بک لینک (Backlink) چیست؟

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

بک لینک یا پیوند ورودی “Incoming Link”، همچنین  “Inbound Link” نامیده می شود، زمانی ایجاد می شود که یک وب سایت به یک وب سایت دیگر از طریق یک لینک متصل می شود. پیوند بین دو وب سایت، Backlink است. برای مثال وب سایت A یک لینک خروجی یا External Link به وب سایت B دارد. و وب سایت B یک Backlink از سایت A دارد.

چرا بک لینک ها مهم هستند؟

بک لینک ها بطور ویژه ایی برای سئو SEO بسیار ارزشمند هستند. زیرا آنها نشان دهنده ی «رای اعتماد» وب سایتی به وب سایت دیگر هستند.

اساسا، بک لینک ها به وب سایت شما یک سیگنال برای موتورهای جستجو هستند، که نشان می دهند دیگران به محتوای سایت شما اطمینان دارند. اگر تعداد زیادی از سایت ها به یک صفحه وب یا وب سایت لینک بدهند، موتورهای جستجو می توانند نتیجه بگیرند که محتویات این لینک ارزشمند است و ارزش پیوند دادن و نمایش در نتایج موتورهای جستجو (SERP) را دارند. بنابراین، به دست آوردن بک لینک ها می تواند تاثیر مثبتی بر موقعیت رتبه بندی سایت و یا قابلیت دیده شدن در نتایج جستجو را داشته باشد.

 

به دست آوردن و دادن بک لینک

به دست آوردن بک لینک یک جزء ضروری از سئوی خارج از سایت (off-site SEO) است. فرایند به دست آوردن این پیوندها به عنوان ساختن پیوند یا به دست آوردن پیوند (Link Earning یا Link Building) شناخته می شود.

برخی از لینک ها به طور ذاتی بیشتر از دیگران ارزشمند هستند. پیوندهایی از سایتهای قابل اعتماد، محبوب و معتبر، مطلوب ترین بک لینک ها برای کسب شدن هستند. در حالی که پیوند از سایت های کم قدرت، سایت های مملو از هرزنامه یا Spam کم ارزش یا بی ارزش ترین پیوند ها هستند. چه یک پیوند قابلیت دنبال شدن داشته باشد یا نه، ارزش یک پیوند را دست کم نگیرید. تنها ذکر شدن نام وب سایت شما در یک وب سایت با کیفیت بالا می تواند تبلیغ خوبی برای سایت شما باشد. قابلیت دنبال شدن  Follow یا دنبال نشدن nofollow در تگ یک لینک به موتورهای جستجو نشان می دهد که آیا برای این پیوند ارزش قائل شود یا خیر. (موتورهای جستجو همیشه در حال به اصطلاح خزیدن Crawling از وب سایتی به وب سایت دیگر از طریق پیوند های آنها به یکدیگر هستند. موتور های جستجو در این خزیدن محتویات وب سایت ها را فهرست بندی و رتبه بندی می کنند. وقتی یک کاربر چیزی را جستجو می کند موتور جستجو از فهرستی که خود ساخته پاسخ هایی را به کاربران نمایش می دهد. برای اطلاعات بیشتر مقاله چگونگی معرفی یک وب سایت به گوگل از وب سایت دارکوب را مطالعه فرمایید).

همانطور که برخی از بک لینک هایی که شما کسب کرده اید به یک اندازه ارزشمند نیستند، لینک هایی که به سایت های دیگر ایجاد می کنید نیز ارزش های متفاوتی دارند. به همین جهت شما با ذکر کردن یک پیوند در سایت خود با مشخص کردن اطلاعاتی در تگ آن پیوند (Follow or noFollow) نظر خود را درباره آن سایت مشخص می کنید، و متعاقباً این متا دیتا ها Meta Data تاثیر مهمی در لینک سازی خواهند داشت.

 

بک لینک های رقابتی

به دست آوردن بک لینک ها می توانند بسیار زمان بر باشد. سایت های جدید یا افرادی که به فکر گسترش رد پای کلمات کلیدی هدف خود در فضای وب هستند، ممکن است ندانند که از کجا می بایست شروع کنند. اینجاست که تحقیق درباره بک لینک های رقابتی آغاز می شود. با بررسی پروفایل بک لینک های یک رقیب (مجموعه ایی از پیوند های صفحات وب و دامنه ها) که هم اکنون دارای رتبه خوبی در حوزه کلمات کلیدی هدف شما است، شما می توانید در یابید که از کجا باید شروع به بک لینک سازی کنید. ابزاری مانند Open Site Explorer می تواند در یافتن بک لینک های یک دامنه به شما کمک کند تا از آن پیوندها برای فرآیند لینک سازی خود استفاده کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته