آیا کلمات کلیدی در سال 2018 هم می توانند به سئو کمک کنند؟

آیا کلمات کلیدی در سال 2018 هم می توانند به سئو کمک کنند؟
Rate this post

کلمات کلیدی بخش مهمی از استراتژی بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو (سئو) می باشد.الان و در سال 2018، کلمات کلیدی و مرتبط بودن آنها از همیشه مهم تر می باشد، برای اینکه بیشتر متوجه موضوع شوید و بدانید که از این کلمات کلیدی چگونه باید استفاده کرد با ما همراه باشید.

کلمات کلیدی چیستند؟

کلمات کلیدی می توانند به عنوان موضوع برای مطالب سایت تعریف شوند.همچنین این کلمات را می توان کلمات یا عباراتی تعریف کرد که مردم آنها را وارد قسمت جستجوی موتورهای جستجو می کنند.هر صفحه که در وب سایت شما وجود دارد باید تمرکزش فقط روی یک موضوع باشد، که این موضوع اصلی، کلمه یا کلمات کلیدی اصلی شما را تشکیل می دهد.

تفاوت میان کلمات کلیدی بلند (Long tail ) با کوتاه (Short tail ) در چیست؟

کلمات کلیدی کوتاه یا دم کوتاه به کلماتی گفته می شود که از یک کلمه یا حداکثر دو کلمه تشکیل شده باشد؛ برای مثال “قهوه” کلمه کلیدی کوتاه می باشد اما در حالی که “دانه های قهوه ارگانیک” یک کلمه کلیدی بلند محسوب می شود چرا که از 3 حرف تشکیل می شود.کلمات کلیدی کوتاه تر از کلیدواژه های بلندتر می توانند مبهم تر و دارای معانی بیشتری باشد، چرا که هر چه کلمات بیشتر باشند، خاص تر هستند و رساندن منظور راحت تر خواهد بود.برای مثال اگر عبارت جستجو شده کلمه “خانه” باشد، خب در این صورت جستجو کننده به دنبال خانه می گردد؟ یا عکس خانه؟ قیمت خانه؟ نحوه ساخت و نقشه کشی و بسیاری از سوالات مبهم دیگر که از این کلمه تک حرفی نمی توان چیز زیادی فهمید.
کلمات کلیدی کوتاه حجم جستجوی بسیار بالایی دارند، و به این معنی است که رقابت بسیار زیادی در کسب رتبه برای نتایج موتورهای جستجو براساس این کلمات وجود دارد.برای مثال اگر همین الان کلمه “سئو” که یک کلمه کلیدی کوتاه است را جستجو کنید، خواهید دید که شرکت های بسیاری از جمله دارکوب بر سر این کلمه مهم در حال رقابت می باشند.
در مورد جستجوی معنایی در کلیدواژه های دم کوتاه و دم بلند فکر کنید.کلمات کلیدی بلند تر، به کلماتی می گویند که از ترکیب 3 کلمه به بالا تشکیل شده باشد.این کلمات از کلمه های کلیدی کوتاه موثرتر می باشند چرا که جستجوهای دقیق تری را هدف قرار می دهند که به شما کمک می کند تا کاربران را راحت به اهدافشان برسانید و حوزه فعالیت سایتتان توسط موتورهای جستجو بهتر درک می شود.
الگوریتم “مرغ ماهی خوار” گوگل هم در این امر به سایت ها یاری رسانده و معانی و ابهامات برخی کلمات را مشخص و فیلتر می کند و در نتایج مختص آن قرار می دهد.

چگونه از کلمات کلیدی برای کمک به سئو سایت خود استفاده کنم؟

کلمات کلیدی در سال 2018 هم راهکار بسیار قدرتمندی برای سئو می باشد اما اگر درست و حرفه ای از آنها استفاده کنیم.
“جایگاه” و “میزان و غلظت استفاده” از آنها دو فاکتور کلیدی است که باید آنها را بدانید.
به جایگاه این عبارات کلیدی نگاه بیاندازید.منطقا شما باید در عنوان صفحه عبارت یا کلمه ای داشته باشید، یکی از جاهایی که باید از این کلمات استفاده کنید در عناوین می باشد؛ همچنین از این کلمات کلیدی، کلمات مرتبط با آن و هم خانواده های این کلمات در متن اصلی استفاده کنید.اگر ویدئو یا عکسی هم در صفحات خود دارید، نوشته های آن هم باید به موضوع مرتبط باشد.URL صفحه هم باید کلیدواژه صفحه را شامل شود.همه این عوامل به گوگل سیگنال می فرستند که صفحه شما معتبر می باشد.
نکته مهم و جالب: هر چه کلیدواژه به ابتدای URL یا عنوان صفحه نزدیک تر باشد بهتر می باشد.همچنین باید این کلیدواژه در پاراگراف اول صفحه تان وجود داشته باشد (البته در صورتی که طبیعی باشد و لطمه ای به پاراگراف اول نزند).
خب بیایید یک مثال بزنیم تا بهتر متوجه موضوع شوید.در همان مثال قهوه بمانیم.وب سایتی که برای درست کردن قهوه اسپرسو صفحه ای را به این موضوع اختصاص می دهد باید کلمات و عباراتی همچون “طرز تهیه قهوه اسپرسو” ، “تهیه بهترین قهوه اسپرسو”، “درست کردن قهوه اسپرسو” را در متن اصلی و بدنه مقاله خود استفاده کند که اگر صفحه سایت های حرفه ای را هم نگاه کنید از این تکنیک استفاده کرده اند و عبارات مهم و احتمالی جستجو شونده توسط کاربران را به طور طبیعی در متن به کار برده اند.یکی از این عبارات یا تک کلمه کلیدی اصلی را هم در عنوان و URL باید به کار برد.
زمانی که کسی به دنبال تهیه قهوه می گردد، با هر عبارتی که جستجو کند، موتور جستجو سایت شما را به موضوع درخواستی کاربر بسیار مرتبط می بیند و آن را به کاربر ارائه می دهد.
خب در مورد غلظت و میزان استفاده از این کلمات چه کنیم؟ چند بار باید از این Keywordها استفاده کنیم؟ پاسخ این است که تعداد مشخص و معینی وجود ندارد.تا زمانی که محتوا روی یک موضوع متمرکز است، می توانید به صورت طبیعی از این کلمات بهره بگیرید، ضمن اینکه کلمات مرتبط را در متن نباید فراموش کنید.منظور از استفاده طبیعی از این عبارات کلیدی این است که متن از حالت اصلی خود خارج نشود و کاربر به دفعات کلیدواژه ها را مشاهده نکند و محتوا حالت طبیعی و اطلاع رسانی خود را داشته باشد.
برای رسیدن به این هدف و داشتن یک محتوای خوب طبیعی، متن طولانی تر به شما کمک می کند؛ متن طولانی تر کلمات کلیدی بیشتری را هم در خود جای می دهد.توصیه می شود در هر صفحه، برای محتوا حداقل از 300 کلمه استفاده کنید.
با استفاده از این استراتژی ها در سایت خود، می توانید رتبه خود را در نتایج موتورهای جستجو حتی در سال 2018 بهبود دهید.

SEO چگونه تغییر کرده است؟

تاثیر کلمه کلیدی در تعیین رتبه وب سایت هنوز از بین نرفته و در حال حاضر یکی از 200 فاکتور و حتی بیشتر گوگل برای تعیین رتبه در نتایج خود محسوب می شود.تمام این فاکتورها از جمله کلمه کلیدی توسط گوگل تجزیه و تحلیل شده و صلاحیت سایت ها بر اساس آنها تعیین می شود.این عوامل مهم مانند کیفیت محتوای صفحات، لینک های ورودی (از سایت دیگر به سایت ما)، لینک های خروجی (از سایت ما به سایت های دیگر)، اشتراک در رسانه های اجتماعی، استفاده آسان از سایت توسط کاربران و حتی ارزشمندی سایت براساس اینکه آیا ارائه اطلاعات بر اساس موضوع سایت به صورت مناسب و مفید صورت می گیرد یا خیر؛ همه این عوامل درتعیین رتبه سایت دخیل می باشند.

از چه چیزی پرهیز شود – سئو کلاه سیاه

یکی از آن چیزایی که در سال 2018، گوگل در آن پیشرفت خواهد داشت و آن را بهبود خواهد بخشید، تشخیص سئو کلاه سیاه (Black hat SEO ) یا همان سئو غیر قانونی می باشد.سئو کلاه سیاه به مجموعه ای از تکنیک ها برای افزایش رتبه در نتایج موتور جستجو می گویند که در واقع قوانین این موتورها را دور می زند و آنها را فریب می دهد.این روش ها در مقابل روش های سئو کلاه سفید و قانونی قرار می گیرند.وب سایت هایی که با کاربران خود صداقت ندارند و صرفا به دنبال سودجویی برای خود می باشند از این روش کلاه سیاه استفاده می کنند که البته موتورهای جستجو و به خصوص گوگل با جریمه کردن این سایت ها از خجالت آنها در می آیند!
سئو کاه سیاه با استفاده از کلمات کلیدی:

1-استفاده بیش از حد کلمات کلیدی

این روش که یکی از زیرمجموعه های رایج کلاه سیاه می باشد، در دنیای وب به Keyword Stuffing شهره است.کاربرد آن دقیقا همان چیزی است که از نام لاتین آن هم مشخص است.استفاده بیش از حد از کلمات و عبارات که نوشته را تبدیل به هرزنامه و هجو می کند و باعث می شود تا تجربه کاربری (UX ) ضعیفی نصیب کاربر شود.این روش تا قبل از سال 2000 روش بسیار محبوبی برای افزایش رتبه در نتایج بود.اما امروزه این دست از صفحات توسط الگوریتم پاندای گوگل شناسایی شده و مجازات خواهند شد.

2- پیوندها و متن های مخفی

این تکنیک های فریب دهنده برای افزایش تعداد کلمات کلیدی به کار می رود که البته کاربران عادی به دلیل مخفی بودن، آنها را مشاهده نمی کنند:

  • استفاده از رنگ یکسان فونت با پس زمینه سایت
  • تنظیم فونت 0 برای برخی کلمات کلیدی
  • مخفی کردن و قرار دادن پیوندها در تنها یک کاراکتر حرفی
  • استفاده از CSS برای پنهان کردن پیوندها و متن ها (خارج از صفحه نمایش)
  • مخفی سازی متن یا لینک در زیر تصاویر

این تکنیک ها نباید شما را وسوسه کنند.

3- استفاده اجباری از کلیدواژه ها

اسم اصلی این روش Keyword Forcing می باشد و کمی به روش اول شباهت دارد.استفاده از کلمات کلیدی در جاهایی از متن که نیاز به حضور این کلمات احساس نمی شود و خواننده حضور این کلمات را در متن اضافی می بینند.این محتوای ضعیف باعث می شود که نرخ خروج و عدم ماندگاری کاربران در سایت (Bounce Rate ) کاهش یافته و پس از مدتی سئو سایت شما به شدت دچار افت شود.

سئو در آینده

کلمات کلیدی به این زودی ها بازنشسته نمی شوند، و هنوز هم بخش مهمی از سئو به حساب می آیند.گوگل به دلیل اینکه بسیاری از ناشران وب و بازاریابان اینترنتی قصد فریب و استفاده از تکنیک های غیر اخلاقی را دارند و می خواهند با دستورالعمل های آن بازی کنند، بارها و بارها تغییراتی اعمال کرده و در ادامه هم خواهد کرد.این تغییرات در طول زمان اتفاق افتاده و گوگل هم ناگهان به حذف هیچ تکنیک یا روشی اقدام نمی کند، پس این تغییرات نباید باعث شود که سایت ما از این تکنیک های قدرتمند از جمله استفاده از کلید واژه ها بهره نبرد.

به بازدیدکنندان خود توجه کنید

البته این مبحث کمی تخصصی است و اگر از سئو و تکنیک کلمات کلیدی اطلاعات بالا ندارید، نیاز نیست که این بخش را مطالعه کنید.
در سال های اخیر توجه به کاربر، هم برای افزایش رضایت او و هم برای اعتلای سایت خودمان، اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است، روندی که در سال 2018 هم ادامه خواهد داشت.
زمانی که شما کسب و کاری دارید، افرادی که وب سایت شما را پیدا می کنند و از آن بازدید می کنند، مشتریان بالقوه شما می باشند، درست است؟ به همین دلیل است که باید به کلمات کلیدی که کاربرانتان هنگام جستجو در موتورهای جستجو استفاده می کنند توجه کنید.این کلمات کلیدی را می توانید در فرم های تماس یا ایمیل هایی که برایتان ارسال می کنند مشاهده کنید.باید توجه ویژه ای به عباراتی همچون “من به دنبال یک … هستم” یا “می توانید به من در مورد … کمک کنید” داشته باشید.کلماتی که به جای جاهای خالی در عبارات خالی قرار دارد، کلمات کلیدی احتمالی برای بسیاری از کاربران سایتتان که در موتورهای جستجو به کار می گیرند، می باشد.
قصد و هدف کلمه کلیدی چیز دیگری است که باید به آن توجه شود.در بیشتر موارد، کلمات کلیدی به این دو بخش تقسیم می شود:

  • اهداف تجاری
  • اهداف غیر تجاری

کلمات کلیدی که در اهداف غیرتجاری هستند، مردم از آنها تنها برای جستجو و دسترسی به اطلاعات استفاده می کنند.از طرفی کلیدواژه هایی که براساس اهداف تجاری می باشند، مردم از آنها برای جستجو برای دسترسی و خرید کالا یا خدمت استفاده می کنند.آیا به این معنی است که شما باید فقط از یکی از آنها استفاده کنید؟
به هیچ وجه.حتی کلیدواژه هایی که هدف غیرتجاری دارند، این پتانسیل را دارند تا خریداران بالقوه از آنها استفاده کنند.کلید اصلی در این کار اینست که کلمات کلیدی که با اهداف تجاری می باشند را باید در صفحاتی همچون صفحه خانه (Homepage )، درباره ما و صفحه محصولات استفاده کرد.استفاده از کلمات کلیدی یکی از کارهای به شدت تخصصی است که باید به شرکت های سئو کار از جمله دارکوب، که پیشینه ای پر افتخار در این حوزه دارد سپرده و با خیال راحت به انتظار پیشرفت رتبه سایتتان بنشینید.
ساده ترین راه برای مطابقت بازاریابی آنلاین با کلمات کلیدی، انجام یک حسابرسی سریع می باشد.برخی از کارهایی که انجام می دهید فراتر از سطح وب سایتتان خواهد بود که شامل موارد زیر می باشد:

  • صفحات مهم و کلیدی که وب سایتتان را تشکیل داده است.این صفحات می تواند صفحه اصلی سایت (homepage)، صفحه محصولات، درباره ما، صفحه ارتباط با ما و از این دست صفحات مهم و پر بازدید باشد.به این صفحات همانطور که پیش تر هم گفته شد باید نگاه ویژه داشته و از کلمات کلیدی به درستی در آنها استفاده کنید.
  • بهترین محتواها (Top Content ) در وب سایت شما.می توانید از ابزاری همچون Google Analytics برای پی بردن به محبوب ترین و پرکاربرد ترین مقالات خود استفاده کنید.پس از اینکه این مقالات را یافتید، باید روی این موضوعاتی که تا این حد محبوب هستند بیشتر مانور داده و از کلمات کلیدی آنها در مقالت دیگر استفاده کنید.
  • محبوبترین محتواها در سایت های رسانه ای دیگر مانند آپارات، Slideshare، سایت های به اشتراک گذاری تصاویر و… .براساس آنها هم می توانید اطلاعات خوبی در مورد کلمات کلیدی بدست بیاورید.
  • تمامی حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توئیتر، گوگل پلاس، لینکدین، اینستاگرام و غیره.
  • بیوگرافی نویسندگان سایت شما هم می تواند ترافیک خوبی به سمت وب سایت شما هدایت کند و ایده و روش خوب و نوینی برای کسب ترافیک و قرار دادن کلمات کلیدی در سال 2018 محسوب می شود.

حضور کلمات کلیدی در موارد بالا به قدرت و سئو سایت شما کمک دو چندان خواهد کرد؛ ضمن اینکه می توانید از آنها برای تجزیه و تحلیل بازدیدکنندگان و مشتریان هدف خود استفاده کنید.
سپس بعد از اینکه کلمات کلیدی مشخص شدند باید آنها را در صفحه Excel یا Word قرار داد.برای هرکدام از آنها باید:

  • عنوان سئو و توضیحات متا برای هر صفحه کلیدی و محتواهای پر بازدید
  • عنوان و توضیح برای فایل ها چند رسانه ای پربازدید و TOP برای محتواهایی که در سایت های چند رسانه ای قرار دارند.
  • متنی که در توضیح های شرکت یا توضیحات شخصی برای حساب های کاربری اجتماعی استفاده می شود، مانند فیس بوک، توئیتر و هرجا که می توان توضیحات کوتاهی از شما در آنجا ارائه داد.

به این وسیله باید اسناد کلمات کلیدی خود را سازماندهی کنید و در جاهای مناسب هرکدام از آنها را بکار بگیرید.البته این کار تحقیقاتی دشوار و زمان بر است و اغلب صاحبان کسب و کار اصلا به دنبال این تحقیقات نرفته و آن را از ابتدا برعهده شرکت ها و موسسات سئو کار می سپارند.

نکته دیگر:

کلیدواژه ها فقط برای سئو داخل سایت اهمیت ندارند، بلکه برای محتوای خارج سایت و شبکه های اجتماعی ما هم همان اندازه ضروری می باشند.این به این معنی است که مردم با استفاده از اینترنت می توانند سایت شما را از راه های مختلف و نه صرفا با جستجوی کلمات کلیدی که درون سایتتان وجود دارد پیدا کنند.این نوع از حضور در اینترنت و داشتن حساب های دیگر به جز وب سایت، شما را به شبکه های بیشتری متصل کرده و مشتریان بیشتری برای شما در پی خواهد داشت.

کلام آخر

خلاصه مطلب اینکه در سال جاری میلادی و سال های پیش رو، تجربه کاربری از سایت (UX ) حرف اول را می زند.از طرفی هم برنامه ریزی و طراحی از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشد.با استفاده از یک استراتژی جامع سئو و ترکیب تجربه کاربری و طراحی مناسب، شما بدون نیاز به هیچ حقه ای در نتایج جستجو بالا آمده و از مزایای آن استفاده خواهید کرد.کلمات کلیدی را جدی گرفته و درباره آنها تحقیق کنید.


دارکوب نام تجاری ثبت شده. دارای مجوز از نظام صنفی رایانه ای و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. رتبه چهار شورای عالی انفورماتیک کشور.