الگوریتم خوراک خبری فیسبوک چطور کار میکند؟

نوشته شده توسط طراح سایت مهندس زنگی

به تازگی دو نفر از مدیران فیسبوک مصاحبه ای انجام دادند و در اون در مورد مواردی که باعث میشن یه فید یا خوراک در بالای لیست قرار بگیره یا از اون حذف بشه توضیحاتی ارائه دادند. ضمنا با خوندن این مقاله میتونید متوجه بشید که چرا بعضی از سایتها نمیتونن اخبار محلی جدیدشون رو در فیدهای خبری وارد کنند. با دارکوب همراه باشید.

1- خوراک فیسبوک نسبت به سایتهای محبوب تعصبی نداره

الگوریتم جدید فیسبوک به صورت هدفمندانه تصمیم گرفته نسبت به سایتهای خبری محبوب و مشهور تعصب نشون نده و اونها رو به سایر سایتها ترجیح نده. معمولا وقتی الگوریتم به سمت استفاده از اخبار سایتهای مشهور تمایل داشته باشه خیلی واضح مشخص میشه.
میتونیم بگیم الگوریتم سرچ گوگل به نمایش سایتهای مشهور تمایل داره. الگوریتم هایی که به محبوبیت سایتها توجه میکنند منطقی به نظر میان چون با این کار میتونن اکثر کاربرها رو راضی کنند. اما بدی این روش هم اینه که نمیتونن همیشه همه کاربرها رو راضی نگه دارند و چیزی رو که کاربر میخواد نمایش بدن، بلکه فقط اکثریت راضی میشن.
تو کار موتورهای جستجو منطقیه که بخوای اکثریت کاربرها رو راضی نگه داری –نه همه- اما تو کار یه شبکه اجتماعی مثل فیسبوک نمیتونه به اون اندازه منطقی باشه، چون فیسبوک میتونه با روشی که اتخاذ کرده ابعاد بیشتری رو به نمره محبوبیتش اضافه کنه و همین کار رو هم کرده.

2- سایتهای خبری که طیف وسیعی از خواننده ها رو راضی میکنند در اولویتند

تا اینجا میشه این نتیجه رو گرفت که ناشرهای محبوب تر قرار نیست تو رقابت کسب جایگاه در خوراک فیسبوک موفق بشن، اما هنوز نمیدونیم پس فیسبوک این جایگاه ها رو بر چه اساسی مرتب میکنه؟
ناشرهایی که مورد اعتماد و قبول طیف وسیعی از گروه های مختلف هستند و خواننده های متنوعی دارند میتونن پیروز میدان جنگ فید یا خوراک فیسبوک باشند.
بنابراین اگه میخواهید تو این جنگ پیروز بشید باید بتونید گروه های مختلفی از خواننده ها رو در وب سایتتون میزبانی کنید. این گروه ها و دسته بندی ها میتونه بر اساس قومیت، فعالیت، سرگرمی، شغل، تحصیلات، سن، جنسیت و غیره باشه. شاید بپرسید فیسبوک از کجا متوجه این ویژگی ها در خواننده ها میشه. جالبه بدونید که فیسبوک یه سری فایل داره که بهش میگه “تشخیص تعصبات کاربر در نتایج جستجوی آنلاین شبکه های اجتماعی”. یعنی اطلاعات کاربر شامل مشخصاتی مثل سن، درآمد، منطقه جغرافیایی، جنسیت، تحصیلات، شهر محل اقامت، ملیت، زبان یا زبانهایی که میتونه صحبت کنه و غیره در اون ذخیره میشه. تنها چیزی که به نظر میاد هنوز فیسبوک در دسته بندی هاش توجهی بهش نداشته گرایشات سیاسی افراده!

3- داشتن خوانندگان متنوع کار رو مشکل میکنه

تغییر الگوریتم خوراک خبری فیسبوک در این جهت ایجاد شده که نذاره ناشرها برای بدست آوردن رتبه بالاتر در خوراک خبری اعضای فیسبوک رو دستکاری کنند.
یعنی فیسبوک گفته بازی دادن فیسبوک با این کار خیلی سختتر شده چون شما برای اینکه بتونید رتبه بگیرید باید از انواع مردم از جاهای مختلف، با نظرهای متفاوت و غیره خواننده داشته باشید. این کار هم بدون برنامه ریزی و سازماندهی مطالب امکان پذیر نیست.

4- منابع خبری باید مورد اعتماد اکثریت باشند

فیسبوک هم میتونن مورد اعتماد اکثریت بودن منابع خبری رو تشخیص بده و هم مورد اعتماد اکثریت نبودنش رو. الگوریتم عمدا اینطور طراحی شده تا بتونه بازی رو برای سایتها سختتر کنه.
البته این الگوریتم موارد خیلی بیشتری داره ولی در این مصاحبه فقط به این بخش اشاره شده بود.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
شرکت طراحی سایت دارکوب
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز هفته