضایت بسیاری از کاربران قرار می گیرد .

از جمله عوامل مهم که این روز ها تمام کارشناسان سئو آن را توصیه می کنند از قبیل موارد زیر می باشد :

بهینه سازی محتوای سایت : تولید محتوا در سال های اخیر بسیار مورد توجه بوده است . تولید مطلب و محتوا فقط مختص به سایت ها نمی باشد . یک برنامه تلویزیونی یا رادیویی نیز برای نمایش برنامه باید تولید محتوای مناسب مخاطب انجام دهد . محتوا می تواند ؛ مقاله ، عکس ، فیلم ، کلید ها و المان های موجود در سایت و … باشد . محتوا همان چیزی است که هر سایت برای مخاطب خود نمایش می دهد . پس می توان نتیجه گرفت کاربران برای دیدن محتوا به سایت های مختلف مراجعه می کنند . در محتوای سایت باید از کلمات کلیدی استفاده نمود تا کاربر با جست و جو آنها به صفحات سایت مورد نظرش هدایت شود . پس در درج محتوا باید از کلمات کلیدی استفاده نمود. برای تولید محتوا با استراتژی داشت تا کاربر جذب شود در نتیجه یا به مشتری تبدیل گردد یا به مخاطب همیشگی . در اصل هدف هر سایت از تولید محتوا باید این باشد که کاربران و مشتریان را بیشتر کند و نیمی از آنها را به بازدیدکنندگان همیشگی تبدیل نماید این استراتژی محتوا است . محتوای سایت باید کامل ، جامع ، مفید و کاربردی باشد . استفاده از تصاویر و کلیپ های مفید به جذب کاربر کمک شایانی می کند .

سرعت بارگذاری سایت : وقتی کاربر صفحه سایت را باز می کند باید حداکثر در 5-6 ثانیه سایت بارگذاری شود . اگر زمان بیشتری تلف شود کاربر سای را ترک می کند و این امر بر سئو سایت تاثیر منفی می گذارد . عوامل مختلفی بر سرعت سایت تاثیر می گذارد از جمله ؛ استفاده از شبکه تحویل محتوا CDN ، حجم تصاویر و ویدئو ها ، فضای خالی بین کد ها و …

سازگاری با تلفن های همراه : این روز ها برای گوگل ریسپانسیو بودن صفحات سایت ها بسیار مورد اهمیت می باشد .لذا یکی از موارد مهم امتیاز دهی سازگاری صفحات با تلفن های همراه است .

بک لینک گذاری : برای معرفی سایت و همچنین افزایش ترافیک بازدیدکننده نیاز است که برای سایت تبلیغات انجام شود . یکی از راه های تبلیغات بک لینک گذاری به معنای قرار دادن لینک صفحات یک سایت در صفحات یکی سایت دیگر می باشد . برای لینک گذاری باید از سایت های معتبر و همچنین مرتبط با موضوع سایت استفاده نمود .

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی : همانطور که می دانید تعداد کاربران شبکه های مجازی رو به افزایش است . به همین دلیل بهتر است در شبکه های اجتماعی نیز تبلیغات انجام داد تا آن کاربران از سایت مورد نظر نیز بازدید نمایند . اشتراک گذاری لینک سایت در صفحه کاربری شبکه های اجتماعی یکی از راه های تبلیغاتی است .

عواملی که گوگل برای بهینه سازی تعیین کرده است بیش از 200 فاکتور مختلف می باشد که بسیاری از آنها شاید برای خیلی از مدیران وب سایت ها قابل اهمیت نباشد اما با انجام آن جایگاه سایت به طور چشم گیری تغییر پیدا کند . یکی از این عوامل Bounce Rate است که در این مقاله به تاثیر آن بر سئو می پردازیم .

Bounce Rate چیست

Bounce rate یا نرخ پرش عنوانی می باشد که کمتر کسی از آن مطلع می باشد . وقتی کاربری از یکی صفحه از وب بازدید می کند و بدون دیدن مطلبی دیگر از آن سایت را ترک می کند . نرخ پرش به وجود می آید .نرخ پرش یکی از معیار های Google Analytics است . که بر سئو و بهینه سازی سایت تاثیر گذار می باشد . نرخ پرش به دو صورت می باشد : نرخ پرش یک صفحه ، نرخ پرش کل وب سایت که مطابق فرمول های زیر محاسبه می گردد .

تاثیر افزایش bounce rate در سئو سایت

تاثیر افزایش bounce rate در سئو سایت

منظور از صفحه فرود همان صفحه ای می باشد که در نتایج موتور جست و جو حاصل می شود و کاربر از طریق آن وارد سایت می شود . موتور جست و جو می تواند با توجه به نرخ پرش وب سایت و صفحات سایت میزان محبوبیت و اهمیت سایت به سلیقه کاربر را ارزیابی نماید . البته هر چه نرخ پرش بیشر باشد دلیل بر بی کیفیت بودن وب سایت نیست . دلایل مختلفی وجود دارد که کاربر یک صفحه را ترک می کند ؛ مانند اینکه امکان دارد یک کاربر برای فهمیدن اطلاعات تماس وارد یک سایت شود و از آن خارج گردد یا اینکه کاربری به اشتباه وارد سایتی شده باشد و از این قبیل اتفاقات . تنها کاری که مدیر سایت باید انجام دهد ارائه محتوای جذاب و مفید است با استفاده از روش های بازاریابی اینترنتی می توان صفحات وب سایت را جذاب جلوه داد تا کاربران از صفحات دیگر نیز بازدید کنند .

نرخ پرش برای هر صفحه باید حداکثر 50 درصد باشد. برای کاهش Bounce Rate می توان از درج محتوای مفید همراه با لینک صفحات دیگر استفاده کرد . در هر صفحه از سایت باید حداقل یک لینک از صفحات دیگر موجود باشد در غیر اینصورت نرخ پرش افزایش می یابد .

تاثیر افزایش bounce rate در سئو سایت

تاثیر CTA بر نرخ پرش

CTA : Call To Action یک اصطلاح در بازاریابی اینترنتی می باشد . یعنی مجبور کردن مشتری به انجام کاری بدون آنکه بداند . طراحی صفحه و کلید های موجود در سایت باید به گونه ای باشد که کاربر را ترغیب به کلیک کردن کند . یعنی اگر کاربر به اشتباه هم وارد صفحه شما شد باید طراحی صفحه به گونه ای باشد که حداقل از یک صفحه بازدید کند یا روی یک دکمه کلیک کند . استفاده از دکمه های رنگی و جذاب می تواند کاربر را ترغیب به کلیک کردن کند .

از این متد بیشتر در سایت های فروشگاهی استفاده می شود یا برای ثبت نام کاربر در خبرنامه ها . ساده ترین CTA که در اغلب سایت های وجود دارد : ” اطلاعات بیشتر ” است . CAT ها باید جذاب و خلاقانه طراحی شوند به نحوی که با یک نظر نیز کاربر ترغیب به کلیک کردن شود .

وقتی در صفحات سایت از call to action استفاده شود وقتی کاربری وارد صفحه شود امکان دارد بر آنها کلیک کند و وارد صفحات دیگر سایت شود در این صورت نرخ پرش به حداقل می رسد .

همچنین می توانید لینک صفحات دیگر سایت را با استفاده از CTA جذاب کنید تا کاربر بر روی آنها کلیک کند و از صفحات دیگر بازدید نماید .لینک صفحات مرتبط را همراه با تصاویر یا عنوان آن صفحه در همه صفحات قرار دهید تا کاربر بعد از بازدید از یک صفحه به صفحات دیگر نیز مراجعه کند .

تاثیر افزایش bounce rate در سئو سایت

تاثیر Bounce Rate بر سئو سایت

متاسفانه با این که نرخ پرش زیاد دلیلی قطعی بر بی کیفیت بودن سایت نیست اما برای سئو سایت تاثیر منفی خواهد گذاشت . اگر وب سایت شما از هر نظر بهینه باشد اما نرخ پرش افزایش بیابد گوگل آن را امتیاز منفی تلقی می کند پس باید بکوشید تا محتوای صفحه به گونه ای تولید شود که کاربران از صفحات دیگرتان نیز بازدید نمایند . برای این کار کافیست :

  • افزایش سرعت سایت : اگر سرعت سایت کم باشد کاربر برای بارگذاری کامل سایت صبر نمی کند و نه تنها صفحه فرود را ترک می کند بلکه از صفحات دیگر نیز بازدید نخواهد کرد
  • استفاده از تصاویر و کلیپ های جذاب : برای جذب کاربر از تصاویر جذاب و کلیپ های سرگرمی استفاده نمایید تا کاربر را جذب خود کند .
  • محتوای مفید و مناسب : هر چه محتوا مفید تر و کاربردی تر باشد کاربر را ترغیب به خواندن می کند حال اگر در محتوای خود از لینک صفحات دیگر نیز استفاده نمایید کاربر علاقه مند می شود از مطالب دیگر استفاده کند .
  • محتوای دنباله دار : می توانید محتوای سایت را به صورت قسمت به قسمت درج کنید تا کاربر بعد از مشاهده یک صفحه مجبور باشد برای مشاهده قسمت بعدی به صفحه دیگر نیز مراجعه نماید .
  • قرار دادن لینک صفحات دیگر سایت به صورت جذاب با استفاده از ترفند های CTA

بدین ترتیب امید است که نرخ پرش سایت به حداقل برسد و بر سئو سایت تاثیر مثبت بگذارد .

جمع بندی

رعایت فاکتور های سئو به افزایش هر چه بیشتر کسب و کار کمک می کند .کاهش نرخ پرش نیز از آن دسته از عواملی می باشد که بسیاری از مدیران وب سایت ها به آن توجه نمی کنند اما برای گوگل بسیار مورد اهمیت می باشد . بسیاری از عوامل تاثیر گذار بر سئو باید توسط سئو کار انجام شود . به همین دلیل توصیه می کنیم برای بهینه سازی وب سایت خود به شرکت طراحی سایت دارکوب مراجعه نمایید . شرکت دارکوب در یک دهه گذشته توانسته است به مشتریان خود بهترین خدمات طراحی وب سایت را ارائه کند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته